Kiállítás

Búgnak a tárnák

Mine My Mind

Képzőművészet

Nagytétény híres a mélyben elnyúló, hatalmas pincerendszeréről; a mészkő- és bentonitbánya felhagyott járataiban bor- és pezsgőpincészetek rejtőznek.

Az AQB (Art Quarter Budapest) galéria épülete alatt is egy több száz négyzetméteres, vágatokkal és tárnákkal tagolt hajdani mészkőbánya található, itt (illetve ennek egy részében) nyílt meg, stílszerűen halloween éjszakáján három művészcsoport és öt művész közös kiállítása. Bár valójában a multimédiás esemény helyesebb kifejezés, hiszen az alászállókat az installációk és a műalkotások mellett a zene, a performatív elemek, a füstköd és a sötétben felvillanó fényeffektusok megismételhetetlen elegye fogadta. A kiállítás most már csak bejelentkezéssel és csak saját felelősségre látogatható, de kis szerencsével egy saját Vergiliust is kapunk vezetőnek – ennek híján azonban számos munka értelmezése (vagy maga a mű) rejtve marad, illetve olyasmit is (mű)alkotásnak vélhetünk, ami nem lép fel ilyen igénnyel.

Maga a pincerendszer, a megdermedt, majd a kiállításra felélesztett „hegy gyomra” egyszerre félelmetes és lehengerlő, a lineáris időből kilépő térszelet, amelyben, mint azt a kiállítás költői bevezetőszövege is írja, „utókép-töredékek kusza szövevényei”, az „őrület és a pusztulás” nyomai sejlenek fel a lírai és finom műalkotásokkal együtt. Mindemellett az egész egy időmátrix is; egyrészt utal a messzi múltra, az időszámításunk előtti korra (egész pontosan 600 körülre), az Ószövetségre és Dante poklára (illetve az azt ihlető görög mitológiára), vala­mint felvázol egyfajta virtuális jövőképet is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.