Puklus Péter: Handbook to the stars

  • - dck -
  • 2013. február 10.

Képzőművészet

A belváros közepén elhelyezkedő, kortárs képzőművészettel foglalkozó, a for- és a nonprofit profil közé pozicionált, kis méretű kiállítóhelyek (Kisterem, Vintage, Labor) sorába decemberben egy újabb galéria lépett.

A Trapéz elsősorban (és minden mediális megkötés nélkül) a nemzetközi művészetre fókuszál, így jó választásnak tűnik a harminckét éves művész bemutatása. Puklus ugyanis (bár egyik munkája szerepel az MNG Világmodellek című kiállításán) a nyugati művészeti közegben sokkal ismertebbnek számít: One and a half meter című, Németországban megjelent könyvét a German Photo Book Award 2013-ra is jelölték.

A Trapézban kiállított fotók 2011-ben, a selmecbányai (egyébként a vasútállomás épületében működő) kortárs "művésztelepen" készültek - a kiállítás címét is adó fotósorozat (kibővítve) szintén megjelent könyv formátumban is.

Néhány színes felvétel kivételével a munkák fekete-fehérek, műfajuk szerint pedig nagyrészt talált tárgyakból (lámpákból, gyümölcsös rekeszekből, hangszórókból, tájképszerűen elrendezett síkidomokból) készített, finom árnyékokkal operáló műtermi csendéletek. A fényképek nem sorozatként állnak össze, hanem csillagtérkép-szerűen; voltaképpen csak a befogadón múlik, hogy milyen asszociációk mentén rendeli őket egymáshoz. Bár a képeken több művészettörténeti utalás is felfedezhető (megidéződik Tatlin, Chirico, Csörgő Attila és Szarka Péter egy-egy munkája), mégis áthatja őket a humort sem nélkülöző, meditatív, a konkrét térről és időről leváló szenzibilitás. A kifejezetten erős fényképeket három kisebb, mintegy a fotókról elvándorló, gondolatiságukban meghökkentő installáció keretezi; sokáig elmélázhatunk például azon, vajon miért látható a Hegel-kötetre állított kazetta borítóján egy félig pucér hölgy.

Trapéz Galéria, Bp. V., Henszlmann Imre utca 3. Nyitva: január 25-ig

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.