Kiállítás

Vademberek, csavargók

Vidas Gitanas. Cigányok Spanyolországban; Képek, cigányok, cigányképek. A többségi képtől az önábrázolásig

  • - kovácsy -
  • 2013. június 23.

Képzőművészet

Nos, ha az a kérdés, hogy Spanyolországban előrébb tart-e a cigányok kirekesztettségének, életkörülményeikből és a negatív előítéletekből adódó hátrányos helyzetüknek a felszámolása, mint nálunk, erre ez a kiállítás nem kínál értelmezhető választ.

Csupán azért hajlunk afelé, hogy igent mondjunk, mert tudjuk, hogy a spanyol társadalom összességében nyitottabb, befogadóbb a magyarnál. Első ránézésre inkább a hasonlóságok tűnnek föl: vándorlás és letelepedés, befogadás és üldöztetés uralkodói szeszélytől függő váltakozása, sajátos foglalkozások: patkolás és szegkovácsolás, kosárfonás, tenyérjóslás és kereskedés, lókupeckedés, itt édesbús cigányzene, ott szenvedélyes flamenco. Meglepő hír, hogy a köztársaság idején nemhogy javult volna a romák helyzete, inkább romlott a "csavargókról és káros személyekről" szóló 1933-as törvény hatására, amely a "munkásköztársaság" eszményéből kiindulva a formális keretek közötti munkavégzést tekintette társadalmi normának. Láthatjuk ugyan az első spanyol cigány-, illetve flamencoábrázolást, egy, a XVI. század közepén készült metszet másolatát, és az első spanyolországi cigányokat ábrázoló fényképet is az 1860-as évekből, de mindez valahogy odavetettnek, esetlegesnek tűnik. Vagy csupán kötelességszerűnek, karót nyeltnek? Egy ilyen, miniszteriális hátterű kiállítás esetében ez nem is meglepő. (A rendező Cigány Kultúra Intézetét a spanyol kultuszminisztérium hozta létre.) A magyarázó feliratok és a belőlük összeállított, képekkel is illusztrált kiállításvezető füzet információgazdagságát a kiállított anyag nem igazán képes követni. Miközben joggal állítja pellengérre a kísérő szöveg bizonyos regények, színdarabok, később pedig népieskedő filmek giccsesen romantizáló megközelítését, a néző végül mégis csak az idétlen filmrészleteken szórakozik, legfeljebb még Chorrojumón, a XIX. századi önjelölt granadai "cigánykirályon", aki többek között abból élt, hogy extravagáns öltözékében, bojtokkal díszített csúcsos fövegben fényképeztette magát az Alhambrát felkereső úri közönséggel.

Jacques Léonard ötvenes évekbeli felvételei már egy valóságosabb világot mutatnak, és szerencsére szenvtelenebb megközelítésben. Egy megjegyzést talán megért volna maga a párizsi születésű fotográfus-író is, aki leányregényes módon beleszeretett egy gyönyörű barcelonai cigány nőbe. Léonard, azaz el payo Chac vagyis Chac, a gádzsó kitartó udvarlással győzte le az őt nehezen befogadó család ellenérzéseit, míg végül feleségül vehette híres művészek modelljét, Rosario Amayát, és beköltözhetett az akkoriban hatalmas roma gettóvá változott barcelonai Montju•c negyedbe. Így születtek meg azok a "belülről" készült felvételek, amelyek idealizálástól, meghatottságtól és sajnálkozástól mentesen ábrázolják annak az időszaknak a hétköznapjait, amikor a vidéki nyomor elől a nagyvárosokba települő cigányok egyre inkább beolvadtak a környezetükbe.

Mindezzel párhuzamosan felmerült az identitás megőrzésének törekvése is, amelynek zenei kifejeződése a flamenco mellett a katalán rumba, egyébként pedig romológiai kutatásokban, roma lapok, nyelv- és szakácskönyvek kiadásában nyilvánul meg egy mérsékelten érdekfeszítő tárló sugallata szerint. A párját legalább flamencoénekes- és -táncosnők cipői színesítik (képünkön). Végül kiderül az is, hogy miközben a sajátos cigány foglalkozások palettáját szociális munkások, flamencoruha-készítő üzemek, gitárkészítők színesítik, a mai roma fiatalok felettébb sokfélék, és többnyire laza derűvel - ugyanakkor a rájuk váró nehézségeket számba véve némileg fékezett optimizmussal - tekintenek a jövőbe.

Ennél azért több kellene egy jó kiállításhoz, és hogy például mi, azt a kapcsolódó magyar anyag illusztrálja. Ennek a - korábbi kiállításokra és kutatásokra épülő - részkiállításnak legalább annyira tárgyai a cigányok, mint bemutatásuk, ábrázolásuk változó megközelítési módjai. A dologtalan "egzotikus vadember" bemutatásának példája az a tanulmánykép, amelyet Munkácsy Mihály megrendelésére, Honfoglalás című képe lehetséges modelljei után kutatva készített Miskolcon a város jeles fényképésze és polgára, Schabinszky László. A 20-as és 30-as években egymás mellett élt az etnográfiai megközelítés (eltűnő mesterségek munkafolyamatainak rögzítése) és a szociofotó, amelyben a hangsúly magára a szegénységre, nem pedig etnikus összefüggéseire helyeződött. A korszak kitűnő fotósainak, Kálmán Katának, Gönyey (Ébner) Sándornak stb. a felvételeit láthatjuk itt.

Az 50-es évektől a hivatalos propaganda a cigányok között is megtalálni vélte az országépítő munka emelkedettségének ábrázolásához szükséges motívumokat, miközben László Mária, az első magyarországi cigány származású értelmiségi nő és roma aktivista kezdeményezésére realisztikusabb, így kritikusabb tényrögzítés is zajlott.

A következő nagy korszak a 70-es évek, amikor immár a rendszerkritikai gondolkozás hozadékaként, képi megnyilvánulásaként mutatja be például Kresz Albert, Féner Tamás vagy Révész Tamás cigányság és szegénység jellemző együttállását, a társadalmonkívüliséget, a telepek nyomorát és a "fekete vonatokon" ingázók reménytelen világát. (Érdekes, hogy ez idő tájt, a Franco-rendszer utolsó éveiben nem voltak hasonló, társadalomkritikus fotográfiai törekvések - legalábbis a spanyol kiállítás nem számol be a létezésükről.)

Alighanem a kiállítás töredék-jellege, az eleve szűkös tér az oka, hogy a rendszerváltás utáni évek gazdag anyagáról nem esik szó, beszámol viszont arról a fontos fordulatról, amikor a roma értelmiség elutasította a külső reprezentációt mint tőle idegen politikai célok elérésének eszközét, magának (vissza)követelve a jogot önnön identitásának az ellenőrzésére. Minthogy azonban ennek az identitásnak a tartalma, az elemei nehezen megragadhatók, belső megjelenítése - esetünkben Vári Zsolt 2004-es portréin - végül megmarad szép arcok, öntudatos tekintetek, bájos gyermekarcok bemutatásánál. A roma családi fotóalbumok kiállított anyaga pedig részben a mindenkori közízlés sablonjai mentén halad, részben azt sugallja, hogy a sajátos roma identitás központi eleme a hasonulás, a beilleszkedés amúgy jogos, tiszteletre és támogatásra méltó szándéka.

Néprajzi Múzeum, június 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.