Nem lehet elég közel - Magyar évadnyitány Németországban

Képzőművészet

Melyik a kancellári hivatal? - kérdezzük a Reichstagnál várakozó fiatal sofőrtől, merthogy a két vadonatúj épület közül jobb lenne nem a másikat megcélozni, időre megyünk, és figyelmeztettek, legyünk pontosak, lassú a biztonsági ellenőrzés.

Melyik a kancellári hivatal? - kérdezzük a Reichstagnál várakozó fiatal sofőrtől, merthogy a két vadonatúj épület közül jobb lenne nem a másikat megcélozni, időre megyünk, és figyelmeztettek, legyünk pontosak, lassú a biztonsági ellenőrzés.

Talán inkább kancellár asszonyi hivatal - igazítja ki vigyorogva a kérdést, s mutatja, merre.

Na ja, kapunk a fejünkhöz, németül lehetséges az ilyen finomságok politikailag korrekt érzékeltetése. Nem is hangzik olyan erőltetetten, mint magyarul.

S akkor még meg se próbáltuk elzongorázni a kérdező és a válaszadó kiejtése közötti különbséget. Akcentus témakörben egyébként Kukorelly Endre az ajánlott irodalom (Népszabadság, március 4.), az ő szövege adja meg a magyar kultúra idei németországi évadjának alaphangját: Ungarischer Akzent.

Ezért vagyunk hivatalosak Frau Merkel munkahelyére. Személyesen nem nála, de itt, az ő kancelláriáján nyitják meg a kulturális évadba illeszkedő Magyar Mesenapok július 9-ig tartó eseménysorát. A földszinten, jobbra egy kiállítás melegít be a nyári focivébéhez a korábbiak relikviáival, balra pedig, a meseügyi protokoll elmúltával, német gyerekeket mozgatnak meg a Jánosi együttes táncosai. Hőseink, Mátyás királytól Trapitiig, a mesekultúra itteni központjával, a Märchenlanddal együttműködve látnak hozzá az üveghegyen túli gyerekvilág meghódításához. Fura, hogy a startot nem egy gyermek-, hanem egy politikai intézménybe helyezték, tán ezzel is a német kormányzat nyitottságát akarták demonstrálni.

*

A meseexport kísérlete azt illusztrálja, milyen sokféle szinten próbál majd közönségre és kapcsolatokra lelni a 2007-re is átnyúló évad során a magyar kultúra. "Alapvető célunk, hogy a kortárs magyar művészet olyan műfajai és alkotói is képbe kerüljenek, amelyek/akik még nincsenek úgy bejáratva Németországban, mint az irodalom vagy a komolyzene egyes képviselői" - mondja Mélyi József, az évad kurátora (és lapunk állandó szerzője). A Neuer Berliner Kunstvereinben vagyunk. Az Alexander Tolnay vezette, javarészt lottóbevételekből származó költség-vetéssel működő egylet a művészet demokratizálásának a 60-as években gyökerező elkötelezettségét folytatja: nemcsak kiállításoknak és beszélgetéseknek ad otthont, hanem afféle képzőművészeti könyvtárként műalkotásokat is kölcsönöz - ingyen. Itt látható április 23-ig a Tiefebene hochkant (Élére állított alföld) című kiállítás, zömmel a fiatalabb generáció munkáiból. Az Amszterdamban élő 'sz Gábor az Atlanti-óceán európai partszakaszán álló világháborús bunkereket camera obscuraként használó sorozatának két lenyűgöző darabjával, Gergely László és Rákosi Péter egy 1848-as hagyományőrző egyesület tagjainak fotóival hozza el a múltat a jelenbe. Esterházy Marcell fény körül röpködő pillangói legjobban akkor fejtik ki hatásukat, ha egy matracon hanyatt dőlve nézzük őket. Relax a vernisszázson. Aztán egy pohár itallal a kézben megközelítjük Benczúr Emese pukkanófóliára írt művét: Never Close Enough To Things - hogy tehát nem lehet elég közel kerülni a dolgokhoz, minden csak megközelítés, igyekezet, próbálkozás, akár az alkotás folyamatában, akár személyes kapcsolataink alakulásában.

*

Teljesen más ez, mint előző este a magyar nagykövetségen, a göttingeni egyetemi könyvgyűjtemény magyar vonatkozású kincseinek kiállításán. Tágra kerekedő szemmel csodálhatjuk az ősnyomtatványokat, Szenczi Molnár Albert 1604-es latin-magyar szótárát, Kőrösi Csoma Sándor 1834-es angol nyelvű tibeti nyelvtanát, Márton József 1807-es német-magyar, magyar-német szókönyvét: bésavanyítni, bésenyveszteni, bésétálni, bésetétedés, bésetétedni, bésetétítés, bésetétítni, bésetétülés, bésetétülni und so weiter. Noha mindez az évszázados kötődés ragyogó lenyomata, azért egyrészt inkább csak számunkra fontos, másrészt aligha a mindennapok kulturális kapcsolatairól szól: kevéssé valószínű, hogy az Unter den Linden járókelői épp egy követségre próbálnának behatolni kiállítást nézni, a megnyitó serege pedig csak a szokásos diplomáciai fogadások egyikét abszolválta, s többet időzött a hidegtálak, mint a tárlók előtt.

De sebaj, akadt előtte némi szabadtéri látványosság: Berkes Dóra és Kozma Péter színes fénynyalábokkal dekorálta a Brandenburgi kaput a márciusi hóesésben. A sugarak a keleti oldalról vetültek az építményre, melynek oszlopai között újra szabad az átjárás. Hogy ebben mekkora szerepet játszott hazánk, azt a kulturális évadnyitány német szónokai közül többen is hálával emlegették. Az átjárhatóság - magyarán a normális, értelmes emberi élet - igényét is megfogalmazta a 80-as években Konrád György és Karl Schlögel történész, filozófus. Egymástól függetlenül született szövegeikből Dalos György montázst állított össze, a két szerző pedig az Akademie der Künste Brandenburgi kapura néző új épületében ennek felolvasásával elegyedett dialógusba.

Az épület alsó szintjének nyers állapota a realitásokra figyelmeztet: még itt is előfordulhat, hogy beruházás közben elfogy a pénz. Remélhetőleg nem ez lesz a sorsa a Collegium Hungaricum új épületének, a Gorki Theater mögött. 5,46 millió euróba kerül, alapkövét Karin Schubert polgármester és Bozóki András kulturális miniszter rakta le, kalapácsütésekkel központozván a német kőművesmester szakszerű vakoló mozdulatait és hagyományos rigmusait. Mindaddig, amíg az új épület 2007 őszén megnyílik, az Alexanderplatz közelében tartja a frontot a régi. Földszintjén május 10-ig Gedő Ilka grafikái és festményei a maguk végtelen finomságával és érzékenységével emlékeztetnek törékenységünkre.

A Münchent, Lipcsét, Stuttgartot, Hamburgot és más városokat is érintő magyar évad alapos feltöltésre szoruló honlapja a www.akzent.hu címen érhető el.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.