Puklus Péter: Handbook to the stars

  • - dck -
  • 2013.02.10 14:01

Képzőművészet

A belváros közepén elhelyezkedő, kortárs képzőművészettel foglalkozó, a for- és a nonprofit profil közé pozicionált, kis méretű kiállítóhelyek (Kisterem, Vintage, Labor) sorába decemberben egy újabb galéria lépett.

A Trapéz elsősorban (és minden mediális megkötés nélkül) a nemzetközi művészetre fókuszál, így jó választásnak tűnik a harminckét éves művész bemutatása. Puklus ugyanis (bár egyik munkája szerepel az MNG Világmodellek című kiállításán) a nyugati művészeti közegben sokkal ismertebbnek számít: One and a half meter című, Németországban megjelent könyvét a German Photo Book Award 2013-ra is jelölték.

A Trapézban kiállított fotók 2011-ben, a selmecbányai (egyébként a vasútállomás épületében működő) kortárs "művésztelepen" készültek - a kiállítás címét is adó fotósorozat (kibővítve) szintén megjelent könyv formátumban is.

Néhány színes felvétel kivételével a munkák fekete-fehérek, műfajuk szerint pedig nagyrészt talált tárgyakból (lámpákból, gyümölcsös rekeszekből, hangszórókból, tájképszerűen elrendezett síkidomokból) készített, finom árnyékokkal operáló műtermi csendéletek. A fényképek nem sorozatként állnak össze, hanem csillagtérkép-szerűen; voltaképpen csak a befogadón múlik, hogy milyen asszociációk mentén rendeli őket egymáshoz. Bár a képeken több művészettörténeti utalás is felfedezhető (megidéződik Tatlin, Chirico, Csörgő Attila és Szarka Péter egy-egy munkája), mégis áthatja őket a humort sem nélkülöző, meditatív, a konkrét térről és időről leváló szenzibilitás. A kifejezetten erős fényképeket három kisebb, mintegy a fotókról elvándorló, gondolatiságukban meghökkentő installáció keretezi; sokáig elmélázhatunk például azon, vajon miért látható a Hegel-kötetre állított kazetta borítóján egy félig pucér hölgy.

Trapéz Galéria, Bp. V., Henszlmann Imre utca 3. Nyitva: január 25-ig

Neked ajánljuk

Velünk élő féltudás

  • Hernádi Elvira

Jó néhány éve már, hogy a Publius Hungaricus a féltudású magyar elit bűneit ecsetelte. Azóta felnőtt egy új generáció, az ország szellemi és politikai vezetése legalább az európai oktatás tisztes középmezőnyébe tartozó intézményekben kupálódhatott. 

Mielőtt eltűnik végleg

Alighanem két dolog jut eszébe mindenkinek a Roberto Baggio nevet hallva: az 1994-es vb-döntőben kihagyott legendás tizenegyes, illetve az élethosszig (tehát ma is) viselt, nem kevésbé legendás copf. Vagy lokni, varkocs, lófarok, akármi is lett légyen az a maestro tarkóján.

Kisujjgyak

  • - köves -

Ha meg kell csinálni a nagy melót, letudni az utolsó bulit, kirámolni a széfet, ami után nincsen több széf, csak a boldog öregkor Kansasben, Soderbergh a mi emberünk.

„Összeáll egy nagy egésszé”

  • Láng Dávid

A 10 éve alakult Verőköltő zenekar frontembere univerzális művész: szinte minden hangszeren játszik, festő szakon diplomázott, és húszéves sem volt, amikor a Magvető kiadta a verseskötetét.

Becsapódás

Az ünnepi vacsoráját elköltő pár, Helen (Lovas Rozi) és Danny (Lengyel Tamás) lakásá­ba berobban a csurom véres Liam (Molnár Áron), akiről hamar kiderül, hogy a feleség testvére.

Az együttélés lehetőségei

A hagyományosan kétévente megrendezett Velencei Építészeti Biennálé is megcsúszott a pandémia miatt, de május 22. óta a Giardini della Biennale parkját és az Arsenalét, azaz az egykori velencei hadihajógyár területét ismét építészek, művészek és látogatók lakják be, egészen november 21-ig.

Szervezett szervezetlenség

  • Áfra János

A kis méretű, mégis zavarba ejtően tartalmas, nehezen áttekinthető tárlat egy nemzetközi kiállítássorozat része, amely a Zürichi Egyetemen 2017 és 2020 között megvalósult kelet-európai performance-kutatás eredményeit hivatott bemutatni.

„Nem hezitált”

Szerb Antal éppen 120 éve született, és 80 éve, 1941-ben jelent meg eredetileg háromkötetes munkája, A világirodalom története. A mű friss, minden eddiginél precízebb kiadásának sajtó alá rendezőjével annak népszerűségéről, hányattatott sorsáról, 21. századi aktualitásáról beszélgettünk.

A szamuráj reggelije

  • Pálos György

Fúziós korban élünk, azon sem lepődünk meg, ha egy kisvárosi étterem étlapján kevert fogásokat találunk. Az más kérdés, hogy a leves, amely se nem vietnami, se nem olasz, nem túl finom, mert nincs karaktere.

Merre vannak?  

  • Schein Gábor

Apró ember éles gombszemekkel. A fején zabolázhatatlan göndör haj. Befogad, figyel, kérdez. Hatalmas vágy él benne, hogy a világban rend legyen, de a világban nincsen rend. Hogy érthető legyen és átlátható. De a világ ellenáll a megértési kísérleteknek, kitüremkedik a réseken, széttöri a kereteket. A világ sokszor homályos, sötét, és soha nem átlátható. Hát akkor legyen a vers az! Legalább a vers.