Regék és mondák - Miskolci Nemzetközi Operafesztivál (2.)

Miskolcról postázott első beszámolónk az immár visszatérő vendég, a zsenigyanús orosz rendező, Dmitri Bertman méltatásával zárult, s a sors úgy hozta, hogy a fesztivál hátralévő részét ugyancsak a visszajáró fellépők operaprodukciói avatták valóban élményszerűvé, s alighanem tartósan is emlékezetessé. László Ferenc

Miskolcról postázott első beszámolónk az immár visszatérő vendég, a zsenigyanús orosz rendező, Dmitri Bertman méltatásával zárult, s a sors úgy hozta, hogy a fesztivál hátralévő részét ugyancsak a visszajáró fellépők operaprodukciói avatták valóban élményszerűvé, s alighanem tartósan is emlékezetessé. Jelesül két mintaalakulat, a német Gerai Állami Színház társulata, valamint a Kocsis Zoltán vezette Nemzeti Filharmonikusok együttese emelkedett ki újfent az idei felhozatalból is. Részint elhomályosítva, részint jótékonyan feledtetve ezzel, mondjuk, a Prágai Nemzeti Színház pazar díszletű, ám történetiségében kissé megkopott, s hozzá a tehetséges énekesek dolgát a zenekar merőben problematikus játékával megnehezítő Don Giovanniját, vagy éppenséggel a kolozsváriak kevéssé meggyőző és invenciózus, kedélytől korántsem kicsattanó Erkel-vígoperáját, a Saroltát.

*

A százezres népességű türingiai város, Gera daltársulata a tavalyi Wozzeck után idén egy Britten-operát, az 1946-os Lukrécia meggyalázását hozta el Miskolcra. A római előidők mondáját, azaz a zsarnoki erőszaktétel és a szégyen elől a halálba menekülő patríciusfeleség történetét (mely történet egyébiránt a királyság bukásának és a köztársaság megalapításának direkt előzményeit meséli) keresztény morálfilozófiával és krisztusi allúziókkal újrafogalmazó opera felettébb szolid előadási hagyománnyal rendelkezik hazánkban - úgyannyira, hogy magunk hamarjában csupán a 2008-as Mezzo Operaverseny Telihay Péter által rendezett, legfeljebb ha felében-harmadában sikerült produkcióját tudjuk felidézni. A barátkoztató ismerkedés tehát megkésettségében is roppant időszerű, s eme aktus sikerét a lehető legrokonszenvesebben segítette elő Matthias Oldag kulturált, visszafogottságában is mindvégig érzékletes rendezése. A deklaráltan az antik történet és a modern közönség közé állított egy-egy személyes férfi és női kórus szépelgőn filozofáló, olykor meg már-már bicskanyitogatón "költői" mondatait ugyan ez a jószerint minimalista rendezés sem tudta teljes mértékben elfeledtetni velünk, ám Britten kamarazenekarra hangszerelt operájához nagyon is illett a geraiak pasztellben tartott előadásmódja. Halvány elégületlenségre mindössze az erőszaktétel jelenetének kissé esetlen kivitelezése adhatott okot, némi értetlenkedést pedig a zeneszerző arcképének kifüggesztése válthatott ki egyesekből - különösképp, mert e fotó csupán egyetlenegy alkalommal jutott szerephez, midőn a női nem csodálatra és rajongásra érdemes vonásait énekeltette meg a librettó. Az Eric Solén vezényelte nagyszerű zenekart és a fiatal énekeseket mindazonáltal még ennyi kifogás sem érhette, s bár a címszerepet alakító Solgerd Isalv vokális teljesítménye nyilvánvalóan nem mérhető össze az ősbemutató Lukréciájával, azaz Kathleen Ferrier-vel, azért női kisugárzásából csakúgy gazdagon kistafírozta az erényében megtiport asszony figuráját, mint félreismerhetetlen emberi tisztaságából. Míg a két elbeszélő, Bianca Koch és Christoph Genz a részvétteljes együttérzés jelenvalóságát bizonyították - az opera szövegkönyvének szellemében, s egyszersmind dacára annak.

*

Ugyancsak antik történetet, igaz, római monda helyett görög regét hozott a fesztiválra s telepített a Miskolci Nemzeti Színház kényelmetlenül szűkösnek bizonyuló színpadára Kocsis Zoltán, aki ezúttal Richard Strauss 1938-as, érdemtelenül mellőzött egyfelvonásosát, a Daphnét választotta ki újrafelfedezői ténykedésének tárgyául. Már az iménti "érdemtelenül mellőzött" szókapcsolat is e vállalás fényes sikerét igazolja, hiszen éppenséggel ez a koncertszerű előadás segített hozzá sokunkat a felismeréshez, hogy a sorban tizenharmadik Strauss-opera nem öregkori botlás vagy hanyatlási tünet, hanem igazi sűrű és intenzív zenei alkotás - dúsan felszerelve poétikus szépségű pillanatokkal és eksztatikus csúcspontokkal. Az Apollón szerelmétől megkísértett s az elől menekülni vágyó nimfa, a babérfává változó Daphne "bukolikus tragédiája" már a zenekari bevezetés első - hangulatteremtő kuriózum gyanánt havasi kürttel gazdagított - perceiben isteni jelenlétet, epifániát ígért, s a folytatás többszörösen beváltotta reményeinket. Például és kiválólag azáltal, hogy a földre szállt isten szólamában egy igazi fényes, hősi színezetű tenort hallhattunk, hála a szlovén Janez Lotric pompás diszpozíciójának. De éppígy kijárt a hálaadás, s hogy a vallásgyakorlati terminológia körében maradjunk, az adoráció az opera másik igényes tenorszerepének megformálásáért, melyre Horváth István vállalkozott - a hangfaj szenvedélyesebb és egyúttal sérülékenyebb, mondhatni emberibb jellegét kidomborítva. S éppen nem utolsósorban, jócskán kiérdemelte tömjénezésünket a címszerep birtokosa, Rost Andrea, aki úgy lehet, legelső Richard Strauss-szerepét énekelte ezen az estén: a koncertszerű formán is átütő, elementárisan szeretetre méltó színpadi jelenségként, szólamát az olykori forszírozás mellett is majd' mindvégig gyönyörűen formálva, a megkívánt költői emelkedettség és panteisztikus rajongás készségszintű abszolválásával. Remek este volt, s mert az intellektuális szépelgés nemcsak az angol librettisták privilégiuma, hát a Daphne ünneplésébe halkan belemormoltunk egy ujjongó evoét.

Miskolc, június 13. és 18.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."