Kiállítás

Az idegen szép

Párás hegyek, illatos virágok - a kínai tusfestészet a 19-20. században

Képzőművészet

A Csunkingi Három Szoros Múzeum gyűjteményéből válogatott majd száz alkotást a Kogart, "cserébe" a Kínában bemutatott Szalay Lajos-grafikákért. De már most is tudható, hogy az ottani mércével nem igazán nagy, de magyar viszonylatban óriási látogatottságot (a csaknem félmillió nézőt) a budapesti kiállítás nem fogja abszolválni - még akkor sem, ha egy tradicionális (több mint kétezer éves) művészetről beszélhetünk. S nem csupán azért, mert a vizuális kultúra befogadására egyre kevesebb idő és pénz jut.

A reménybeli befogadónak ugyanis egy igen mély kulturális szakadékot kellene átugrania - s ebben nem sok segítséget kap a kiállítás rendezőitől. A nézőt és műveket elválasztó kötélkordonok néhol lehetetlenné teszik a munkák láthatóságát, ráadásul a második szinten elhelyezett összefoglalón és pár rövidre fogott szöveges ismertetőn kívül egyetlen rövidfilm szolgál a látogatók ismereteinek bővítésére. Ez azért is furcsa, mert - mint azt a kiállítás katalógusába írt szöveg is állítja - ezek a művek nem szemlélődésre vagy gyönyörködésre készültek, hanem olvasásra; így a rejtett tartalmak kibontása a kódrendszer ismeretének hiányában gyakorlatilag lehetetlenné válik. Nagyot lendítene a befogadáson, ha néhány részletet közreadtak volna a téma szakértőjének, Fajcsák Györgyinek a tanulmányából - bár az is igaz, hogy a kulturális kánon különbsége miatt ezek a munkák minden háttérismeret mellett is idegenek maradnak.

A kínai festészet az írástudók-hivatalnokok (századonként ugyan más-más szerepet betöltő) "kasztjához" és az ún. remetefestőkhöz kötődik, és megbonthatatlan kapcsolat fűzi a kínai kézíráshoz, a kalligráfiához. Nem csupán azért, mert ugyanazon eszközöket használták (ecset, tus, tusdörzsölő és papír), hanem mert a festmények szerves része a képen megjelenő szöveg (vers, bölcselet) - no meg a művész, az író és a gyűjtő nevét azonosító művészi pecsét. A festők az írókéhoz hasonló megbecsülésben részesültek (de nem árt még egyszer leszögezni, hogy bármennyire is tradicionális a kínai társadalom, a megbecsültség foka és szerepe, sőt a művészeti magatartásformák időről időre változtak). Így a világ első művészettörténeti munkájában, a Megjegyzések az egyes korok nagy festőiről című, 9. században megjelent műben a festészet kitüntetett, a teremtőhöz hasonló szerepet kapott: "Áthatja a Természet isteni változásait, s felfedi a titokzatost és a nehezen megfoghatót. Magából a Természetből fakad, forrása nem az emberi találékonyság." Az sem véletlen, hogy már i. sz. 500 körül (a Régi festők katalógusában) lefektették a festészet hat törvényét. Eszerint például "az életerő ritmusát fejezze ki az élet mozgása", azaz a művész hangolódjon rá a kozmikus létre, hogy saját életereje és energiája átáramolhasson a festménybe (volt olyan különc festő, aki ezt olyan tökélyre vitte, hogy amikor dolgozott, a képpel ellentétes irányba nézett). Továbbá "a csontszilárd szerkezetet az ecsetkezelés teremtse meg", és "biztosítsuk a hagyomány folytatódását azzal, hogy mintaképek után festünk". Amennyiben ez utóbbi azt jelentené, amit a Kogart sajtószövege állít, hogy ti. "egy-egy téma vagy kompozíció legszebb darabjait látva, gyakorlatilag annak a műcsoportnak szinte minden lényeges eleme" megismerhető, akkor elég lenne egy tucat, a három (plusz egy) műcsoportot lefedő alkotást kiállítani.

A kiállítás azonban ennél többre vállalkozik, a 19. és a 20. században született tusfestmények bemutatására. Ez az a kor, amikor "megváltozott" a kínai művészet "arculata". Míg addig a nyugati művészeket (Van Gogh, Gauguin) inspirálták a keleti művek, körülbelül az 1920-as évek környékén megfordult a "trend", s a kínai művészek, főként japán közvetítéssel, bizonyos elemeket (pl. a centrális perspektívát) átvettek a nyugati művészetből. (Némely szempontból viszont az avantgárd avantgárdjainak, például az akciófestészet előzményének számítanak: már az 1700-as években akadt olyan festő, aki a selyempapírra öntött tusban hempergette meg a segédje testét mint egy ecsetet, továbbá olyan is, aki festés előtt - mintegy isteni ihletet merítendő - rendszeresen lerészegedett.)

Ez az ún. átvétel viszonylagos. A finom felületű selyemre applikált tájképek esetében nemigen látható a változás. A kínai shansui (tájkép) szó hegyet és vizet jelent, és három, a teret érzékeltető, "réteges" elemből állt: "az előteret sziklák és fák foglalták el, középen általában a tó vagy egy ködbe burkolódzó folyó volt látható, a távolban pedig hegycsúcsok magasodtak". Elvont és általános a kép, még akkor is, ha a művész a konkrét környezetet (hegyeket, ormokat) kívánta "ábrázolni". De az felismerhető, hogy a nyugati szemlélet beszüremkedése nem feltétlenül tett jót az itt látható, 1920 után készült művek többségének.

Megjelennek figuratív munkák is - itt az erkölcsi példatár részeként, bár akadt olyan Han-dinasztiabeli császár, aki a legenda szerint azért készíttetett arcképeket ágyasairól, mert nem volt ideje mindegyiküket személyesen fogadni. Szerepelnek aprólékos virág-, madár- és állatábrázolások, mind rejtett szimbolikával, továbbá láthatók a japán mintára átvett legyezők. De nem tudjuk meg, miként befolyásolta a 20. század második felében alkotó művészek életét Mao uralkodása, és homályban marad sok-sok fontos adat.

Így aztán, s mert a képeket sem tudjuk elolvasni, nem marad más választásunk, mint belesüppedni a szépségükbe.

Kogart Ház, Budapest VI., Andrássy u. 112. Nyitva március 16-ig

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.