Kiállítás

Folyamatos rengés

Magyar hippik

  • Kürti Emese
  • 2014. március 20.

Képzőművészet

A hatvanas évek kutatásának nagy a konjunktúrája mostanában: a különböző egyetemi és kutatóintézetekhez kapcsolódó projektek mellett a múzeumok és a galériák is egyre inkább kiveszik részüket a korszak valamely motívumára épülő kiállítások rendezéséből.

Alig zárt be a Ludwig Múzeum Allen Ginsberg-kiállítása, mintha csak ennek hiányzó magyarországi kontextusát pótló kísérlet lenne, megnyílt a Karton galériában a "magyar hippik" és az underground művészet feltételezett összefüggésein alapuló kiállítás. Jó érzékkel nyúltak tehát a témához a rendezők, elsősorban Zombori Mónika kurátor, de ha a "szubjektivitás" védőburka alatt sok esetlegesség el is fér, mégis nehéz eltekinteni attól, hogy a vállalkozás tárgyi erőssége mellett intenzív fogalmi maszatoláson alapszik.

A helyzet erősen emlékeztet azokra a vitákra, amelyek Keserü Katalin Variációk a pop artra című kiállítása és kötete körül folytak a kilencvenes évek elején, és amelyek elsősorban definíciós kérdésekre irányultak, vagyis arra, hogy miként határozhatók meg a pop art magyarországi specifikumai. Amennyiben "kívülről", tehát a vasfüggönyön túlról érkező impulzusokról van szó, korántsem egyértelmű, hogy a sok tekintetben analogikus, ám kontextusában és tartalmában kelet-európai jellegzetességeket hordozó művészetet fogalmilag hogyan határozzuk meg és írjuk le. Nemcsak a művészet, hanem az ifjúsági és életreform-jelenségek esetében is fölmerül azonban a Zeitgeist kérdése, amely némiképp fölülírja a jelenségek import jellegét és a hozzá kötődő módszertant is. Az újabb kutatások egyértelművé teszik, hogy az 1956 utáni "ifjúsági probléma" - generációs, politikai, kulturális - aspektusai mindenhol a világon megfigyelhetők voltak, létezett tehát egy lokális adottság, előkészítettség, amely befogadói bázisként működött a nyugati típusú kultúra manifesztációi számára. Úgy tűnik tehát, ideje volna leszámolni a vasfüggöny mögötti területeket gyarmatosító Nyugat sematikus mítoszával, és sokkal inkább arra koncentrálni, hogy miként alakult a "kulturális ellenállás" lokális mikrotörténete, melynek tágabb kontextusa - főként történeti okokból - természetesen a nyugati civilizáció volt.

Ezt a módszertani lehetőséget azonban a kurátor nem vette figyelembe, és talán éppen ezért nem tudott megbirkózni a "hippifogalom" definíciós nehézségeivel, illetve azzal a kihívással, hogy egy szociográfiailag jól leírható jelenséget hogyan feleltessen meg képzőművészeti vagy antiművészeti tárgyaknak. A katalógusból kiolvasható, hogy az interdiszciplináris megközelítést feltételező módszer elsődlegesen a hagyományos műleírások és a vázlatos történeti kontextus leírásának váltogatásán bukott el. Az is látszik, hogy a kurátor egyáltalán nem használja azt az apparátust, amelyet a magyar és a nemzetközi szociográfiai irodalom kínál, és pusztán csak a művészettörténet-írás szelektív bibliográfiájára hagyatkozik. Ennek a hiányát azonban nem pótolja Mezey Golyó Andrásnak a kurátor tanulmányát forrásközlésként követő, szórakoztató memoárja, melynek nagy része különben több éve olvasható a neten. A nagyon vonzó, grafikailag jól megtervezett könyvecske legnagyobb érdeme így a képanyaga, de azt legalább repetitíve, szövegbe tördelve és katalógusszerűen is megkapjuk.

A kiállításon a vegyes műfajú tárgyak és dokumentumok széles időbeli spektrumot ölelnek föl: ha jól látom, a legkorábbi mű 1966-ból, a legkésőbbi pedig a hetvenes évek legvégéről való. Arra nagyon jól ráérzett Zombori Mónika, hogy a leginkább zeneileg megfogható új életérzést a plakát műfajával lehet jól visszaadni: Kemény György, Pecsenke, Konkoly Gyula színes, popos, a Kádár-korszak vizuális konvencióitól radikálisan különböző grafikus felületek egy dinamikus, élénk, fiatal kultúra képviseletében szólalnak meg ma is. Kemény György nagyszerű földgömbje (Világunk 1971-ben) nemcsak a kulcsfogalmak (űrkutatás, szex, hippi, hidrogénbomba stb.) sorolásával ad a kornak leíró jelentést, hanem globális jelentőségüket, valamint egy generáció történettudatát is jelzi. A sok ritkán vagy alig látott mű között Sarkadi Péter 1967-es, LSD című kollázsa vagy Veszely Ferenc későbbi, 1973-as képregényei is érvényesen képviselik a hivatalos művészettel párhuzamos popkultúrát. A tilosság, illetve a cenzúra működése is válogatási szempont lehetett (így kerültek be a balatonboglári tárlatokhoz kötődő művek a kiállításba), az azonban egyáltalán nem biztos, hogy ezek mögött az underground művészeti jelenségek mögött minden esetben a "hippimozgalom" állt.

Ennek alátámasztására leginkább történeti magyarázatokat lehet kínálni: a hosszú hajú, farmeros hippik ugyanis nem előzmények nélkül jelentek meg tömegesen Magyarországon a hatvanas évek végén. A kiállításon két filmmel is szereplő Kovásznai György már 1958-ban egy olyan új, apolitikus generáció megjelenéséről írt az Élet és Irodalomban, amelyet leginkább a szórakozás különböző formái érdekeltek, és sem a forradalom öröksége, sem a szülők értékrendje nem volt rájuk hatással. A "folyamatosan rengő huligán életforma" (Kenedi János), amely a munka elutasításával, a szabados szexualitással, előbb a beatirodalom, majd -zene kultuszával járt együtt, jóval azelőtt kialakult és hatóságilag büntethetővé vált, mielőtt a média az egész fogalmi rendszert fölcserélte volna a hippiségre. Úgy tűnik, a magyarországi specifikumok egyike épp ez a fogalmi összecsúszás, amikor a hatvanas évek végén összekeveredett a huligán és a beat, a beat és a hippi, a hippi és a huligán. És mire sikerülne kibogozni őket, máris megjelenik a punk.

kArton, Bp. V., Alkotmány u. 18., nyitva március 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.