Online tárlatvezetés

Tarr Hajnalka: In Vitro „H”

  • - dck -
  • 2021. január 27.

Képzőművészet

A művész leginkább monumentális installációiról ismert.

Ilyen a 280 ezer gemkapocsból összeálló függöny, amely 250 kilogrammos súlyával ellentétben transzparens és könnyed látványt nyújt, ilyen a 24 ezer puzzle-mozaikból kialakuló mű, Botticelli nusz születése című festményének új „verziója”, illetve egy 110 ezer tűzőkapocsból épült, térben lebegő doboz.

Ezek után/mellett 2018-ban kezdett el a műveiben önmagával, a saját képmásával és a testével „foglalkozni”, hogy aztán a közel 4300 portré-, illetve félalakos rajzból végül animációs filmet is készítsen. A dunaújvárosi kiállításon e film mellett látható a következő lépés első fázisa, azaz a 2018 végén, az acb Galériában bemutatott pixeles hatású, fotó-szövéses technikával készült Tárgykapcsolat-sorozat, illetve az ezt kibontó, szintén fotó alapú, az „én” képét 3×3 vagy 4×4 centiméterre szabdaló, majd új és új variációban felépítő, megsokszorozó mozaikművek sora. A kicsiny üveglapokra ragasztott printek, „tárgylemezek” egyrészt utalnak a steril, laboratóriumi eljárásokra (az alkotó saját tapasztalataira a lombikbébiprogramban), másrészt a művész pozíciójára, amely egyszerre kívülálló (megfigyelő) és érzelmileg érintett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”

„Így változik meg a világrend”

Miért tört előre a populista jobboldal a nyugati világban, és hogyan alakította át Kelet-Európát? Milyen társadalmi változások, milyen félelmek adták a hajtóerejét, és milyen tartalékai vannak? És a liberális demokráciának? A tájhaza egyik legeredetibb politikai gondolkodóját kérdeztük.