Zenetorta (10 éves a MaNcs)

  • - greff -
  • 1999. szeptember 9.

Képzőművészet

Ezt már nem lehet visszacsinálni: tízévesek vagyunk. Szeptember 18-án jubileumi MaNcs-buli a Fonóban, ahol a Happy Birthday-kántálásokhoz könnyűzenei életünk jeles, ám a fősodortól kissé távolabb eső zenekarai szolgáltatnak némi zajt és zenét.
{k199936_321;b}Ezt már nem lehet visszacsinálni: tízévesek vagyunk. Szeptember 18-án jubileumi MaNcs-buli a Fonóban, ahol a Happy Birthday-kántálásokhoz könnyűzenei életünk jeles, ám a fősodortól kissé távolabb eső zenekarai szolgáltatnak némi zajt és zenét.Mellette ott lesz Magyarország rémálma, Dopeman is, aki mára igazi kultuszsztárrá vált, emblematikus figura, a magyar zenei prozódiát forradalmasító hangsúlyterrorista, illetve ifjú gengszterek és bölcsészhallgatók beismert bálványa. A Ganxsta Zolee-féle Kartelben feltűnt, gyorsan hírhedté váló "hip-hop-maffiózó" amúgy igazából csak szövegileg hardcore, zenéjét tekintve laza, kellemesen élő, organikus hangzás honol eddigi két lemezén. Hiába: a zenészcsalád sokat segít.

Rockzene terén kezdjük a sort a különböző stílusokat látható élvezettel egybeolvasztó, angol nyelven zúzó Fresh Fabrikkel, akiknél tán még - az amúgy műsorvezetőként funkcionáló - Neurotrend-frontember, Pityesz is fel fog tűnni, némi baráti együtt éneklés okán. Fabrikék hardcore-indusztriális-rap-rock amalgámja leginkább a deszkás közönség körében örvend nagy népszerűségnek, koncerteken tesztelt hatásfokuk pedig megbízhatóan magas.

Súlyosabb, experimentálisabb zenét játszik az est nehezebb falatját jelentő Blind Myself. Kapcsolódási pontként feltétlenül meg kell említeni a legendás kaliforniai Neurosist, habár BM-ék zenéje nem az az ijesztő mélységeket (is) sugalló hipnotikus örvény, jobb pillanataikban el tudják hitetni, hogy mégis.

Viszonylag fiatal zenekar a Zeusz Flash: alig másfél éve vannak együtt, muzsikájukban pedig progresszív módon keverik az élő hangszerek (és az ének) hangját a samplerek zajával, amibe némi triphophatás, valamint csellókíséret is belefér.

Hogy ma mit jelent az "alternatív zene" kifejezés, abba ne menjünk bele, viszont ha a magyar alternatívokról van szó, a Pál Utcai Fiúk úgyszólván megkerülhetetlen. A hőskort (volt ott még BS-koncert is, ha jól emlékszem) ugyan már maguk mögött hagyták rég, amiben egyebek mellett jócskán szerepe volt (van) annak, hogy Lecsóék a leghosszabb ideig készülő magyar lemez (a pauza jelenleg már vagy hat éve tart) címére való törekedés miatt kissé kikoptak a köztudatból. Ám aktuális diszk hiányában is fel-feltűnnek itt-ott, régi nagy slágereik eljátszása végett pedig továbbra sem kell bocsánatot kérniük senkitől.

A Heaven Street Sevent akár popnak is titulálhatnám, és miért is ne tenném, hozzátéve, hogy ez nagyjából a brit irányultságú gitárváltozat, de így legalább lehet feszíteni, miszerint csak akad itthon is nyugodtan vállalható, igényes popzene: utolsó, Budapest Dolls című lemezük óta már egyre inkább magyar nyelven.

S ha már az énekszó ékes nyelvezete a téma: itt van (ott lesz) a Publo Hunny mint a hunglish zenebeszéd-torzó egyik szabadalmaztatója. Red Hot Chili-s dolgokat mindig szívesen veszünk, remek animációs klipjeik hiánya pedig remélhetőleg csak percekig okoz majd szívfájdalmat. A Publo kapcsán felemlegetett sajátosságokat aztán akár a Nyersre is alkalmazhatnám, de ma már talán mégsem. Nyersék a rég áhított teljes alkotói szabadságban ficánkolva, az egyik legizgalmasabb gitárzenekarrá hízták ki magukat a nem is oly rég itt, a MaNcsban is méltatott Mi, rendes emberek című harmadik lemezükkel, amely a Wanted szerint is "az év legfontosabb, legélvezetesebb, legszellemesebb" rocklemezei között foglal helyet.

Ha pedig őket megnéztük, megettünk és megittunk mindent, még várnak a pesti parti-partizánok idoljai, a Tilos Rádió két lemezlovasa, Titusz és Mangó, hogy társaságukban táncoljunk tovább egészen reggel ötig, amikor is az első járművekre felkapaszkodván, boldog fáradtságban nyugtázhatjuk majd: nem is olyan rossz, hogy még mindig élünk.

- greff -

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.