Power/Erő

  • - krusovszky -
  • 2013. március 1.

Képzőművészet

A fenntartható fejlődés mint fogalom, társalgási téma vagy hivatkozási alap enyhén szólva a könyökünkön jön ki, s így az erre felhúzott fotográfiai projekt sem borzolja azonnal kedélyünket. Persze maga a probléma jelentős, de a róla való beszéd gyakran megreked egy propagandisztikusan ötlettelen mederben. Nem így a genfi magánbank által 2008-ban életre hívott Prix Prictet díjazottjai. A komoly előkészítés és válogatás eredményeként összeállt anyag friss, okos és kíméletlen módon szembesít "az új évezred környezeti és társadalmi kihívásaival". A képek jó része a szociofotó, a riport és a fotó-esszé határvidékén kalandozik, de egyikből sem hiányzik a művészi ambíció és az átgondoltság.

Daniel Beltrá a Deepwater Horizon katasztrófája után örökítette meg az olajfoltokat nagy magasságból - itt a képek szépsége kerül feszültségbe a rettenetes témával. A díjnyertes francia Luc Delahaye haiti fosztogatókról készített felvételén pedig, mint egy Goya-képen, egyszerre ül ki az arcokra a düh, a félelem és az életben maradás olykor bizony ordas ösztöne. De remek Robert Adams munkája az amerikai tarvágásokról, vagy Edmund Clark két felvétele az üres guantánamói börtönterekről. A huszonhárom kiállított kép mellett impozáns albumból tájékozódhatunk a bővebb anyagról. Ebben szerepel például Jun Po Yang megdöbbentő képe a meztelenül dolgozó kínai szénbányászról és az egyetlen magyarként bezsűrizett Dezső Tamás Éjjeliőre is. Kritikaként legfeljebb az róható fel, hogy ezek nem kerültek ki a ház falára.

Mai Manó Ház, nyitva február 24-ig

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.