rés a présen

„Szerettük volna megidézni a történeti avantgárd szellemiségét”

Trapp Dominika képzőművész, előadó

  • rés a présen
  • 2018. november 4.

Képzőművészet

rés a présen: Milyen szándékkal alapítottad a Parasztok Atmoszférában nevezetű formációt?

Trapp Dominika: Rengeteg időt töltöttem táncházakban, népzenei koncerteken és táncelőadásokon az utóbbi két évben. Megfigyeléseim szerint a mostani táncházas színpadi előadók élő kapcsolatot ápolnak egy rendkívül gazdag és nagyrészt hozzáférhetővé tett kulturális örökséggel, amelynek az interpretációjához főként az „autentikus” előadásmódot, a „hagyományőrzés” gyakorlatát alkalmazzák. Nem igazán találkoztam olyan alkotóval, aki kritikusabb megközelítést alkalmazva, kortárs művészeti gyakorlatok mentén közelítene a közös kulturális örökségünkhöz. Talán a téma kulturális és politikai megbélyegzése miatt. Ilyen gondolatok kavarogtak bennem, és amikor az OFF-Biennále kurátorai 2017 tavaszán felkértek egy egyéni projekt megvalósítására, akkor megszületett a Parasztok Atmoszférában zenekar.

rap: Sokkoló a nevetek.

TD: A Parasztok Atmoszférában egy Lengyel József-vers címe, amely 1917-ben a Kassák Lajos által szerkesztett Ma folyóirat művészmatinéján hangzott el. Ezzel szerettük volna megidézni a történeti avantgárd szellemiségét. Ezenfelül a névválasztásunk önkritikus gesztus is, hiszen vállaltan állunk be azon mozgalmak sorába, amelyek különféle ideológiák mentén használták fel és ki a népi kultúrát, sajátos atmoszférát vonva köré.

rap: Régebben is foglalkoztatott az előadó-művészet?

TD: Mint műélvezőt igen, de sosem vágytam szerepelni. A Parasztok Atmoszférában inkább képzőművészeti indíttatású, konceptuális döntésm és leg­inkább kurátor, társalkotó, valamint zenei mene­dzser vagyok benne. Lassan tíz éve foglalkozom az egyéni művészeti tevékenységem mellett csoportok szervezésével és koordinálásával.

rap: Legközelebb a Budapest Ritmón láthat benneteket a közönség október 6-án. Hogyan kerültök oda?

TD: A Parasztok sikertörténet, hiszen a bemutatkozó fellépésünket követően sorban jöttek a felkérések az illegális free tekno partytól kezdve a győri Öttemplom Fesztiválig. A Ritmo részéről Weyer Balázs keresett meg minket, talán azért, mert úgy közelítünk a hagyomány felé, hogy nem rejtjük véka alá ennek a vállalkozásnak a problematikus voltát. Ezekben a kultúrharcos időkben szeretnénk valami konstruktív harci feladatot.

rap: Hol és mikor találkozhatunk veletek még az évadban?

TD: A Ritmo után legközelebb a CEU-n lépünk fel, egy zártkörű konferencián. Aztán én októbertől egy hónapig a bécsi MQ rezidens művésze leszek, és a Parasztok következő projektjének fejlesztésén dolgozom.

rap: Saját ügyek?

TD: Jelenleg is tart egy csoportos kiállítás a csehországi Litomyšlben, ahol Ember Sárival, Fridvalszki Márkkal, Kristóf Gábor Miklóssal és cseh művészekkel állítok ki. Közben a László Gergő, Major Virág és a Demokratikus Ifjúságért Alapítvány kezdeményezte DemoLab projektjében veszek részt művésztanárként. Az ENSZ Demokrácia Alapja által támogatott, középiskolásoknak szóló kétéves művészeti-oktatási programban az idén az utópia témakörét járjuk körül délutáni művészeti szakkörökön, és várhatóan fel-felbukkanunk majd a városban is kisebb akciókkal.

rap: Kivel dolgoznál szívesen?

TD: Richard Dawsonnal szívesen gondolkodnék együtt, az ő munkamódszerét és színpadi jelenlétét nagyon izgalmasnak tartom.

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.