„Szép utóéletet kívánok” – Bada Dada kiáll

  • Bárdos Deák Ágnes
  • 2014. február 13.

Képzőművészet

Szabó Rozália szomorú sorsától a szarral festett Pink Floydig. Bárdos Deák Ágnes szubjektív beszámolója az új Bada Dada Tibor-kiállításról.

Bada Tibor, az első osztályú újvidéki srác, a festő, performer, költő és zenész idén lenne 51 éves. A délszláv háború elől Magyarországra szökött, és a jugoszláv Tudósok zenekarral boldogította a rendszerváltás utáni években a Tilos az Á és más alternatív helyek közönségét. A zenekarból kilépve a Hevi Metál Metil Haver, a Bada Csony, a Mosoly Trió és egyéb formációk frontembereként lépett fel saját kiállításait megnyitva – vagy önálló koncerteket adva, egészen a 2006-ban önkezével előidézett haláláig. Örök érvényű dalainak számos sora máig a fülünkben cseng, különös tekintettel a Szabó Rozáliát agyonbaszta a villám című opusra. Az 50. születésnapra tervezett kiállítást – melynek anyagát Lantos László Triceps válogatta a Bada Tibor szüleinél és barátainál fellelhető művekből – az Opál Színház nyitotta meg.

Opál Színház

Opál Színház

Fotó: Narancs

„Fergeteges tempóban elkaszál tíz szám: panelpunk és nowave mjúzik, Bada Dada recitál és kántál. A feszes és a kibicsakló, a tiszta és a hamisba hajló organikus keveréke. A jugoszláv Tudósok, akik se nem délszlávok, se nem tudósok, hideghengerműként üzemeltek. Amióta »döglött katonák felől fúj a szél«, a noviszádi vekkerstekkerek megkomolyodtak és megkeményedtek. Mojá generácijá!” – írja Triceps a Badáék 1993-as Tilos az Á-beli koncertjéről kiállításnyitó beszédében. Triceps nem az Á-ban látta Bada zenekarát először, hanem a 80-as években a jugó költészeti maratonon. Kisbada a Doktor Zsivágó Dark Stars nevű bandájával érkezett.” Egy szájbaköpős punkbandával.

Triceps

Triceps

Fotó: Narancs

A tűrhetetlen idióta és megváltó zseni – ahogy Triceps a megnyitó beszédében Badát nevezte – nem tudott, nem akart semmiről lemondani: inkább mindenről lemondott. Rólunk is. Ez borzasztó. „Ez borzasztó-ó-ó-ó-ó-ó-ó-ó, ez borzasztó! Apa kocsit hajt, türelmesen, figyelmesen, két kézzel, egy kézzel, kéz nélkül.”

„...Mindhárom bejárati ajtó nyitva, és a konyhai asztalon érintetlenül 200 euró. A rendőrségi nyomozás eredménytelenül zárult, a szobájában nem találtak vágóeszközt, sem búcsúlevelet. Csak egy tiszta papírlap hevert a padlón, piros betűs üzenettel: SZÉP UTÓÉLETET KÍVÁNOK MUNKÁMNAK.”

false

 

Fotó: Narancs

A barátok és családtagok – Bada Johanna és Bada István, Aradi Zsolt, ef. Zámbó István, Kurdy Fehér János, Ladányi Georg, Lantos Ábel, Méri Tamás, Szombathy Bálint, Ürmös Attila, Yea-net Poett – által a kiállításra közreadott képek közt található a legendás Röfi család is, Para-Kovács Imre jóvoltából.

Röfi család

Röfi család

Fotó: Narancs

Minden kép címét dalba lehetne foglalni, a jelenlegi tulajdonosokhoz kerülés történeteit meg egy Bada-galaxisba, egy „Gigantikus Bada Könyvbe”, ahogy ef. Zámbó Öcsike, a Bada Tibor Alapítvány egyik kurátora mondta, aki szerint sürgető lenne a két előző Bada-könyvet például a Nehéz Zenei Fesztivál archívumában őrzött anyagokkal is teljessé tenni.

Pink Floyd

Pink Floyd

Fotó: Narancs

A leginkább dadás firkák egyike a kurátor (Triceps) által közreadott Valahol az óceánon című képen látható: Bada cerkával, a már kész képre taggelte rá az „egymillió dollár” feliratot, a kép lehetséges sorsára is utalva. A Szarral festett Pink Floyd szintén emblematikus talált tárgy: a fekáliával és arannyal festett furnéron pink alapon sejlik föl az A oldal, a B oldalon egy gyermekkori álomlagzi vendégeinek egymásba fonódó nevei olvashatók. Középen lyuk. Bakelit. Jugó.

A kiállítás február 28-ig látható a Magyar Műhely Galériában. Bp. VII., Akácfa utca 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."