Visszhang: kiállítás

Parafrázisok

  • - dck -
  • 2021. május 5.

Képzőművészet

Nem előzmények nélküli az, hogy a pesti vásárcsarnokokban (vagy előttük) képzőművészeti alkotások jelennek meg.

A 2000-es évek elején a Hold utcai piacon például a KLUB-VHS-nek voltak kiállításai, de említhetjük a 2007-es Palánkot is a Rákóczi téren. A nemrégiben helyrehozott Hunyadi téri csarnokban pedig már külön bokszot kapott az Intermédia Tanszék.

Fazekas Júlia színművész és jelmeztervező – a piacteret határoló kerítésen elhelyezett – 41 munkája jól illeszkedik az önkormányzat azon elképzelésébe, mely szerint a piac és a csarnok működjék valódi közösségi térként.

A Parafrázisok a pandémia gyermeke; Fazekas első művét épp egy éve a Szépművészeti Múzeum pályázatára készítette, s attól fogva szinte naponta bemutatott a Facebook-oldalán olyan képeket, amelyeken híres (vagy számára kedves) festmények és azok sajátos értelmezései/átiratai kerültek egymás mellé. A művész a képeket mobiltelefonnal készítette, a portréképek ruházatát/kiegészítőit pedig az otthonában fellelhető holmikból állította össze (illetve hozta „stílbe” mobiltelefonos képszerkesztő appokkal). A kiinduló festmények a németalföldi mesterektől egészen a kortárs művészekig idézik meg az elődöket, a „szelfis” alanyok közt pedig nők és férfiak sorakoznak. „Nem az unalom­űzés vezérelt, hanem akaratlanul is egy új önismereti tréning folyamatában találtam magam. Én voltam az alany és az állítmány is” – nyilatkozta a projektről, amely nyilván ismeretterjesztésre is kiválóan alkalmas.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.