rés a présen

„Szerettük volna megidézni a történeti avantgárd szellemiségét”

Trapp Dominika képzőművész, előadó

  • rés a présen
  • 2018. november 4.

Képzőművészet

rés a présen: Milyen szándékkal alapítottad a Parasztok Atmoszférában nevezetű formációt?

Trapp Dominika: Rengeteg időt töltöttem táncházakban, népzenei koncerteken és táncelőadásokon az utóbbi két évben. Megfigyeléseim szerint a mostani táncházas színpadi előadók élő kapcsolatot ápolnak egy rendkívül gazdag és nagyrészt hozzáférhetővé tett kulturális örökséggel, amelynek az interpretációjához főként az „autentikus” előadásmódot, a „hagyományőrzés” gyakorlatát alkalmazzák. Nem igazán találkoztam olyan alkotóval, aki kritikusabb megközelítést alkalmazva, kortárs művészeti gyakorlatok mentén közelítene a közös kulturális örökségünkhöz. Talán a téma kulturális és politikai megbélyegzése miatt. Ilyen gondolatok kavarogtak bennem, és amikor az OFF-Biennále kurátorai 2017 tavaszán felkértek egy egyéni projekt megvalósítására, akkor megszületett a Parasztok Atmoszférában zenekar.

rap: Sokkoló a nevetek.

TD: A Parasztok Atmoszférában egy Lengyel József-vers címe, amely 1917-ben a Kassák Lajos által szerkesztett Ma folyóirat művészmatinéján hangzott el. Ezzel szerettük volna megidézni a történeti avantgárd szellemiségét. Ezenfelül a névválasztásunk önkritikus gesztus is, hiszen vállaltan állunk be azon mozgalmak sorába, amelyek különféle ideológiák mentén használták fel és ki a népi kultúrát, sajátos atmoszférát vonva köré.

rap: Régebben is foglalkoztatott az előadó-művészet?

TD: Mint műélvezőt igen, de sosem vágytam szerepelni. A Parasztok Atmoszférában inkább képzőművészeti indíttatású, konceptuális döntésm és leg­inkább kurátor, társalkotó, valamint zenei mene­dzser vagyok benne. Lassan tíz éve foglalkozom az egyéni művészeti tevékenységem mellett csoportok szervezésével és koordinálásával.

rap: Legközelebb a Budapest Ritmón láthat benneteket a közönség október 6-án. Hogyan kerültök oda?

TD: A Parasztok sikertörténet, hiszen a bemutatkozó fellépésünket követően sorban jöttek a felkérések az illegális free tekno partytól kezdve a győri Öttemplom Fesztiválig. A Ritmo részéről Weyer Balázs keresett meg minket, talán azért, mert úgy közelítünk a hagyomány felé, hogy nem rejtjük véka alá ennek a vállalkozásnak a problematikus voltát. Ezekben a kultúrharcos időkben szeretnénk valami konstruktív harci feladatot.

rap: Hol és mikor találkozhatunk veletek még az évadban?

TD: A Ritmo után legközelebb a CEU-n lépünk fel, egy zártkörű konferencián. Aztán én októbertől egy hónapig a bécsi MQ rezidens művésze leszek, és a Parasztok következő projektjének fejlesztésén dolgozom.

rap: Saját ügyek?

TD: Jelenleg is tart egy csoportos kiállítás a csehországi Litomyšlben, ahol Ember Sárival, Fridvalszki Márkkal, Kristóf Gábor Miklóssal és cseh művészekkel állítok ki. Közben a László Gergő, Major Virág és a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány kezdeményezte DemoLab projektjében veszek részt művésztanárként. Az ENSZ Demokrácia Alapja által támogatott, középiskolásoknak szóló kétéves művészeti-oktatási programban az idén az utópia témakörét járjuk körül délutáni művészeti szakkörökön, és várhatóan fel-felbukkanunk majd a városban is kisebb akciókkal.

rap: Kivel dolgoznál szívesen?

TD: Richard Dawsonnal szívesen gondolkodnék együtt, az ő munkamódszerét és színpadi jelenlétét nagyon izgalmasnak tartom.

Figyelmébe ajánljuk

Mit jelent számunkra az új uniós médiatörvény?

  • Polyák Gábor
Március 13-án az Európai Parlament is rábólintott, és így uniós jogszabállyá lett az európai mé­dia­szabadságról szóló törvény. A rendelet végleges szövegét hamarosan ki is hirdetik az európai közlönyben. Mit jelent ez az új szabályozás a magyarországi sajtóviszonyokra, és mit az európaiakra nézve?