Kiállítás

Sző, fon, nem takács

Julita Wójcik: Hullám panel

Képzőművészet

A lengyel képzőművészet külföldön is jegyzett nagyságai mellett - mint a Lego-kockákból auschwitzi haláltáborszettet összeállító Zbiegniew Libera, vagy a csak férfiközönség számára nyitott szexbárokba műpénisszel belopakodó, majd ezt dokumentáló Katarzyna Kozyra - mára Wójcik is vezető művésznek számít.

Ezt bizonyítja, hogy a lengyel uniós elnökség alatt egyik munkája, egy hatalmas, virágokból összeálló szivárvány díszítette a brüsszeli Európai Parlament bejáratát. Amellett, hogy a művésznő nem érdemtelenül jutott e feladathoz - hiszen az utóbbi időben számos egyéni és csoportos kiállítása volt Berlintől kezdve Amerikán át egészen Izraelig -, maga a felkérés is arról árulkodik, hogy (ellentétben hazánkkal) egy nemzet képzőművészeti reprezentációja nem feltétlenül molyrágta álmok és illúziók felmutatását jelenti. Persze Wójcik nem drasztikus horrorban vagy öntetszelgő feminizmusban "utazik", hanem egyfajta női szempontú társadalomkritikában, amelynek egyik jellegzetessége, hogy szobraiban vagy akcióiban elmosódik a határ a hétköznapi tevékenységek és a művészet között.

 


Fotó: Narancs

 

Egyik legelső akciója során a varsói Zacheta Galériában mint egy háziasszony, nejlonotthonkában és pöttyös fejkendőben üldögélve 50 kg krumplit hámozott meg (2001), később hasonlóan visszafogott ruházatban arra vállalkozott, hogy Canaletto stílusában színes gyerekfestékkel virtuálisan kicsinosítsa egy szocialista lakótelep szürke homlokzatait (View Maker, 2004). Ebben az időben kezdett el újraértelmezett népi motívumok felhasználásával falvédőket hímezni, és ekkor alakult ki "kézjegye", a horgolt épületmakett. Úgy tűnik, horgolással készült szobraival kezdetben inkább a művészeti szférát célozta meg, követve azt a stratégiát, mely szerint a művészeti intézményre fókuszáló munkákat általában kedvelik a kurátorok (2004-ben a lódzi városi múzeumnak helyt adó Poznanski palotának, 2005-ben a bialystoki Galeria Arsenal klasszicista épületének a kicsinyített mását horgolta meg).

Az igazi nagy dobást - mind méretben, mind koncepcióban - azonban a Platán Galériában is látható munka jelentette, melyet 2005 és 2006 fordulóján, hat hónap alatt készített el, és amelyet azóta a világ számos pontján bemutattak. A minta Lengyelország leghosszabb, a gdanski Przymorze negyedben lévő lakótömbje. A tizenegy emeletes, egybefüggő épület hossza 700 (más források szerint 800, 850 vagy 860) méter, tervezője többek közt Tadeusz Rózanski, 1970-73 között épült meg. (Összehasonlításként: a hetvenes évek elején felhúzott óbudai, Faluháznak becézett panelház 300 méter hosszú.) A valódi, egyszerre borzongató és lenyűgöző "lakógép" erénye, hogy követve a tájkép jellegzetességét (azaz a közeli tengerpartot) hullámot formáz, ennek ellenére ugyanolyan lehangoló, mint bármely másik a volt szocialista blokkban. Wójcik vonzódása, szeretetteljes jóindulata mégis érthető. Ebben az épületben nőtt fel, és sajátos domesztikálásával (melynek része, hogy a horgoláshoz felhasznált több kiló fonalat a panelben található egyik textilüzletben vásárolta meg) csak megismétli az eredeti lakók (vidéki munkások és városi kispolgárok) küzdelmét, hogy otthonossá és egyedivé tegyék modern, uniformizált lakásukat. A személyre/családra szabott bővítések (nyílászárók cseréje, erkélyek beépítése) mellett a Hullám panel készítésével egy időben az önkormányzat is "kicsinosította" az épületet: babarózsaszín csíkozással díszítették a homlokzatot. Ezért emlékeztet Wójcik szobra egy habos, túlcukrozott cukrászsüteményre vagy egy giccsbe hajló édes látomásra, amelyet természetesen árnyal a létrejöttéhez szükséges sziszifuszi munka és az eredeti stíluskavalkádot, a privát terek kinövéseit elfedő makettból, e monumentális mementóból áradó rezignált szomorúság.

A művész egy ízben úgy nyilatkozott, hogy "A horgolás a vidéki lányok jellegzetes elfoglaltsága. Türelmet igényel, ugyanakkor finom és kellemes", a nemzetközi kontextusban pedig mint a "vidéki otthon esztétikumának hírnöke ismert". Még ha egyes nyugati galériák és múzeumok el is fogadják ezt a jellemzést, nem hiszem, hogy igaz lenne. Wójcik nem emeli a házimunkát (benne a szövést, fonást, horgolást) piedesztálra, inkább ironikusan viszonyul hozzá, és az utóbbi időben végezett akciói is (kertgondozás, köztéri halastavak kialakítása, madáretetők építése, sárkányeregetés) főként a magánéletben végzett banális tevékenységekhez kapcsolódnak. Recepcióját nyilván megkönnyítette, hogy művészete két, a kétezres évek elején futó kurrens "irányzathoz" is illeszthető - ezek egyike a privát szféra és az épített környezet konfliktusának boncolgatása, a másik pedig az ún. női technika alkalmazása. Bár Magyarországon még mindig létezik a nőművészet kategória, nem világos, mit is takar pontosan, még ha akad is olyan magyar gyűjtő, aki kizárólag női művészek munkáira fókuszál. Igaz, hogy Wójcikhoz hasonlóan nálunk is számos művész készített/készít például ironikus szövegű és képvilágú konyhai falvédőket (Szabó Eszter Ágnes, Pittmann Zsófi), de Rácmolnár Sándor már a kilencvenes évek elején felhasználta ezt a formát. És persze van a női művészekre jellemző tematika is (család, gyerek, játékok), de különösebb nehézség nélkül találhatunk ebbe a témába időlegesen alámerülő férfi alkotót is (Károlyi Zsigmond). Talán az igazán jó művek szempontjából mindegy is, hogy nő vagy férfi-e, aki nem takács.

Platán Galéria, Bp. VI., Andrássy út 32., nyitva: augusztus 31-ig

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.