Új galéria Debrecenben: Modemes kapcsolat

  • Somlyódy Nóra
  • 2006. október 12.

Képzőművészet

Alig egy héttel az önkormányzati választások előtt megnyílt Debrecenben a MODEM, az ország egyik legnagyobb modern képzőművészeti kiállítótere.
Alig egy héttel az önkormányzati választások előtt meg-nyílt Debrecenben a MODEM, az ország egyik legnagyobb modern képzőművészeti kiállítótere.

Sokáig két szálon futott a történet. (Az előzményekről: Demo-verzió, Magyar Narancs, 2005. október 27.) Egyrészt Debrecen az Európa Kulturális Fővárosa pályázaton négy új kiállítóhely vízióját is felvillantotta, melyek között szerepelt egy közelebbről meg nem határozott huszadik századi magyar művészeti galéria is. Emellett a városvezetés Pécs EKF-győzelmét követően is kitartott. Mivel a választék e téren nem nagy, kizárásos alapon

Antal Péter debreceni ügyvéd

mintegy háromezer darabot számláló, a nyilvánosság számára teljesen ismeretlen huszadik századi gyűjteményére lehetett asszociálni.

A kollekciót nemcsak mérete, hanem jóformán ismeretlen tartalma miatt is legendák övezték. Antal Péter gyűjteményében - aki a nagyapa, Lusztig Sámuel derecskei kereskedő gyűjtőszenvedélyét örökölte - mára a huszadik század minden valamirevaló magyar festője és művészeti irányzata képviselteti magát, ám szisztematikus kutatására, a művek eredetiségének vizsgálatára máig nem került sor. Noha Antal régóta késznek mutatkozott, hogy közönség elé vigye a műveket, ez a városvezetést csak akkor kezdte komolyan foglalkoztatni, amikor kiderült, hogy Pécs új kiállítóhelyet hoz létre a kollekció egy részének bemutatására.

És a másik szál: tavaly ilyenkor Debrecen a Keviéppel (Kelet-magyarországi Vállalkozási, Építőipari és Kereskedelmi Kft.) közös beruházásban már építette a művelődési ház - egy divatjamúltnak tartott vasbeton monstrum - helyén a Kölcsey Központot. A kezdeti felállás szerint a konferenciaközpont a városé, a szállodát és az irodaszárnyat a cég működteti, végül azonban az utóbbi is városi tulajdonba vándorolt. Az irodák bérbeadása ugyanis nem lett volna kifizetődő - szólt a történet egy helyi változata -, ezért a város egy új kiállítóhely apropójával húzta ki a Keviépet a slamasztikából. (Az 5000 négyzetméteres kiállítóhelyet egy nemzetközi közbeszerzési pályázat keretében hirdették meg, amit a Keviép nyert meg a Kölcseyvel.) Az év végére összetalálkozott a két szál: az Antal-Lusztig-gyűjtemény bemutatóhelye legyen a Kölcseyben.

Hogy a galéria nyitó kiállításán az Antal-Lusztig egyedül szerepel, az csak májusban dőlt el. Felmerült ugyanis, hogy helyet kaphatna ott a raktárban sínylődő Déri néprajzi gyűjtemény, vagy szerepelhetnének helyi művészek munkái is. A vegyes felvágott ötletét azonban Antal ellenállása miatt hamar elvetették. Heves viták közepette júniusban aztán létrejött egy kht. az immár modern művészeti galéria üzemeltetésére. Vitatták, hogy Kósa miért éppen bizalmasát, Gulyás Gábort, az EKF-pályázat szerzőjét - aki civilben filozófus - nevezi ki igazgatónak, és vitatták a gázsit is. A kht. a helyi érdekű marakodáson úgy emelkedett felül, hogy célul tűzte ki: nemzetközi képzőművészeti kiállításoknak is helyt ad a jövőben, s ezzel a modern magyar képzőművészetet tágabb optikákon keresztül vizsgálja. Ezzel nemcsak helyi, hanem a vidéki városokat általában érintő hiányt pótol, s mellesleg mindannyiukat megelőzve kapcsolódhat be az európai kulturális vérkeringésbe.

Bár a projekt illeszkedik Kósa látványberuházásainak sorába - a főtér felújítása, a repülőtér, a Főnix Csarnok, s mindemellett készül a piac és a vele szerves egységet alkotó (!) új színházépület -, a polgármester tisztában van azzal, hogy a MODEM nem a legnépszerűbb vállalkozás a cívisvárosban. "Nem volt kézenfekvő a debrecenieknek" - mondta szeptember 25-én a megnyitón, de azt a dédelgetett tervét is megosztotta a jelenlévőkkel, hogy a város egy saját gyűjtemény létrehozásával folytatja a kulturális missziót.

Az előtörténet sikamlósságát mostanra szinte elfeledtette a kiállítás. Eltüntették a kiállítóhely koncepcionális káoszára utaló utolsó nyomot is: a név körüli vita odáig fajult, hogy a DEMO (Debreceni Modern) feliratot már a homlokzatra is felvésték, de a márványlapokat a Keviép még

a megnyitó előtt lecserélte,

hogy visszatérhessenek a kezdetben preferált MODEM elnevezésre. Az irodaszárnyból áttervezett galéria pedig színvonalasan teljesíti a küldetését, amit a plázás asszociációkat keltő épület és a Ludwig Múzeummal kínálkozó párhuzam egyébként nem előlegezne meg. Amit a Ludwig a Művészetek Palotájában megsínylett, az itt erénnyé vált - három szinten rugalmasan berendezhető, tágas terekkel, megfelelő világítással, műtárgybiztos páratartalommal minden megvan, ami kell.

Kérdés azonban, mit kezd a város a továbbiakban a galériával. Az első kiállítás rendezésére felkért Bencsik Barnabás mandátuma lejár decemberben. Most mindhárom szintet az Antal-Lusztig-gyűjteményből kiválogatott közel négyszáz mű tölti meg, melyeket a gyűjtő tíz évre letétbe helyezett a városnál. Bár a gyűjtőkör csak az utóbbi időben bővült a kortársakkal, a "Kilencvenkilenc év" címet viselő tárlaton ezek hangsúlyosan jelennek meg. Kellemes feszültség adódik abból, hogy a teret, amit a csiszolt kőből és üvegből komponált, kissé nyomott tömb két szárnya zár közre, Lakner Antal munkája, az izlandi hadsereg számára készített eszközök foglalják el ("Micsoda hülyeség ez, Izlandnak nincs is hadserege" - értetlenkedett valaki a konténer előtt a megnyitón). Belépésnél pedig Kicsiny Balázs Kilenc matróz című, tengerészruhába öltöztetett horgonyalakulatával nézünk farkasszemet, csupa privát és nagytörténelmi tragédialenyomat között (Uitz, Mednyánszky, Derkovits, Ámos). Nem a nagy művek felvonulása ez, hanem némi provokációval színezett válogatás egy változatos ízléssel gyarapított gyűjteményből.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Amikor egy haldokló csak az emberségre számíthat – életvégi ellátás helyett marad a várakozás a sürgősségin

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.