„Szép utóéletet kívánok” – Bada Dada kiáll

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2014. február 13.

Képzőművészet

Szabó Rozália szomorú sorsától a szarral festett Pink Floydig. Bárdos Deák Ágnes szubjektív beszámolója az új Bada Dada Tibor-kiállításról.

Bada Tibor, az első osztályú újvidéki srác, a festő, performer, költő és zenész idén lenne 51 éves. A délszláv háború elől Magyarországra szökött, és a jugoszláv Tudósok zenekarral boldogította a rendszerváltás utáni években a Tilos az Á és más alternatív helyek közönségét. A zenekarból kilépve a Hevi Metál Metil Haver, a Bada Csony, a Mosoly Trió és egyéb formációk frontembereként lépett fel saját kiállításait megnyitva – vagy önálló koncerteket adva, egészen a 2006-ban önkezével előidézett haláláig. Örök érvényű dalainak számos sora máig a fülünkben cseng, különös tekintettel a Szabó Rozáliát agyonbaszta a villám című opusra. Az 50. születésnapra tervezett kiállítást – melynek anyagát Lantos László Triceps válogatta a Bada Tibor szüleinél és barátainál fellelhető művekből – az Opál Színház nyitotta meg.

Opál Színház

Opál Színház

Fotó: Narancs

„Fergeteges tempóban elkaszál tíz szám: panelpunk és nowave mjúzik, Bada Dada recitál és kántál. A feszes és a kibicsakló, a tiszta és a hamisba hajló organikus keveréke. A jugoszláv Tudósok, akik se nem délszlávok, se nem tudósok, hideghengerműként üzemeltek. Amióta »döglött katonák felől fúj a szél«, a noviszádi vekkerstekkerek megkomolyodtak és megkeményedtek. Mojá generácijá!” – írja Triceps a Badáék 1993-as Tilos az Á-beli koncertjéről kiállításnyitó beszédében. Triceps nem az Á-ban látta Bada zenekarát először, hanem a 80-as években a jugó költészeti maratonon. Kisbada a Doktor Zsivágó Dark Stars nevű bandájával érkezett.” Egy szájbaköpős punkbandával.

Triceps

Triceps

Fotó: Narancs

A tűrhetetlen idióta és megváltó zseni – ahogy Triceps a megnyitó beszédében Badát nevezte – nem tudott, nem akart semmiről lemondani: inkább mindenről lemondott. Rólunk is. Ez borzasztó. „Ez borzasztó-ó-ó-ó-ó-ó-ó-ó, ez borzasztó! Apa kocsit hajt, türelmesen, figyelmesen, két kézzel, egy kézzel, kéz nélkül.”

„...Mindhárom bejárati ajtó nyitva, és a konyhai asztalon érintetlenül 200 euró. A rendőrségi nyomozás eredménytelenül zárult, a szobájában nem találtak vágóeszközt, sem búcsúlevelet. Csak egy tiszta papírlap hevert a padlón, piros betűs üzenettel: SZÉP UTÓÉLETET KÍVÁNOK MUNKÁMNAK.”

false

 

Fotó: Narancs

A barátok és családtagok – Bada Johanna és Bada István, Aradi Zsolt, ef. Zámbó István, Kurdy Fehér János, Ladányi Georg, Lantos Ábel, Méri Tamás, Szombathy Bálint, Ürmös Attila, Yea-net Poett – által a kiállításra közreadott képek közt található a legendás Röfi család is, Para-Kovács Imre jóvoltából.

Röfi család

Röfi család

Fotó: Narancs

Minden kép címét dalba lehetne foglalni, a jelenlegi tulajdonosokhoz kerülés történeteit meg egy Bada-galaxisba, egy „Gigantikus Bada Könyvbe”, ahogy ef. Zámbó Öcsike, a Bada Tibor Alapítvány egyik kurátora mondta, aki szerint sürgető lenne a két előző Bada-könyvet például a Nehéz Zenei Fesztivál archívumában őrzött anyagokkal is teljessé tenni.

Pink Floyd

Pink Floyd

Fotó: Narancs

A leginkább dadás firkák egyike a kurátor (Triceps) által közreadott Valahol az óceánon című képen látható: Bada cerkával, a már kész képre taggelte rá az „egymillió dollár” feliratot, a kép lehetséges sorsára is utalva. A Szarral festett Pink Floyd szintén emblematikus talált tárgy: a fekáliával és arannyal festett furnéron pink alapon sejlik föl az A oldal, a B oldalon egy gyermekkori álomlagzi vendégeinek egymásba fonódó nevei olvashatók. Középen lyuk. Bakelit. Jugó.

A kiállítás február 28-ig látható a Magyar Műhely Galériában. Bp. VII., Akácfa utca 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.