Zenetorta (10 éves a MaNcs)

  • - greff -
  • 1999. szeptember 9.

Képzőművészet

Ezt már nem lehet visszacsinálni: tízévesek vagyunk. Szeptember 18-án jubileumi MaNcs-buli a Fonóban, ahol a Happy Birthday-kántálásokhoz könnyűzenei életünk jeles, ám a fősodortól kissé távolabb eső zenekarai szolgáltatnak némi zajt és zenét.
{k199936_321;b}Ezt már nem lehet visszacsinálni: tízévesek vagyunk. Szeptember 18-án jubileumi MaNcs-buli a Fonóban, ahol a Happy Birthday-kántálásokhoz könnyűzenei életünk jeles, ám a fősodortól kissé távolabb eső zenekarai szolgáltatnak némi zajt és zenét.Mellette ott lesz Magyarország rémálma, Dopeman is, aki mára igazi kultuszsztárrá vált, emblematikus figura, a magyar zenei prozódiát forradalmasító hangsúlyterrorista, illetve ifjú gengszterek és bölcsészhallgatók beismert bálványa. A Ganxsta Zolee-féle Kartelben feltűnt, gyorsan hírhedté váló "hip-hop-maffiózó" amúgy igazából csak szövegileg hardcore, zenéjét tekintve laza, kellemesen élő, organikus hangzás honol eddigi két lemezén. Hiába: a zenészcsalád sokat segít.

Rockzene terén kezdjük a sort a különböző stílusokat látható élvezettel egybeolvasztó, angol nyelven zúzó Fresh Fabrikkel, akiknél tán még - az amúgy műsorvezetőként funkcionáló - Neurotrend-frontember, Pityesz is fel fog tűnni, némi baráti együtt éneklés okán. Fabrikék hardcore-indusztriális-rap-rock amalgámja leginkább a deszkás közönség körében örvend nagy népszerűségnek, koncerteken tesztelt hatásfokuk pedig megbízhatóan magas.

Súlyosabb, experimentálisabb zenét játszik az est nehezebb falatját jelentő Blind Myself. Kapcsolódási pontként feltétlenül meg kell említeni a legendás kaliforniai Neurosist, habár BM-ék zenéje nem az az ijesztő mélységeket (is) sugalló hipnotikus örvény, jobb pillanataikban el tudják hitetni, hogy mégis.

Viszonylag fiatal zenekar a Zeusz Flash: alig másfél éve vannak együtt, muzsikájukban pedig progresszív módon keverik az élő hangszerek (és az ének) hangját a samplerek zajával, amibe némi triphophatás, valamint csellókíséret is belefér.

Hogy ma mit jelent az "alternatív zene" kifejezés, abba ne menjünk bele, viszont ha a magyar alternatívokról van szó, a Pál Utcai Fiúk úgyszólván megkerülhetetlen. A hőskort (volt ott még BS-koncert is, ha jól emlékszem) ugyan már maguk mögött hagyták rég, amiben egyebek mellett jócskán szerepe volt (van) annak, hogy Lecsóék a leghosszabb ideig készülő magyar lemez (a pauza jelenleg már vagy hat éve tart) címére való törekedés miatt kissé kikoptak a köztudatból. Ám aktuális diszk hiányában is fel-feltűnnek itt-ott, régi nagy slágereik eljátszása végett pedig továbbra sem kell bocsánatot kérniük senkitől.

A Heaven Street Sevent akár popnak is titulálhatnám, és miért is ne tenném, hozzátéve, hogy ez nagyjából a brit irányultságú gitárváltozat, de így legalább lehet feszíteni, miszerint csak akad itthon is nyugodtan vállalható, igényes popzene: utolsó, Budapest Dolls című lemezük óta már egyre inkább magyar nyelven.

S ha már az énekszó ékes nyelvezete a téma: itt van (ott lesz) a Publo Hunny mint a hunglish zenebeszéd-torzó egyik szabadalmaztatója. Red Hot Chili-s dolgokat mindig szívesen veszünk, remek animációs klipjeik hiánya pedig remélhetőleg csak percekig okoz majd szívfájdalmat. A Publo kapcsán felemlegetett sajátosságokat aztán akár a Nyersre is alkalmazhatnám, de ma már talán mégsem. Nyersék a rég áhított teljes alkotói szabadságban ficánkolva, az egyik legizgalmasabb gitárzenekarrá hízták ki magukat a nem is oly rég itt, a MaNcsban is méltatott Mi, rendes emberek című harmadik lemezükkel, amely a Wanted szerint is "az év legfontosabb, legélvezetesebb, legszellemesebb" rocklemezei között foglal helyet.

Ha pedig őket megnéztük, megettünk és megittunk mindent, még várnak a pesti parti-partizánok idoljai, a Tilos Rádió két lemezlovasa, Titusz és Mangó, hogy társaságukban táncoljunk tovább egészen reggel ötig, amikor is az első járművekre felkapaszkodván, boldog fáradtságban nyugtázhatjuk majd: nem is olyan rossz, hogy még mindig élünk.

- greff -

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."