Regék és mondák - Miskolci Nemzetközi Operafesztivál (2.)

Miskolcról postázott első beszámolónk az immár visszatérő vendég, a zsenigyanús orosz rendező, Dmitri Bertman méltatásával zárult, s a sors úgy hozta, hogy a fesztivál hátralévő részét ugyancsak a visszajáró fellépők operaprodukciói avatták valóban élményszerűvé, s alighanem tartósan is emlékezetessé. László Ferenc

Miskolcról postázott első beszámolónk az immár visszatérő vendég, a zsenigyanús orosz rendező, Dmitri Bertman méltatásával zárult, s a sors úgy hozta, hogy a fesztivál hátralévő részét ugyancsak a visszajáró fellépők operaprodukciói avatták valóban élményszerűvé, s alighanem tartósan is emlékezetessé. Jelesül két mintaalakulat, a német Gerai Állami Színház társulata, valamint a Kocsis Zoltán vezette Nemzeti Filharmonikusok együttese emelkedett ki újfent az idei felhozatalból is. Részint elhomályosítva, részint jótékonyan feledtetve ezzel, mondjuk, a Prágai Nemzeti Színház pazar díszletű, ám történetiségében kissé megkopott, s hozzá a tehetséges énekesek dolgát a zenekar merőben problematikus játékával megnehezítő Don Giovanniját, vagy éppenséggel a kolozsváriak kevéssé meggyőző és invenciózus, kedélytől korántsem kicsattanó Erkel-vígoperáját, a Saroltát.

*

A százezres népességű türingiai város, Gera daltársulata a tavalyi Wozzeck után idén egy Britten-operát, az 1946-os Lukrécia meggyalázását hozta el Miskolcra. A római előidők mondáját, azaz a zsarnoki erőszaktétel és a szégyen elől a halálba menekülő patríciusfeleség történetét (mely történet egyébiránt a királyság bukásának és a köztársaság megalapításának direkt előzményeit meséli) keresztény morálfilozófiával és krisztusi allúziókkal újrafogalmazó opera felettébb szolid előadási hagyománnyal rendelkezik hazánkban - úgyannyira, hogy magunk hamarjában csupán a 2008-as Mezzo Operaverseny Telihay Péter által rendezett, legfeljebb ha felében-harmadában sikerült produkcióját tudjuk felidézni. A barátkoztató ismerkedés tehát megkésettségében is roppant időszerű, s eme aktus sikerét a lehető legrokonszenvesebben segítette elő Matthias Oldag kulturált, visszafogottságában is mindvégig érzékletes rendezése. A deklaráltan az antik történet és a modern közönség közé állított egy-egy személyes férfi és női kórus szépelgőn filozofáló, olykor meg már-már bicskanyitogatón "költői" mondatait ugyan ez a jószerint minimalista rendezés sem tudta teljes mértékben elfeledtetni velünk, ám Britten kamarazenekarra hangszerelt operájához nagyon is illett a geraiak pasztellben tartott előadásmódja. Halvány elégületlenségre mindössze az erőszaktétel jelenetének kissé esetlen kivitelezése adhatott okot, némi értetlenkedést pedig a zeneszerző arcképének kifüggesztése válthatott ki egyesekből - különösképp, mert e fotó csupán egyetlenegy alkalommal jutott szerephez, midőn a női nem csodálatra és rajongásra érdemes vonásait énekeltette meg a librettó. Az Eric Solén vezényelte nagyszerű zenekart és a fiatal énekeseket mindazonáltal még ennyi kifogás sem érhette, s bár a címszerepet alakító Solgerd Isalv vokális teljesítménye nyilvánvalóan nem mérhető össze az ősbemutató Lukréciájával, azaz Kathleen Ferrier-vel, azért női kisugárzásából csakúgy gazdagon kistafírozta az erényében megtiport asszony figuráját, mint félreismerhetetlen emberi tisztaságából. Míg a két elbeszélő, Bianca Koch és Christoph Genz a részvétteljes együttérzés jelenvalóságát bizonyították - az opera szövegkönyvének szellemében, s egyszersmind dacára annak.

*

Ugyancsak antik történetet, igaz, római monda helyett görög regét hozott a fesztiválra s telepített a Miskolci Nemzeti Színház kényelmetlenül szűkösnek bizonyuló színpadára Kocsis Zoltán, aki ezúttal Richard Strauss 1938-as, érdemtelenül mellőzött egyfelvonásosát, a Daphnét választotta ki újrafelfedezői ténykedésének tárgyául. Már az iménti "érdemtelenül mellőzött" szókapcsolat is e vállalás fényes sikerét igazolja, hiszen éppenséggel ez a koncertszerű előadás segített hozzá sokunkat a felismeréshez, hogy a sorban tizenharmadik Strauss-opera nem öregkori botlás vagy hanyatlási tünet, hanem igazi sűrű és intenzív zenei alkotás - dúsan felszerelve poétikus szépségű pillanatokkal és eksztatikus csúcspontokkal. Az Apollón szerelmétől megkísértett s az elől menekülni vágyó nimfa, a babérfává változó Daphne "bukolikus tragédiája" már a zenekari bevezetés első - hangulatteremtő kuriózum gyanánt havasi kürttel gazdagított - perceiben isteni jelenlétet, epifániát ígért, s a folytatás többszörösen beváltotta reményeinket. Például és kiválólag azáltal, hogy a földre szállt isten szólamában egy igazi fényes, hősi színezetű tenort hallhattunk, hála a szlovén Janez Lotric pompás diszpozíciójának. De éppígy kijárt a hálaadás, s hogy a vallásgyakorlati terminológia körében maradjunk, az adoráció az opera másik igényes tenorszerepének megformálásáért, melyre Horváth István vállalkozott - a hangfaj szenvedélyesebb és egyúttal sérülékenyebb, mondhatni emberibb jellegét kidomborítva. S éppen nem utolsósorban, jócskán kiérdemelte tömjénezésünket a címszerep birtokosa, Rost Andrea, aki úgy lehet, legelső Richard Strauss-szerepét énekelte ezen az estén: a koncertszerű formán is átütő, elementárisan szeretetre méltó színpadi jelenségként, szólamát az olykori forszírozás mellett is majd' mindvégig gyönyörűen formálva, a megkívánt költői emelkedettség és panteisztikus rajongás készségszintű abszolválásával. Remek este volt, s mert az intellektuális szépelgés nemcsak az angol librettisták privilégiuma, hát a Daphne ünneplésébe halkan belemormoltunk egy ujjongó evoét.

Miskolc, június 13. és 18.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?