Kiállítás

Színtelen égbolt

Vörös horizont. Orosz és exszovjet művek a Ludwig Múzeum gyűjteményében

  • Hajdu István
  • 2015. július 25.

Képzőművészet

A Ludwig-gyűjtemény szovjet-orosz szekciójának ezernél is több művéből Pesten alig félszáz darabot őriznek letétileg, most látványos amalgámként ezek töltenek ki egy emeletnyi teremsort.

Nincs szívem leírni, de szívtelenül megteszem: értelmetlen a kiállítás, mert nincsenek itt a „legnagyobbak”, vagy legalábbis igen kevesen közülük, mert olyan, mint egy szerény, előre celofánozott ajándékcsomag, mert úgy fest, mint amikor az áruházi vitrinben üres egy polc, s a rendszerető, kötelességtudó, egyszersmind lakályosságra vágyó dekoratőr a fejéhez kap – elő valamit a raktárból! Elő is jött valami, zömében az elmúlt, nagyjából harminc év jó, jobb és kevésbé értékes „áru­mintája”, jelezve, hogy volt/van markáns horizontja a szovjet-orosz művészetnek, még ha ez nem is pont ezzel a kiállítással fog igazolódni.

De hogy vörös lett volna, az persze éppen nem igaz. Sőt.

A Ludwig házaspár és sokan mások, akik a hetvenes évek elejétől-közepétől kezdve kortárs művészetet s persze „klasszikus” avantgárdot kezdtek gyűjteni a Szovjetunióból, két hírhedetté, más és jobb szempontból legendássá lett moszkvai kiállítás zajának visszhangjából értesültek arról, hogy érdemes befektetni, lesz értelme a tezaurálásnak. 1962-ben a moszkvai képzőművészek szövetségének harmincéves jubileumára nagy tárlatot szerveztek, az akkori időkhöz képest igencsak liberális módon. Nem­ csak a nemrég „formalistának” bélyegzettek munkáit mutatták be (közülük Sterenberg későbbi képe most Pesten is látható), de fiatalokéit is. Amikor az anyag összeállt, a szövetség első titkára így vélekedett (ezt később gyakran idézték): „A kiállítás annyira jó, hogy valakinek biztos nem fog tetszeni.” A Művészeti Akadémia alelnöke pedig pompás lehetőséget látott a pillanatban, hogy éberséget mutatva felhívja a legfelsőbb vezetés figyelmét, mire vihet az „átkos” demokrácia.

Kiszivárgott, hogy a kiállítást a megnyitás előtti napon meg fogja látogatni Hruscsov. Ezért az eredeti helyszínről, a Művészeti Akadémiáról sebtiben a tárlatrendezésre alkalmatlan valaha volt lovardába, a Manyézsba szállították a fiatal szobrásznak, Nyeizvesztnijnek (Pesten nincs kiállítva), valamint az avant­-gardista művészcsoportnak (közülük Jankilevszkij egy kései munkája itt van) alkotásait. Eze­ket az első emeleti szolgálati helyiségekben helyezték el. A fiatal művészeknek valószínűleg fogalmuk sem volt arról, mit keresnek munkáik a Manyézsban, pedig a cél nagyon is nyilvánvaló volt. A „funkcionárius művészek” figyelembe vették Hruscsov impul­zív, robbanékony természetét, és azt is, hogy vajmi kevéssé értett a képzőművészethez. Nem tévedtek: alighogy Hruscsov belépett a Ma­nyézsba, maliciózus és cinikus gesztussal egyenesen az emeletre vezették. Amikor a főtitkár meglátta a számára tökélete­sen érthetetlen avantgardista munkákat, dühön­ geni kezdett, és aztán már semmi sem tetszett neki a kiállításon. Kijelentette, hogy a kiállí­tás szervezői „liberalizmust tanúsítottak, és az ilyesfajta politika nem járulhat hozzá a szocia­lista realista szovjet művészet további növeke­déséhez”. Az akkori sajtó közlése szerint „a kiállítás szervezésében elkövetett hibák azzal állnak összefüggésben, hogy a szocialista realis­ta módszer alapján létrejövő sokféle műfajt, for­mát és stílust minden­evéssel helyettesítették…”. Határozat fogalmazódott: „Élesen bírálni kell az absztrakcionizmust és a formalizmust, gyökeresen meg kell változtatni az eddigi gyakorlatot, amely szerint a szervezők semlegesek, és nem avatkoznak be, ha a művészetben a formalizmus felüti a fejét.”

A hetvenes években már számos kisebb, lakás-, műterem- és boltkiállítást rendeztek, szembeszegülve a párt iniciatíváival és direktíváival, s bár ezek legtöbbjét néhány órával a megnyitásukat követően bezáratták, hírük kiszivárgott, és Nyugatra is eljutott. Közülük a legismertebb az 1974 szeptemberében Moszkvában, az Izmajlovszkij parkban megrendezett kiállítás volt. A park egy részén rendezetlen építési terü̈let volt, és a kormány ennek lezártságára hivatkozva buldózerekkel és vízágyúkkal varázsolta a kiállítás megnyitóját finisszázzsá. A „szabad világ” másnap teli szájjal közölte a hírt, s nyomta tele a sajtót képekkel; a gyűjtők pedig megindultak keletre, kezükben az 1962-ben megjelent, az amerikai Camilla Gray bestsellerként és művészeti guide-ként is egyformán jól működő, revelációszámba menő kötetével, a The Russian Experiment in Art, 1863–1922 című opusszal, mely a kortárs szovjet művészet iránt érdeklődők kezében ugyancsak Bibliaként hasznosult.

Ludwigék tehát körülbelül ennek nyomán és ezt követően cserélték édesipari bevételeik egy részét műipari hozamra, s ha valami igazán érdekes lehetne, az ennek a történeti szálnak a kifeszítése.

Vagy – mert valóban hihetetlenül izgalmas és tényleg világot rengető az a betörés és tartós jelenlét, amit a kortárs orosz művészet produkált a nyolcvanas évek eleje óta (főleg a „disszidensek” révén) – olyasfajta reprezentatív tárlatot kellene idehozni, mint amilyet a bősi vízi erőmű egyik csatornájának partján, a nagyszerű Danubianában lehetett látni 2008-ban a moszkvai Art4.ru elképesztő méretű és érvényű gyűjteményéből.

Így nekünk a valaha egetrengető sikerű, amúgy üresen posztszocreál Dimitrij Zsilinszkij családi Ludwig-portréja marad, melyen az alapítók meditatívnak szánt, de inkább a múlt semmijébe vesző tekintete figyelmeztethet a fejünk felett, fülünk mellett, szemünk mögött elszálló időre.

Ludwig Múzeum, nyitva szeptember 6-áig

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.