Látszik rajta

Baksa-Soós János és Csákány István a Laborban

  • Kürti Emese
  • 2013. március 1.

Képzőművészet

Herczeg Klára figuratív szobrászművész, a bájos vízhordó nők, munkásmozgalmi harcosok és a makói Öcsi-szobor alkotója élete legprogresszívabb döntését hozta meg a nevét viselő díj megalapításakor.

A kortárs művészet elismerésekre amúgy kiéhezett közege nincs elkényeztetve, hiszen - ha jól számolom - a hivatalos Munkácsyt és a nem hivatalos Major János-díjat leszámítva csak az öt éve létező AICA-díj honorálja pályázat nélkül a jelentős művészi teljesítményeket. A Herczeg Klára-díj strukturális erénye, hogy nem egy, hanem két, más-más generációhoz tartozó művész kaphatja meg évente, akiket egy fölkért művész vagy kurátor ajánl, illetve hogy 1998-as megalapítása óta a Fiatal Képzőművészek Stúdiójának művészekből álló kuratóriuma dönt a jelöltekről. A díjazottak páros névsora mostanra nemcsak rangot, hanem karaktert is jelent, amit végső soron az egykori underground színtér valamely szereplőjének és fiatal pályatársának közös kiállítása ad ki - ezúttal is a Laborban.

2012-ben St.Turba Tamás (Szentjóby, St.Auby) se nem művész, se nem kurátor, hanem ügynök és csődtömeggondnok Baksa-Soós Jánost ajánlotta a kuratóriumnak, aki mellett Csákány István képzőművész kapta a díjat. Kettejük közös produktuma különös kombináció: Baksa-Soós, aki szinte soha nem állít ki, és egyetlen jelentős kiállítását 2007-ben rendezték Székesfehérváron, rendkívül produktív, ám mint képzőművész nehezen értékelhető a falon függő két szerény festmény alapján. Csákány István az utóbbi években egyik jó művet hozza létre a másik után, tavaly a kasseli documentán állította ki csarnoknyi installációját, ami azt jelenti, hogy pillanatnyilag talán a legsikeresebb fiatal művésznek tekinthető - ehhez képest padlóra kerülve ábrázolja saját magát. Életnagyságú műgyanta szobra a földön hever, egy törött szék roncsain, azt a benyomást keltve, hogy a kelet-európai művészlét kondíciói nem változnak meg egy csapásra pusztán attól a ténytől, hogy valakinek nemzetközi sikere volt. Attól még ugyanaz a sötét melósruha van rajta, mint a kasseli (most a Ludwig Múzeumban látható) Szellemtartás installációjához tartozó, arc és identitás nélküli munkásokat megidéző "alakokon".

Csákány esetében teljesen világos, hogy a kuratórium azt a (jól megalapozott) sikert díjazta, amelytől közösségi konzekvenciákat is remél - például a magyar színtér integránsabb nemzetközi részvételét -, a szobrász mikrotörténeti problémái pedig ugyanúgy elsimulnak, mint az eurovíziós táncdalfesztiválok eredményes résztvevőinek pszichéje. Ennél sokkal bonyolultabb Baksa-Soós János esete, aki "a magyar alternatív kultúra emblematikus alakjaként" kapta meg a díjat. De a mítoszok kondicionálásában, és nem a mítoszokkal való szembenézésben érdekelt magyar közegben korántsem egyértelmű ma, hogy annak a pöttyögetett vászonnak meg a kuruzslók apró bábuira emlékeztető szobrocskáknak vajmi kevés közük van - önmagukban - a Baksa-jelenséghez. A Baksa-jelenség ugyanis nem korlátozódik sem a Baksa-Soós által készített tárgyacskákra, sem az ő személyére, még akkor sem, ha az a személy karakteres és legendás. A Herczeg Klára-díj kuratóriumi tagjai nem egy életművet, hanem egy magatartást díjaztak, amely a hatvanas évek végének szubkulturális-underground környezetében alakult ki, majd néhány ember életprogramjává vált.

Az akkori zenei nyilvánosságban a két évig, 1969-1971 között működött Kex együttes - ahogy Szőnyei Tamás fogalmazott - "házizenekar" volt, mégpedig annak a fiatal értelmiségi szubkultúrának a saját zenekara, amely értette a Baksa-Soós által használt utalásos beszédet, és szét bírta röhögni magát azon, hogy együtt éneklik a Mint a mókus fenn a fánt. Ebbe a közegbe szervesen beletartozott a későbbiekben iparterveseknek nevezett csoport, tagjai leginkább a progresszió hagyományához ragaszkodtak, és úgy akartak festeni, mint a nyugati nonfiguratívok. A még radikálisabbak viszont egyáltalán nem is akartak festeni. Ezekkel a radikálisokkal, a magyarországi happenerekkel érkezett meg (1966-tól) a performativitás és az akcionizmus, valamint a fluxus gondolkodásmódja (az élet és a művészet egysége), amit csak kevéssel előzött meg dr. Végh László József körúti akciója, amikor egy teknős páncéljával a hátán a világ tudomására hozta, hogy ő Gregor Samsa. Amikor tehát Baksa-Soós nem pusztán zenélt, hanem részvételi módozatokat teremtett a közönség számára a színpadon, illetve a szórakoztatás eszközeit kiterjesztette a színpadon kívülre, akkor már volt körülötte egy olyan közeg, amely vevő volt erre a fajta vegyes műfajú stimulációra. Ezért volt olyan természetes, hogy az Ifjúsági Parkon és a Citadella éttermen kívül a neoavantgárd művészek szűkebb közegeiben, például Balatonbogláron is fellépett a Kex, Baksa-Soós pedig résztvevője volt Szentjóby egyik boglári happeningjének.

1971-ben kezdődő emigrációjában Baksa-Soós maga is képzőművészettel kezdett foglalkozni, a fentiekből logikusan következő módon Joseph Beuys düsseldorfi környezetében, ahol a kozmikus energiákat meg a sámáni erőket fokozottan szokták érzékelni. Felvétele is mitikusan történt: meséli egy interjúban, hogy sétált a folyosón, és mivel látszott rajta, hogy művész, fölvették a főiskolára. A művész tehát úgy él és úgy viselkedik, hogy mindenki számára nyilvánvalóvá váljék, hogy ő a "Planéta Személyiség", az űrhajós, az indián meg a rend őre, aki közvetít az univerzum millió egyenrangú élőlénye között. Az ehhez használt nyelv az aforizmaszerű kinyilatkoztatásokkal ("Csak a nem dolgozó imádja az életet") sajátos kombinációja a meglévő struktúrák kulcsfogalmainak és valamiféle univerzális változásra törekvő nyelvi rendszer alkalmazásának. Január Herceg (az avantgárdból induló művészek névhasználata szintén megérne egy írást) a magasművészet komolykodó önimádatát a tárgyalkotás, a zene és az élet együttes örömének mindennapiságára, az ötletek, fricskák, gegek és poénok azonnaliságának közösségi élvezetére cserélte föl. Ebből a szempontból, a létezés művészete szempontjából tökéletesen közömbös, hogy a tárgy, amit létrehoz, mennyire "jó" művészet: az attitűd feledhetetlen.

Labor, Bp. V., Képíró u. 6., nyitva február 8-ig

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.