Kiállítás

Színkísérletek

Eperjesi Ágnes: Pont fordítva

A művész 1991-ben végzett az Iparművészeti Főiskolán tipográfia, illetve az akkor induló fotó szakon, egyetemi képzése és „felnőtté válása” egybeesett tehát a rendszerváltás körüli, új lehetőségeket hordozó időszakkal.

Kézjegyét rajta hagyta a Nappali Ház folyóiraton és a Magyar Narancs első, nagy alakú, kétszínnyomásos lapszámain, de 1989-ben igen keresettek voltak, nem csak a turisták körében, a Budapestről készült fekete-fehér képeslapjai is. Pedig Eperjesi a fotográfiai képzést nem szerette; az egyetlen komoly hatással Maurer Dóra és az ő fotogramkurzusa volt rá. Nem érdekelte az optikai leképezés, sokkal inkább az elméletben és a fotogramban fedezte fel azt a művészeti lehetőséget, amely megfelel kutató és egyben kívülálló pozíciójának.

A fotogram, ahogy azt röviden a kiállítás címe is jelzi, olyan fotótechnikai médium segítsége nélkül készült fény-kép, amely közvetlenül a fotópapírra készül, így a fény sötét lesz, és a fény hiányából alakul ki a fekete, pozitív forma.

Eperjesi számos fotogramos művet készített, olyan nagy méretű, ismert műveket, mint az Inverzió (a mű elején és végén egy-egy talpnyom látható annak eredményeként, hogy a művész a kétméteres fotópapíron bukfencezett egyet), vagy említhetjük az újszülöttekkel készült sorozatát is.

A művész és az acb Galéria jóvoltából. Fotó: Tóth Dávid

Színes fotogramokat 2007-ben kezdett el készíteni (kísérleteit 2009-ben három, összefüggő kiállításon mutatta be), majd, mivel számára egy eredmény, egy sikeres színkeverési kísérlet nem a végcél, hanem „csupán” egy állomás, 2013 óta azzal kísérletezik, hogy a színes fényérzékeny anyagot önmagába hajtsa vissza. Ahogy a kiállításhoz írt kísérőszövegben is olvasható: „…így a képeken egyszerre rögzül egy színjelenség és képződik le ugyanennek a jelenségnek a térbelisége, torzulása, változékonysága, átmenetisége. Egyszersmind ez a visszahajtás és visszahajlás a fotópapíron megjelenő színek konfigurációjához is kulcsot ad.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.