Smiló Dávid

Steampunk-ősmagyar masina – Építészet, ízlés, etika

  • Smiló Dávid
  • 2014. július 12.

Képzőművészet

Túlzás nélkül állíthatjuk, hogy a rendszerváltás óta eltelt időszak egyik legfelkavaróbb és egyben legpezsgőbb építészeti vitája folyik hetek óta a milánói világkiállítási pavilon tervezése okán. Biztosak lehetünk abban, hogy a kulturális kormányzat nem fog engedni döntéséből: Milánóban a "látvány-ötlet pályázaton" második díjat nyert ALAKOR nevű pályamű fog megvalósulni az első díjas MALOM helyett.

A legtöbb magyarországi - azaz az angolszász kultúráktól eltérően fejlődött - kulturális területet jellemzi a vitahiány. Tömérdek lehetőségük lenne a szcéna szereplőinek, hogy a sorozatosan felmerülő szakmai, politikai és egzisztenciális kérdésekben hosszasan diskuráljanak, használva a nyilvánosság nyújtotta kereteket. Ez azonban rendre elmarad, és ez a hiány halmozottan igaz az építészek közegére. A rendszerváltás utáni korszak bővelkedett a botránygyanús esetekben, mégis: a botrány lehetőségéből meglepően ritkán lett valós, fórumokon átívelő felhördülés és azon keresztül valós vita. Szám szerint háromból: Magyarország 1992-es, a sevillai világkiállításon való megjelenéséből, az új Nemzeti Színházból, és most, a milánói világkiállítás kapcsán. Mindhárom vita fontos jellemzője volt, hogy bár széleskörűen zajlottak, sok tanulsággal szolgáltak, de kirobbanásuk oka végtelenül banális volt: az a dolog, ami politikai elhatározásból, a demokratikus folyamatokat megkerülve, azaz pályázati előkészítés és pályáztatás nélkül épült vagy épült volna - nem tetszett az emberek és főleg az építészek többségének.

Ez a banalitás - hogy az építészek rendszerint ízlés alapján ítélik meg adott építészeti folyamatok etikai vonzatait - könnyen tetten érhető, elég csak felidézni az építészszakma teljes érdektelenségét az elmúlt évek állami beruházásaival kapcsolatban (lásd keretes írásunkat).

Visszásnak hatnak tehát azok a vélemények, amelyek pozitívan, az építésztársadalom példátlan egybekovácsolódásaként értékelik a milánói pavilon körüli botrányt. Hiszen ha ez az egybekovácsolódás létre is jött, és már szinte minden építészeti tömörülés kifejtette véleményét a témáról, bőven lenne még mit kitárgyalni, és felfigyelni arra is, hogy olyanok is felháborodással fogadják a pavilon terveit, akik korábban hasonlóan zavaros módon jutottak építészeti munkához, mint most Sárkány Sándor és Ertsey Attila.

Tovább mélyíti a problémát és az értetlenkedést, hogy a Magyar Építész Kamara állásfoglalása szerint bár a pályázat lebonyolítása jogszerű volt - értsd: a második helyezett terv megépítése rendjén van -, a folyamat közben mégis rengeteg probléma merült fel. Kezdve onnan, hogy a kulturális kormányzat a törvényben foglalt szabályok szerint működő építészeti tervpályázat helyett egy eddig nem létezett, ún. látvány-ötlet pályázatot írt ki a pavilon tervezésére. Ez a lépés egyfelől lehetővé tette nem építészek nevezését is, ami üdvözölendő egy teljes országot reprezentáló épület esetében, másfelől viszont kicselezte a pályázatot a kamarai, azaz a szakmai felügyelet alól, átengedve jobb híján Szőcs Géza hozzá(nem)értésének.

Biztonsági játék


A Kossuth tér újratervezésére homályos nemzetbiztonsági okokra hivatkozva nem írtak ki tervpályázatot, így a terveket közvetlen megbízással Tima Zoltán KÖZTI Zrt.-n belüli stúdiója tervezte. Tima Zoltán megbecsült tagja az építésztársadalomnak, hírneve mit sem csorbult az eset óta. A ma még mindig tisztázatlan részletekkel rendelkező, de gőzerővel kivitelezés alatt álló Sorsok Háza terveit a díszlettervezőként befutott F. Kovács Attila jegyzi, de a tervek valójában F. Kovács Attila patronálása alatt készülnek egy sikeres budai építészirodában. A Puskás Stadion tervei egy lezajlott építészeti tervpályázat ignorálásával készülnek a pályázatból egyébként kizárt KÖZTI Zrt. Skardelli Stúdiójában. Hasonló módon születtek meg a debreceni Nagyerdei Stadion tervei is: pályázat nem volt, és egy állami tervezővállalati keretek közé beült építész, Bordás Péter keze alól kerültek ki a stadion tervei, közpénzből.

 

Bár ezek a problémák a pályázat kezdetétől fogva láthatók és nyilvánvalók voltak mind a szakma, mind a szakmai képviseletek számára, a pályázatban részt vevő építészek és a zsűri csak utólag ítélkezett róluk negatívan. Hogy ezek a szempontok menet közben, netalántán a pályázati anyag megjelenésekor miért nem voltak támadhatók és megkérdőjelezhetők - rejtély. A vitában megnyilvánulók egymásra mutogatnak, és a szakma belső moráljára hivatkoznak. Eszerint: a szakma érdekei ugyan sérültek, de a Getto Tamás és Hutter Ákos által beadott MALOM-terv első helyezése, azaz a terv esztétikai minősége elcsendesítette a kedélyeket a januári eredményhirdetéstől egészen a május 22-i sajtótájékoztatóig. Utóbbin jelentette be Szőcs Géza, hogy a második terv fog megépülni, amit Milánóban az olasz szervezőknek korábban már prezentáltak is. Mi több, már a pavilon későbbi, szombathelyi felépítéséhez is elhelyezték az alapkövet.

A második helyezett elővétele jogi aggályokat nem vet fel. Egyfelől a kormányzat a pályázat öszszes dobogós tervét megvásárolta, másfelől maga Szőcs Géza hívta fel a figyelmet arra a díjátadón, hogy a díjazás sorrendje semmit sem jelent a megvalósulás szempontjából, és a végső döntés az ő hatáskörébe tartozik. Innentől kezdve Szőcs Gézának már

indokolnia sem kellett

volna az első terv félresöprését, ő azonban a vita kirobbanása okán belement ebbe. Nyilatkozatai megannyi kérdést vetnek fel azzal kapcsolatban, hogy mi is történt pontosan a díjátadó januári és a végleges tervek bemutatásának májusi időpontja között.

Egy biztos: az egyeztetések az ALAKOR nevű második díjas pályamű tervezőivel, Sárkány Sándorral és Ertsey Attilával nemcsak a nyilvánosság, hanem a győztes tervezők tudomása nélkül indultak el. A pályázat többi díjazottja még csak hivatalos értesítést sem kapott arról, hogy az ALAKOR valósul meg, nemhogy szakmai indoklást olvashattak volna erről.

Alakor

Alakor

 

Szőcs Géza és a milánói kivitelezésért felelős állami tulajdonú Carpathia Kft. képviselője, Fórizs Zoltán egy május 28-ai sajtótájékoztatón próbált reagálni a felmerült aggályokra. Azt állították, hogy a MALOM nem lett volna megvalósítható, illetve megvalósítása túllépte volna az állami pénzkeretet. Az ezzel kapcsolatos számítások természetesen nem nyilvánosak, mint ahogyan az sem derült ki, miként készülhettek árbecslések a MALOM-ról a tervezők bármilyen szintű bevonása nélkül. Tovább növelte a zavart, hogy míg az első tervvel kapcsolatban nem merült fel az áttervezés lehetősége, addig az ALAKOR-t - összevetve a pályázati látványterveket a két hete prezentáltakkal - jelentősen áttervezték. Tehát maga az ALAKOR terve sem volt megvalósítható a pályázatra leadott formájában. Akárhogy is történt, Szőcs Géza egy huszárvágással vetette el minden további módosítás és visszatáncolás lehetőségét: ilyesmire a milánói kiállítás szabályozása és az építés határideje miatt már nincs idő.

Sárkány Sándor és Ertsey Attila terve pályázati formájában sem volt különösebben értelmezhető sem a magyar építészeti kánon, sem a nemzetközi építészeti áramlatok felől. Ellenben kétségtelen, hogy keveredik benne mindaz, amit a jelenlegi kormányzat kultúrpolitikája örömmel hív az eleddig elnyomott szemléletnek. Megjelenik benne az ősmagyarnak nevezett, a transzcendentális erőkbe és azok világunkra gyakorolt hatásába vetett mitikus hit, ami keveredik a Makovecz-imposztorok formálódó formai és szimbolikus hagyományaival. Az ALAKOR műleírása ezt a házat kifejezetten a makoveczi hagyományokat megidéző műként említi, amely a sámándobokon keresztül is utal a magyarok ősi gyökereire, valamint ember és természet misztikus kapcsolatára.

Ez a fajta, feltételezhetően az egyébként színházi múlttal rendelkező Sárkány Sándor díszlettervezőtől érkezett építészeti koncepció keveredik majd a pavilonban Ertsey Attila, a fenntartható és passzív építészet magyarországi gurujának szemléletével. És persze ezen szemlélet minden túlzó technicizmusával: a környezettudatossághoz nélkülözhetetlen föld alatti puffertartályokkal, a feltételezhetően német csúcstechnológiát alkalmazó hőcserélő rendszerrel és az elengedhetetlen hőszivattyúval. Mindazzal tehát, amihez nemhogy az ősmagyar építészetnek nem volt semmi köze, de ami még a jelenlegi magyar építészetben is csak korlátozottan jelenik meg. Mindezek tükrében a pavilon talán egy steampunk hagyományokból táplálkozó ősmagyar masinaként lesz értelmezhető mindazok számára, akik méltónak találják majd a művet az értelmezésre.

A cikk a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) és a Magyar Narancs közti együttműködésben, az NKA támogatása mellett jött létre.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.