Kiállítás

Folyamatos rengés

Magyar hippik

  • Kürti Emese
  • 2014. március 20.

Képzőművészet

A hatvanas évek kutatásának nagy a konjunktúrája mostanában: a különböző egyetemi és kutatóintézetekhez kapcsolódó projektek mellett a múzeumok és a galériák is egyre inkább kiveszik részüket a korszak valamely motívumára épülő kiállítások rendezéséből.

Alig zárt be a Ludwig Múzeum Allen Ginsberg-kiállítása, mintha csak ennek hiányzó magyarországi kontextusát pótló kísérlet lenne, megnyílt a Karton galériában a "magyar hippik" és az underground művészet feltételezett összefüggésein alapuló kiállítás. Jó érzékkel nyúltak tehát a témához a rendezők, elsősorban Zombori Mónika kurátor, de ha a "szubjektivitás" védőburka alatt sok esetlegesség el is fér, mégis nehéz eltekinteni attól, hogy a vállalkozás tárgyi erőssége mellett intenzív fogalmi maszatoláson alapszik.

A helyzet erősen emlékeztet azokra a vitákra, amelyek Keserü Katalin Variációk a pop artra című kiállítása és kötete körül folytak a kilencvenes évek elején, és amelyek elsősorban definíciós kérdésekre irányultak, vagyis arra, hogy miként határozhatók meg a pop art magyarországi specifikumai. Amennyiben "kívülről", tehát a vasfüggönyön túlról érkező impulzusokról van szó, korántsem egyértelmű, hogy a sok tekintetben analogikus, ám kontextusában és tartalmában kelet-európai jellegzetességeket hordozó művészetet fogalmilag hogyan határozzuk meg és írjuk le. Nemcsak a művészet, hanem az ifjúsági és életreform-jelenségek esetében is fölmerül azonban a Zeitgeist kérdése, amely némiképp fölülírja a jelenségek import jellegét és a hozzá kötődő módszertant is. Az újabb kutatások egyértelművé teszik, hogy az 1956 utáni "ifjúsági probléma" - generációs, politikai, kulturális - aspektusai mindenhol a világon megfigyelhetők voltak, létezett tehát egy lokális adottság, előkészítettség, amely befogadói bázisként működött a nyugati típusú kultúra manifesztációi számára. Úgy tűnik tehát, ideje volna leszámolni a vasfüggöny mögötti területeket gyarmatosító Nyugat sematikus mítoszával, és sokkal inkább arra koncentrálni, hogy miként alakult a "kulturális ellenállás" lokális mikrotörténete, melynek tágabb kontextusa - főként történeti okokból - természetesen a nyugati civilizáció volt.

Ezt a módszertani lehetőséget azonban a kurátor nem vette figyelembe, és talán éppen ezért nem tudott megbirkózni a "hippifogalom" definíciós nehézségeivel, illetve azzal a kihívással, hogy egy szociográfiailag jól leírható jelenséget hogyan feleltessen meg képzőművészeti vagy antiművészeti tárgyaknak. A katalógusból kiolvasható, hogy az interdiszciplináris megközelítést feltételező módszer elsődlegesen a hagyományos műleírások és a vázlatos történeti kontextus leírásának váltogatásán bukott el. Az is látszik, hogy a kurátor egyáltalán nem használja azt az apparátust, amelyet a magyar és a nemzetközi szociográfiai irodalom kínál, és pusztán csak a művészettörténet-írás szelektív bibliográfiájára hagyatkozik. Ennek a hiányát azonban nem pótolja Mezey Golyó Andrásnak a kurátor tanulmányát forrásközlésként követő, szórakoztató memoárja, melynek nagy része különben több éve olvasható a neten. A nagyon vonzó, grafikailag jól megtervezett könyvecske legnagyobb érdeme így a képanyaga, de azt legalább repetitíve, szövegbe tördelve és katalógusszerűen is megkapjuk.

A kiállításon a vegyes műfajú tárgyak és dokumentumok széles időbeli spektrumot ölelnek föl: ha jól látom, a legkorábbi mű 1966-ból, a legkésőbbi pedig a hetvenes évek legvégéről való. Arra nagyon jól ráérzett Zombori Mónika, hogy a leginkább zeneileg megfogható új életérzést a plakát műfajával lehet jól visszaadni: Kemény György, Pecsenke, Konkoly Gyula színes, popos, a Kádár-korszak vizuális konvencióitól radikálisan különböző grafikus felületek egy dinamikus, élénk, fiatal kultúra képviseletében szólalnak meg ma is. Kemény György nagyszerű földgömbje (Világunk 1971-ben) nemcsak a kulcsfogalmak (űrkutatás, szex, hippi, hidrogénbomba stb.) sorolásával ad a kornak leíró jelentést, hanem globális jelentőségüket, valamint egy generáció történettudatát is jelzi. A sok ritkán vagy alig látott mű között Sarkadi Péter 1967-es, LSD című kollázsa vagy Veszely Ferenc későbbi, 1973-as képregényei is érvényesen képviselik a hivatalos művészettel párhuzamos popkultúrát. A tilosság, illetve a cenzúra működése is válogatási szempont lehetett (így kerültek be a balatonboglári tárlatokhoz kötődő művek a kiállításba), az azonban egyáltalán nem biztos, hogy ezek mögött az underground művészeti jelenségek mögött minden esetben a "hippimozgalom" állt.

Ennek alátámasztására leginkább történeti magyarázatokat lehet kínálni: a hosszú hajú, farmeros hippik ugyanis nem előzmények nélkül jelentek meg tömegesen Magyarországon a hatvanas évek végén. A kiállításon két filmmel is szereplő Kovásznai György már 1958-ban egy olyan új, apolitikus generáció megjelenéséről írt az Élet és Irodalomban, amelyet leginkább a szórakozás különböző formái érdekeltek, és sem a forradalom öröksége, sem a szülők értékrendje nem volt rájuk hatással. A "folyamatosan rengő huligán életforma" (Kenedi János), amely a munka elutasításával, a szabados szexualitással, előbb a beatirodalom, majd -zene kultuszával járt együtt, jóval azelőtt kialakult és hatóságilag büntethetővé vált, mielőtt a média az egész fogalmi rendszert fölcserélte volna a hippiségre. Úgy tűnik, a magyarországi specifikumok egyike épp ez a fogalmi összecsúszás, amikor a hatvanas évek végén összekeveredett a huligán és a beat, a beat és a hippi, a hippi és a huligán. És mire sikerülne kibogozni őket, máris megjelenik a punk.

kArton, Bp. V., Alkotmány u. 18., nyitva március 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."