rés a présen

„Szerettük volna megidézni a történeti avantgárd szellemiségét”

Trapp Dominika képzőművész, előadó

  • rés a présen
  • 2018. november 4.

Képzőművészet

rés a présen: Milyen szándékkal alapítottad a Parasztok Atmoszférában nevezetű formációt?

Trapp Dominika: Rengeteg időt töltöttem táncházakban, népzenei koncerteken és táncelőadásokon az utóbbi két évben. Megfigyeléseim szerint a mostani táncházas színpadi előadók élő kapcsolatot ápolnak egy rendkívül gazdag és nagyrészt hozzáférhetővé tett kulturális örökséggel, amelynek az interpretációjához főként az „autentikus” előadásmódot, a „hagyományőrzés” gyakorlatát alkalmazzák. Nem igazán találkoztam olyan alkotóval, aki kritikusabb megközelítést alkalmazva, kortárs művészeti gyakorlatok mentén közelítene a közös kulturális örökségünkhöz. Talán a téma kulturális és politikai megbélyegzése miatt. Ilyen gondolatok kavarogtak bennem, és amikor az OFF-Biennále kurátorai 2017 tavaszán felkértek egy egyéni projekt megvalósítására, akkor megszületett a Parasztok Atmoszférában zenekar.

rap: Sokkoló a nevetek.

TD: A Parasztok Atmoszférában egy Lengyel József-vers címe, amely 1917-ben a Kassák Lajos által szerkesztett Ma folyóirat művészmatinéján hangzott el. Ezzel szerettük volna megidézni a történeti avantgárd szellemiségét. Ezenfelül a névválasztásunk önkritikus gesztus is, hiszen vállaltan állunk be azon mozgalmak sorába, amelyek különféle ideológiák mentén használták fel és ki a népi kultúrát, sajátos atmoszférát vonva köré.

rap: Régebben is foglalkoztatott az előadó-művészet?

TD: Mint műélvezőt igen, de sosem vágytam szerepelni. A Parasztok Atmoszférában inkább képzőművészeti indíttatású, konceptuális döntésm és leg­inkább kurátor, társalkotó, valamint zenei mene­dzser vagyok benne. Lassan tíz éve foglalkozom az egyéni művészeti tevékenységem mellett csoportok szervezésével és koordinálásával.

rap: Legközelebb a Budapest Ritmón láthat benneteket a közönség október 6-án. Hogyan kerültök oda?

TD: A Parasztok sikertörténet, hiszen a bemutatkozó fellépésünket követően sorban jöttek a felkérések az illegális free tekno partytól kezdve a győri Öttemplom Fesztiválig. A Ritmo részéről Weyer Balázs keresett meg minket, talán azért, mert úgy közelítünk a hagyomány felé, hogy nem rejtjük véka alá ennek a vállalkozásnak a problematikus voltát. Ezekben a kultúrharcos időkben szeretnénk valami konstruktív harci feladatot.

rap: Hol és mikor találkozhatunk veletek még az évadban?

TD: A Ritmo után legközelebb a CEU-n lépünk fel, egy zártkörű konferencián. Aztán én októbertől egy hónapig a bécsi MQ rezidens művésze leszek, és a Parasztok következő projektjének fejlesztésén dolgozom.

rap: Saját ügyek?

TD: Jelenleg is tart egy csoportos kiállítás a csehországi Litomyšlben, ahol Ember Sárival, Fridvalszki Márkkal, Kristóf Gábor Miklóssal és cseh művészekkel állítok ki. Közben a László Gergő, Major Virág és a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány kezdeményezte DemoLab projektjében veszek részt művésztanárként. Az ENSZ Demokrácia Alapja által támogatott, középiskolásoknak szóló kétéves művészeti-oktatási programban az idén az utópia témakörét járjuk körül délutáni művészeti szakkörökön, és várhatóan fel-felbukkanunk majd a városban is kisebb akciókkal.

rap: Kivel dolgoznál szívesen?

TD: Richard Dawsonnal szívesen gondolkodnék együtt, az ő munkamódszerét és színpadi jelenlétét nagyon izgalmasnak tartom.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.