Kiállítás

Búgnak a tárnák

Mine My Mind

Képzőművészet

Nagytétény híres a mélyben elnyúló, hatalmas pincerendszeréről; a mészkő- és bentonitbánya felhagyott járataiban bor- és pezsgőpincészetek rejtőznek.

Az AQB (Art Quarter Budapest) galéria épülete alatt is egy több száz négyzetméteres, vágatokkal és tárnákkal tagolt hajdani mészkőbánya található, itt (illetve ennek egy részében) nyílt meg, stílszerűen halloween éjszakáján három művészcsoport és öt művész közös kiállítása. Bár valójában a multimédiás esemény helyesebb kifejezés, hiszen az alászállókat az installációk és a műalkotások mellett a zene, a performatív elemek, a füstköd és a sötétben felvillanó fényeffektusok megismételhetetlen elegye fogadta. A kiállítás most már csak bejelentkezéssel és csak saját felelősségre látogatható, de kis szerencsével egy saját Vergiliust is kapunk vezetőnek – ennek híján azonban számos munka értelmezése (vagy maga a mű) rejtve marad, illetve olyasmit is (mű)alkotásnak vélhetünk, ami nem lép fel ilyen igénnyel.

Maga a pincerendszer, a megdermedt, majd a kiállításra felélesztett „hegy gyomra” egyszerre félelmetes és lehengerlő, a lineáris időből kilépő térszelet, amelyben, mint azt a kiállítás költői bevezetőszövege is írja, „utókép-töredékek kusza szövevényei”, az „őrület és a pusztulás” nyomai sejlenek fel a lírai és finom műalkotásokkal együtt. Mindemellett az egész egy időmátrix is; egyrészt utal a messzi múltra, az időszámításunk előtti korra (egész pontosan 600 körülre), az Ószövetségre és Dante poklára (illetve az azt ihlető görög mitológiára), vala­mint felvázol egyfajta virtuális jövőképet is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.