Online tárlatvezetés

Tarr Hajnalka: In Vitro „H”

  • - dck -
  • 2021. január 27.

Képzőművészet

A művész leginkább monumentális installációiról ismert.

Ilyen a 280 ezer gemkapocsból összeálló függöny, amely 250 kilogrammos súlyával ellentétben transzparens és könnyed látványt nyújt, ilyen a 24 ezer puzzle-mozaikból kialakuló mű, Botticelli nusz születése című festményének új „verziója”, illetve egy 110 ezer tűzőkapocsból épült, térben lebegő doboz.

Ezek után/mellett 2018-ban kezdett el a műveiben önmagával, a saját képmásával és a testével „foglalkozni”, hogy aztán a közel 4300 portré-, illetve félalakos rajzból végül animációs filmet is készítsen. A dunaújvárosi kiállításon e film mellett látható a következő lépés első fázisa, azaz a 2018 végén, az acb Galériában bemutatott pixeles hatású, fotó-szövéses technikával készült Tárgykapcsolat-sorozat, illetve az ezt kibontó, szintén fotó alapú, az „én” képét 3×3 vagy 4×4 centiméterre szabdaló, majd új és új variációban felépítő, megsokszorozó mozaikművek sora. A kicsiny üveglapokra ragasztott printek, „tárgylemezek” egyrészt utalnak a steril, laboratóriumi eljárásokra (az alkotó saját tapasztalataira a lombikbébiprogramban), másrészt a művész pozíciójára, amely egyszerre kívülálló (megfigyelő) és érzelmileg érintett.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)