Kiállítás

Tiltakozás és névsorolvasás

Magyar fotóművészet az új évezredben

  • Kürti Emese
  • 2013. június 23.

Képzőművészet

Baki Péter kurátor minden idők egyik legóvatosabb és -apolitikusabb kiállítását hozta létre a Magyar Nemzeti Galériában, legalábbis a művek összetételét illetően. Az már más kérdés, hogy a kurátor szubjektív válogatásának intencióit fölülírták a kultúrpolitikai körülmények, és hogy a kiállítás végül olyan politikai térben valósult meg, melynek karakterét a megnyitó beszédet tartó Halász János kulturális államtitkár jelenléte határozta meg.

A reprezentatív (történeti) kiállítások hivatalos megnyitói önmagukban nem jelentenek sem újdonságot, sem ellentmondást, jelen körülmények között azonban, amikor a képzőművészek egy meghatározó csoportja épp a művészet autonómiájáért demonstrál a Ludwig Múzeumban, az államtitkár jelenléte a hatalom ellentétes irányú demonstrációjaként fogható fel. Amikor a művészek úgy érzik, a kulturális szféra autonómiája egyre zsugorodik, az értük működő intézményeket átláthatatlan politikai háttérfolyamatok lökik ide-oda, nincs az a formalista-esztétizáló kiállítás, melynek ne ez a végtelenül cinikus döntés, a politikai megnyitó processzusa határozná meg a kontextusát.

Baki Péternek meg kellett volna védenie a művészeit ettől a kontextustól, de nem tette. Kiválasztott 22 alkotót, akik közül Szacsva y Pál egyedüliként döntött úgy, hogy a Baán László által felkért államtitkár kultúrpolitikájával való egyet nem értése miatt felbontja szerződését a múzeummal, és visszavonja műveit a kiállításról. A résztvevők közül Eperjesi Ágnes a megnyitóról való távolmaradásával és egy kritikai tartalmú videoüzenettel demonstrált (Üzenet a kádból), Esterházy Marcell pedig citromsárga matricát viselt a beszéd alatt, "Halász Bástya Elvtárs" felirattal. Ezek az eltérő mértékben radikális protestakciók nyilvánvalóan túlmutatnak a Nemzeti Galéria kiállításának körülményein, de amiben biztosan megegyeznek, az a kulturális működés függetlenségének az igénye, és annak a kultúrpolitikai mechanizmusnak a visszautasítása, amelyet leginkább az erőszak fogalmával lehet leírni.

Ebben a kontextusban kell tehát értelmeznünk azt a fotóművészeti kiállítást, melynek óvatossága nem csak a hatalom viszonylatában értendő. Azt leszögezném, hogy bizonyos időtávlatból áttekintő kiállításokra a közönségnek és a gyakorló alkotóknak, művészettörténészeknek egyaránt szükségük van. A kurátor vállalkozása tehát a - már a rendszerváltás előtt is megrendezett - tendenciaábrázoló, átfogó tárlatok hagyományába illeszkedik. Célja szerint "teljes keresztmetszetet ad a hazai kortárs fotográfiai eredményekről". Az ilyen típusú kiállításokkal azonban mindig az a gond, hogy bár a kurátor fenntarthatja a "szubjektív" döntés igényét, ezzel még nem védte ki a hiányra vonatkozó felvetéseket, vagyis azt a kritikát, hogy az általa ábrázolt spektrum nem teljes bizonyos művészek szerepeltetése nélkül. Ezt a vádat csak úgy lehet kivédeni, ha a kiállításnak nem az a címe, hogy Magyar fotóművészet az új évezredben, hanem hogy "Baki Péter kedvenc fotóművészei".

A kurátor kvalitásérzéke és médiumérzékenysége ugyanakkor bizonyos esetekben aligha írható fölül: a Nemzeti Galéria elviselhetetlen terének fölvezető szakaszában a fotóművészet médiumtudatos tendenciájának két reprezentatív alkotója, 'sz Gábor és Szabó Dezső sorozatait helyezte el. Ez a választás lehetett volna akár program is, amely valóban releváns következtetésekkel járhatott volna a kilencvenes években generációs jelleggel indult fotóművészet más médiumokhoz (elsősorban a festészethez) való viszonyát illetően, hiszen a konceptualizmussal kezdődően ez a tendencia határozza meg legkarakteresebben a fotónak mint autonóm képzőművészeti műfajnak az elismertetését. A fotó mint médiumtudatos műfaj azonban a kurátor kérdésfelvetései ellenére épp elméletileg nincs reflektálva a kiállításon, és semmilyen módon nem érzékelhető, hogy Baki Péternek szándékában állt volna egy olyan elméleti keret megkonstruálása, amelyben az új magyar fotográfia értelmezhetővé válna.

A koncepció szerint valamenynyi kiállító művész számára rendelkezésre állt egy terem vagy falszakasz, amelyet egy összefüggő műegyüttessel rendeztek be a hozzájuk tartozó, más-más szerzőtől származó falszövegek kíséretében. Így a kortárs fotóművészetben nem teljesen idegen néző szembesülhet olyan aktív alkotók, mint Gerhes Gábor, Gyenis Tibor, Eperjesi Ágnes, az idősebb generációból a megújulni képes Korniss Péter vagy Kerekes Gábor már ismert műveivel. A fiatalabbak közül Dezső Tamás, Esterházy Marcell vagy Fabricius Anna került be a válogatásba. Egymás mellé fűzött kamarakiállítások láncolatát járhatja végig a látogató, miközben hiányzó neveket mormol magában (csak így hirtelen: Csontó Lajos, Gőbölyös Luca, Németh Hajnal), és alig érti, hogy vajon miért lazította fel válogatását a kurátor olyan művekkel, amelyek sokkal inkább a klasszikus fotográfiai gondolkodásba illeszkednek. Jó lett volna látni egy olyan kiállítást, amely névsorolvasás helyett és kutatói háttérmunkával megpróbálja értelmezni a kilencvenes évek óta végbement fotóművészeti jelenségeket a kortárs képzőművészetben, alkotói szándékok, tendenciák és a nemzetközi kontextus függvényében.

A Nemzeti Galéria kiállítása azonban elmaszatolja és elbátortalankodja ezt a vállalkozást, miközben egyetlen állítást sem fogalmaz meg. Baki Péter eltitkolja, mit is gondol a magyarországi fotóművészet ezredforduló utáni pozícióiról, kontextusáról és jövőjéről, és lemond minden teoretikus igényéről, amellyel kurátori szerepköréből adódóan értelmezést adhatna válogatásához. Ami van: légüres térben lebegő művek, és egy nyomasztó emlékű megnyitó.

Magyar Nemzeti Galéria, nyitva július 28-ig

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.