Büszke meztelenül tüntető diákjaira osztályfőnökük, a hallgatók súlyosabb gondokról beszélnek

  • Kovács Bálint
  • 2013. október 5.

Kis-Magyarország

Ha már a siralmas anyagi helyzetet nem sikerül helyreállítani, jobb híján talán egy öltözködésre vonatkozó rendelettel akarták megmutatni, hogy igenis munka folyik a Kaposvári Egyetemen – véli az intézmény tanára. A magyarnarancs.hu-nak nyilatkozó, a dresszkód ellen meztelenül tüntető hallgatók nem lepődnének meg, ha megbüntetnék őket az akciójuk miatt.

Megérdemelt nemzetközi hírnevet szerzett magának a Kaposvári Egyetem: a BBC, a Der Spiegel, a The Washington Post, a The Independent, a USA Today, a Fox News, a Euronews, valamint a tajvani, görög és ausztrál média is a somogyi intézménnyel foglalkozik. Igaz, érdemei hangsúlyozása helyett a rektor múlt szerdai rendeletéről számolnak be, amelyben dr. Szávai Ferenc elegáns és szolid ruhadarabokban, zárt cipőben és mérsékelt parfümhasználatban határozta meg az egyetemi kötelező viseletet. És főleg a tiltakozó akcióról, amelyen Kocsis Pál harmadéves színészosztálya kosztümben és öltönyben vonult be Csapó Virág csütörtöki mesterségórájára, majd a tanárral együtt mindnyájan levetkőztek, és meztelenül ülték végig az órát.

Színész szakon elképzelhetetlen

„Teljességgel nevetséges az, hogy egy felsőoktatási intézmény korlátozhatja a hallgatók öltözködését. A rendelet megfogalmazása emellett nem veszi figyelembe a különböző képzések sajátosságait: nálunk, a színész szakon elképzelhetetlen, hogy ezek szerint a szabályok szerint végezzük a munkánkat. Az óráink nagy része gyakorlati; például egy mozgásórát igazán abszurd lenne öltönyben végigcsinálni” – magyarázza a Narancsnak Gelányi Bence, a meztelenül demonstráló osztály tagja, hogy miért háborodtak fel az öltözködési rendeleten. „Egyszerűen nem értem a rendeletet” – teszi hozzá egy másik, színészként Kaposváron idén végzett hallgató. – „Azért van rá szükség, mert ugye csóró falusi gyerekek járnak az egyetemre, akiknek így akarnak ízlést tanítani? Vagy ez az iskolai erkölcstanórák egyetemi változata?”

Így tiltakoztak

Így tiltakoztak

Fotó: Facebook

A rektori rendelet előzményeként minden forrásunk egyetlen konkrét, jelentéktelen esetet tud megnevezni: egy elsős hallgató papucsban jelent meg az évnyitón; őt megkérték, hogy álljon a hátsó sorba. Ezen kívül a neve elhallgatását kérő végzett hallgató csak olyan kirívó esetekre tud visszaemlékezni, mint az egyetemi farsang. „A barátnőm Barbie babának öltözött, és elég szexi volt, de azt hiszem, voltak zombik és más hasonlók is. Különös szagokra nem emlékszem, de amikor Rusznyák Gábor tanár úrral még lehetett szalonnát sütni, volt, hogy faszénszagúak voltunk” – sorolja a hallgató.

„Tényleg meglepődtem a rendeleten” – mondja a magyarnarancs.hu-nak Kocsis Pál osztályfőnök. „Én mindig pont azon csodálkoztam, hogy milyen konszolidáltak ezek a mai művészpalánták, pláne ahhoz képest, hogy mi annak idején az egyetemen milyen festett tornacipőkkel és hajviseletekkel próbáltuk felhívni magunkra és a művészetünkre a figyelmet. Egyetlen strandpapucs miatt nem tudom, miért kell azt gondolni, hogy ezen az egyetemen mindenki síkhülye, hátulgombolós pisis.” Kocsis két valódi okot tud elképzelni a rendelet megalkotására: „A rektor úr tanácsadói talán meg akarják határozni az egyetemi polgárok életének minden percét; tőlük származhat a kezdeményezés, a rektor úr pedig lehet, hogy azt sem tudta, mit ír alá – legalábbis az ügyre reagáló meglepett nyilatkozatai alapján még ezt is el tudom képzelni. Vagy ha nem erről van szó, talán arról, hogy a gazdasági csőd szélén álló egyetemen legalább valahogyan megpróbálnak rendet tenni, ha már azt a helyzetet nem sikerül megoldani, hogy egy színészvizsgán a meghívott rendező a saját gázsiját költi arra, hogy a színésznőknek legyen harisnyája” – véli Kocsis.

Megszakadt az ív

Gelányi Bence szerint a meztelen tiltakozás elsősorban a dresszkód rendeletnek szólt, de „emellett számos olyan probléma, megoldatlan helyzet van jelen a szakunkon, amik sokkal súlyosabbak ennél a rendeletnél. Úgy érzem, hogy egy ilyen megnyilvánulással magunkra tudtuk fordítani a figyelmet; a kérdés az, hogy az elhallgatott gondok mikor kerülnek a középpontba”. A hallgató szerint a legsúlyosabb jelenlegi nehézség az egyetemi munkát is nagyban megnehezítő anyagi helyzet mellett az, hogy a Vidnyánszky Attila színházi intézetigazgatói (és később rektorhelyettesi) kinevezése óta eltelt időben több olyan tanárnak – köztük Csáki Juditnak, Mohácsi Jánosnak, Jászay Tamásnak, Réthly Attilának – szüntették meg a munkaviszonyát, akik ezt az osztályt felvételiztették, és éveken át tanították is. „Ezzel megszakad az az ív, ahogyan ők felépítették a munkamenetünket” – mondja.

„Nem lepődnék meg, ha a megmozdulásunknak lennének következményei, hiszen volt már erre precedens a Művészeti Kar életében” – mondja Gelányi Bence. „Két éve, amikor a mostani negyedévesek nyílt levélben szólaltak fel az Új Színház ügyében, az egyetemi vezetés fegyelmi tárgyalásra hívott be hallgatókat arra hivatkozva, hogy az egyetemi polgárok nem nyilváníthatnak véleményt az egyetem engedélye nélkül.” Mások felemlegetik azt az esetet is, amikor Móga Piroska akkor végzős hallgató a HVG-nek adott interjújában őszintén beszélt az egyetemen uralkodó viszonyokról – az egyetemi vezetés ezt sem hagyta szó nélkül.

„A hallgatók humorral és a művészet világából merítve tudták jelezni a problémát; jó érzés lenne, ha lehetne közöm az akcióhoz, de az csak Csapó Virág kollégámat dicséri” – sajnálkozik Kocsis Pál. – „A demonstráció a diákok számára nem járhat számonkéréssel, vagy ha igen, akkor nagyon nagy a baj. Ha valakinek, akkor a rektor úrnak kéne tartania attól, hogy számára következményekkel járhatnak a mostani események. Én magam nem félek, de nem vagyok naiv, tudom, hogy minden benne van a pakliban, hiszen láttam, hogy hogyan kerültek ki az egyetemről mellőlem és fölülem a kollégáim. Nem gondolom, hogy ne lehetne bajom belőle, de azt sem, hogy ezért aztán azt kellene mondanom a diákoknak, hogy ejnye-bejnye, igenis ugráljatok csak kiskosztümben és öltönyben. Ellenkezőleg: büszke vagyok rájuk.”

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.