Kiállítás

Búgnak a tárnák

Mine My Mind

Képzőművészet

Nagytétény híres a mélyben elnyúló, hatalmas pincerendszeréről; a mészkő- és bentonitbánya felhagyott járataiban bor- és pezsgőpincészetek rejtőznek.

Az AQB (Art Quarter Budapest) galéria épülete alatt is egy több száz négyzetméteres, vágatokkal és tárnákkal tagolt hajdani mészkőbánya található, itt (illetve ennek egy részében) nyílt meg, stílszerűen halloween éjszakáján három művészcsoport és öt művész közös kiállítása. Bár valójában a multimédiás esemény helyesebb kifejezés, hiszen az alászállókat az installációk és a műalkotások mellett a zene, a performatív elemek, a füstköd és a sötétben felvillanó fényeffektusok megismételhetetlen elegye fogadta. A kiállítás most már csak bejelentkezéssel és csak saját felelősségre látogatható, de kis szerencsével egy saját Vergiliust is kapunk vezetőnek – ennek híján azonban számos munka értelmezése (vagy maga a mű) rejtve marad, illetve olyasmit is (mű)alkotásnak vélhetünk, ami nem lép fel ilyen igénnyel.

Maga a pincerendszer, a megdermedt, majd a kiállításra felélesztett „hegy gyomra” egyszerre félelmetes és lehengerlő, a lineáris időből kilépő térszelet, amelyben, mint azt a kiállítás költői bevezetőszövege is írja, „utókép-töredékek kusza szövevényei”, az „őrület és a pusztulás” nyomai sejlenek fel a lírai és finom műalkotásokkal együtt. Mindemellett az egész egy időmátrix is; egyrészt utal a messzi múltra, az időszámításunk előtti korra (egész pontosan 600 körülre), az Ószövetségre és Dante poklára (illetve az azt ihlető görög mitológiára), vala­mint felvázol egyfajta virtuális jövőképet is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."