Kiállítás

Vademberek, csavargók

Vidas Gitanas. Cigányok Spanyolországban; Képek, cigányok, cigányképek. A többségi képtől az önábrázolásig

  • - kovácsy -
  • 2013. június 23.

Képzőművészet

Nos, ha az a kérdés, hogy Spanyolországban előrébb tart-e a cigányok kirekesztettségének, életkörülményeikből és a negatív előítéletekből adódó hátrányos helyzetüknek a felszámolása, mint nálunk, erre ez a kiállítás nem kínál értelmezhető választ.

Csupán azért hajlunk afelé, hogy igent mondjunk, mert tudjuk, hogy a spanyol társadalom összességében nyitottabb, befogadóbb a magyarnál. Első ránézésre inkább a hasonlóságok tűnnek föl: vándorlás és letelepedés, befogadás és üldöztetés uralkodói szeszélytől függő váltakozása, sajátos foglalkozások: patkolás és szegkovácsolás, kosárfonás, tenyérjóslás és kereskedés, lókupeckedés, itt édesbús cigányzene, ott szenvedélyes flamenco. Meglepő hír, hogy a köztársaság idején nemhogy javult volna a romák helyzete, inkább romlott a "csavargókról és káros személyekről" szóló 1933-as törvény hatására, amely a "munkásköztársaság" eszményéből kiindulva a formális keretek közötti munkavégzést tekintette társadalmi normának. Láthatjuk ugyan az első spanyol cigány-, illetve flamencoábrázolást, egy, a XVI. század közepén készült metszet másolatát, és az első spanyolországi cigányokat ábrázoló fényképet is az 1860-as évekből, de mindez valahogy odavetettnek, esetlegesnek tűnik. Vagy csupán kötelességszerűnek, karót nyeltnek? Egy ilyen, miniszteriális hátterű kiállítás esetében ez nem is meglepő. (A rendező Cigány Kultúra Intézetét a spanyol kultuszminisztérium hozta létre.) A magyarázó feliratok és a belőlük összeállított, képekkel is illusztrált kiállításvezető füzet információgazdagságát a kiállított anyag nem igazán képes követni. Miközben joggal állítja pellengérre a kísérő szöveg bizonyos regények, színdarabok, később pedig népieskedő filmek giccsesen romantizáló megközelítését, a néző végül mégis csak az idétlen filmrészleteken szórakozik, legfeljebb még Chorrojumón, a XIX. századi önjelölt granadai "cigánykirályon", aki többek között abból élt, hogy extravagáns öltözékében, bojtokkal díszített csúcsos fövegben fényképeztette magát az Alhambrát felkereső úri közönséggel.

Jacques Léonard ötvenes évekbeli felvételei már egy valóságosabb világot mutatnak, és szerencsére szenvtelenebb megközelítésben. Egy megjegyzést talán megért volna maga a párizsi születésű fotográfus-író is, aki leányregényes módon beleszeretett egy gyönyörű barcelonai cigány nőbe. Léonard, azaz el payo Chac vagyis Chac, a gádzsó kitartó udvarlással győzte le az őt nehezen befogadó család ellenérzéseit, míg végül feleségül vehette híres művészek modelljét, Rosario Amayát, és beköltözhetett az akkoriban hatalmas roma gettóvá változott barcelonai Montju•c negyedbe. Így születtek meg azok a "belülről" készült felvételek, amelyek idealizálástól, meghatottságtól és sajnálkozástól mentesen ábrázolják annak az időszaknak a hétköznapjait, amikor a vidéki nyomor elől a nagyvárosokba települő cigányok egyre inkább beolvadtak a környezetükbe.

Mindezzel párhuzamosan felmerült az identitás megőrzésének törekvése is, amelynek zenei kifejeződése a flamenco mellett a katalán rumba, egyébként pedig romológiai kutatásokban, roma lapok, nyelv- és szakácskönyvek kiadásában nyilvánul meg egy mérsékelten érdekfeszítő tárló sugallata szerint. A párját legalább flamencoénekes- és -táncosnők cipői színesítik (képünkön). Végül kiderül az is, hogy miközben a sajátos cigány foglalkozások palettáját szociális munkások, flamencoruha-készítő üzemek, gitárkészítők színesítik, a mai roma fiatalok felettébb sokfélék, és többnyire laza derűvel - ugyanakkor a rájuk váró nehézségeket számba véve némileg fékezett optimizmussal - tekintenek a jövőbe.

Ennél azért több kellene egy jó kiállításhoz, és hogy például mi, azt a kapcsolódó magyar anyag illusztrálja. Ennek a - korábbi kiállításokra és kutatásokra épülő - részkiállításnak legalább annyira tárgyai a cigányok, mint bemutatásuk, ábrázolásuk változó megközelítési módjai. A dologtalan "egzotikus vadember" bemutatásának példája az a tanulmánykép, amelyet Munkácsy Mihály megrendelésére, Honfoglalás című képe lehetséges modelljei után kutatva készített Miskolcon a város jeles fényképésze és polgára, Schabinszky László. A 20-as és 30-as években egymás mellett élt az etnográfiai megközelítés (eltűnő mesterségek munkafolyamatainak rögzítése) és a szociofotó, amelyben a hangsúly magára a szegénységre, nem pedig etnikus összefüggéseire helyeződött. A korszak kitűnő fotósainak, Kálmán Katának, Gönyey (Ébner) Sándornak stb. a felvételeit láthatjuk itt.

Az 50-es évektől a hivatalos propaganda a cigányok között is megtalálni vélte az országépítő munka emelkedettségének ábrázolásához szükséges motívumokat, miközben László Mária, az első magyarországi cigány származású értelmiségi nő és roma aktivista kezdeményezésére realisztikusabb, így kritikusabb tényrögzítés is zajlott.

A következő nagy korszak a 70-es évek, amikor immár a rendszerkritikai gondolkozás hozadékaként, képi megnyilvánulásaként mutatja be például Kresz Albert, Féner Tamás vagy Révész Tamás cigányság és szegénység jellemző együttállását, a társadalmonkívüliséget, a telepek nyomorát és a "fekete vonatokon" ingázók reménytelen világát. (Érdekes, hogy ez idő tájt, a Franco-rendszer utolsó éveiben nem voltak hasonló, társadalomkritikus fotográfiai törekvések - legalábbis a spanyol kiállítás nem számol be a létezésükről.)

Alighanem a kiállítás töredék-jellege, az eleve szűkös tér az oka, hogy a rendszerváltás utáni évek gazdag anyagáról nem esik szó, beszámol viszont arról a fontos fordulatról, amikor a roma értelmiség elutasította a külső reprezentációt mint tőle idegen politikai célok elérésének eszközét, magának (vissza)követelve a jogot önnön identitásának az ellenőrzésére. Minthogy azonban ennek az identitásnak a tartalma, az elemei nehezen megragadhatók, belső megjelenítése - esetünkben Vári Zsolt 2004-es portréin - végül megmarad szép arcok, öntudatos tekintetek, bájos gyermekarcok bemutatásánál. A roma családi fotóalbumok kiállított anyaga pedig részben a mindenkori közízlés sablonjai mentén halad, részben azt sugallja, hogy a sajátos roma identitás központi eleme a hasonulás, a beilleszkedés amúgy jogos, tiszteletre és támogatásra méltó szándéka.

Néprajzi Múzeum, június 9-ig

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.