„Szép utóéletet kívánok” – Bada Dada kiáll

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2014. február 13.

Képzőművészet

Szabó Rozália szomorú sorsától a szarral festett Pink Floydig. Bárdos Deák Ágnes szubjektív beszámolója az új Bada Dada Tibor-kiállításról.

Bada Tibor, az első osztályú újvidéki srác, a festő, performer, költő és zenész idén lenne 51 éves. A délszláv háború elől Magyarországra szökött, és a jugoszláv Tudósok zenekarral boldogította a rendszerváltás utáni években a Tilos az Á és más alternatív helyek közönségét. A zenekarból kilépve a Hevi Metál Metil Haver, a Bada Csony, a Mosoly Trió és egyéb formációk frontembereként lépett fel saját kiállításait megnyitva – vagy önálló koncerteket adva, egészen a 2006-ban önkezével előidézett haláláig. Örök érvényű dalainak számos sora máig a fülünkben cseng, különös tekintettel a Szabó Rozáliát agyonbaszta a villám című opusra. Az 50. születésnapra tervezett kiállítást – melynek anyagát Lantos László Triceps válogatta a Bada Tibor szüleinél és barátainál fellelhető művekből – az Opál Színház nyitotta meg.

Opál Színház

Opál Színház

Fotó: Narancs

„Fergeteges tempóban elkaszál tíz szám: panelpunk és nowave mjúzik, Bada Dada recitál és kántál. A feszes és a kibicsakló, a tiszta és a hamisba hajló organikus keveréke. A jugoszláv Tudósok, akik se nem délszlávok, se nem tudósok, hideghengerműként üzemeltek. Amióta »döglött katonák felől fúj a szél«, a noviszádi vekkerstekkerek megkomolyodtak és megkeményedtek. Mojá generácijá!” – írja Triceps a Badáék 1993-as Tilos az Á-beli koncertjéről kiállításnyitó beszédében. Triceps nem az Á-ban látta Bada zenekarát először, hanem a 80-as években a jugó költészeti maratonon. Kisbada a Doktor Zsivágó Dark Stars nevű bandájával érkezett.” Egy szájbaköpős punkbandával.

Triceps

Triceps

Fotó: Narancs

A tűrhetetlen idióta és megváltó zseni – ahogy Triceps a megnyitó beszédében Badát nevezte – nem tudott, nem akart semmiről lemondani: inkább mindenről lemondott. Rólunk is. Ez borzasztó. „Ez borzasztó-ó-ó-ó-ó-ó-ó-ó, ez borzasztó! Apa kocsit hajt, türelmesen, figyelmesen, két kézzel, egy kézzel, kéz nélkül.”

„...Mindhárom bejárati ajtó nyitva, és a konyhai asztalon érintetlenül 200 euró. A rendőrségi nyomozás eredménytelenül zárult, a szobájában nem találtak vágóeszközt, sem búcsúlevelet. Csak egy tiszta papírlap hevert a padlón, piros betűs üzenettel: SZÉP UTÓÉLETET KÍVÁNOK MUNKÁMNAK.”

false

 

Fotó: Narancs

A barátok és családtagok – Bada Johanna és Bada István, Aradi Zsolt, ef. Zámbó István, Kurdy Fehér János, Ladányi Georg, Lantos Ábel, Méri Tamás, Szombathy Bálint, Ürmös Attila, Yea-net Poett – által a kiállításra közreadott képek közt található a legendás Röfi család is, Para-Kovács Imre jóvoltából.

Röfi család

Röfi család

Fotó: Narancs

Minden kép címét dalba lehetne foglalni, a jelenlegi tulajdonosokhoz kerülés történeteit meg egy Bada-galaxisba, egy „Gigantikus Bada Könyvbe”, ahogy ef. Zámbó Öcsike, a Bada Tibor Alapítvány egyik kurátora mondta, aki szerint sürgető lenne a két előző Bada-könyvet például a Nehéz Zenei Fesztivál archívumában őrzött anyagokkal is teljessé tenni.

Pink Floyd

Pink Floyd

Fotó: Narancs

A leginkább dadás firkák egyike a kurátor (Triceps) által közreadott Valahol az óceánon című képen látható: Bada cerkával, a már kész képre taggelte rá az „egymillió dollár” feliratot, a kép lehetséges sorsára is utalva. A Szarral festett Pink Floyd szintén emblematikus talált tárgy: a fekáliával és arannyal festett furnéron pink alapon sejlik föl az A oldal, a B oldalon egy gyermekkori álomlagzi vendégeinek egymásba fonódó nevei olvashatók. Középen lyuk. Bakelit. Jugó.

A kiállítás február 28-ig látható a Magyar Műhely Galériában. Bp. VII., Akácfa utca 20.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.