Így csináltak fideszes médiát az eltérített Samsung-adóbevételekből

Belpol

A pályázat útján kiosztott pénzt egyes szervezetek a kormánypárti képviselőket propagaló médiumok működtetésére használják. 

2020-ban a kormány egy tolvonással különleges gazdasági övezetté nyilvánította a gödi Samsung SDI-gyárat körülvevő területet, aminek értelmében az akkumulátorokat gyártó vállalatól származó adóbevételek nem a város ellenzéki vezetésű önkormányzatát, hanem a fideszes többséggel bíró Pest Megye Önkormányzatát illetik meg.

Ekkor sokan gondolhatták azt, hogy az így megszerzett forrásokat politikai célokra használhatják. Ennek jelei 2021 októberében mutatkoztak meg, amikor Pest Megye Önkormányzata 400 millió forintnyi adóbevételt osztott szét pályáztatás útján helyi szervezeteknek, köztük fideszes kötődésű alapítványoknak, egyesületeknek. (A pénzosztás ezzel nem ért véget; novemberben kiírtak egy második kört, ezúttal 300 millió forintos kerettösszegben. A szervezetek január 10-ig pályázhattak, információnk szerint még az elbírálási folyamat zajlik.)

Az első körben nyertesek között több olyan is volt, amelyek médiumok, sajtóorgánumok indítására kaptak támogatást. Elvileg a pályázatokban foglalt tevékenységet legkésőbb 2022. március 31-ig – még az áprilisi választást megelőzően – kell megvalósítani, ezért értelemszerűen mostanra már kellett, hogy legyen valamilyen nyoma ezeknek a sajtótermékeknek. Megnéztük, hogy mire mentek a nyilvánosságot befolyásolni akaró alapítványok a támogatásokból. 

Rétvári újabb portálja

A támogatott médiaprojektek közül a 0627.hu nevű portál tűnik a legimpozánsabbnak. A kiadásért felelős Dunakanyar Média Alapítvány 19 millió forintot nyert Pest Megye Önkormányzatának pályázatán „Őrbottyán, Csörög, Vácrátót, Sződ, Sződliget települések online tájékoztatása, weboldal fejlesztése” címszó alatt. 

A 0627.hu Facebook-oldalát több mint tízezren követik, és rendszeresen jelentkezik videóriportokkal. Arról korábbi cikkünkben beszámoltunk, hogy milyen fideszes kötődése van az alapítványnak (a kurátora Szilágyi Erzsébet Antónia, aki 2006-ban indult az önkormányzati választáson a párt színeiben), de ha erről nem is lenne információnk, akkor is láthatnánk, hogy a kormányt és Rétvári Bence országgyűlési képviselőt propagálja az oldal. Itt van két beszámoló azok közül, amelyek az Emberi Erőforrások Minisztériuma államtitkárának helyi sajtótájékoztatójairól készültek: 

 
Rétvári a 0627.hu címlapján 2022. február 1-jén
 
 

A térségi fejlesztésekről történő tudósítások mellett jelent meg beharangozó egy Nagy Feróval és Bayer Zsolttal készülő őrbottyáni rendezvényről, valamint az Elk.rtuk című film nagymarosi vetítéséről . De tudósított a portál egy gyertyagyújtásról is, amit helyi zsidó szervezetek tartottak a „váci baloldali képviselők napvilágra került antiszemita és rasszista bejegyzései és a Váci Zsidó Hitközség elnökének megfenyegetése miatt”. A lap keresője szerint Inotay Gergely neve egyetlen cikkben szerepel, de abban sem úgy, mint az ellenzék közös országgyűlési képviselőjelöltje, hanem mint a város alpolgármestere. (Egyébként van már egy helyi Rétvári-párti portál, a VácOnline, ami a 0627.hu-nál lényegesen hangsúlyosabban támadja az ellenzéki váci városvezetést.)

Érdekesség, hogy a portál Facebook-oldala szerint a szobi és a váci járás híreivel foglalkozik. „Szeretnénk megmutatni minden olyan eseményt, megosztani minden olyan információt, amely az itt lakók számára fontos, amire büszkék és amiről eddig talán senki nem tudósított” – áll az oldalon. Ugyanakkor Fehér Zsolt jobbikos váci és Pest megyei képviselő felhívta rá figyelmet még december elején, hogy Pest Megye Önkormányzatának pályázati felhívása szerint kizárólag Csomád, Csömör, Csörög, Dunakeszi, Fót, Göd, Mogyoród, Őrbottyán, Sződ, Sződliget, Vácrátót, valamint Veresegyház közigazgatási területén valósíthatók meg a támogatott tevékenységek. 

Megkerestük ezzel kapcsolatban Pest Megye Önkormányzatát, ahonnan azt a választ kaptuk, hogy a 

„Dunakanyar Média Alapítvány pályázatát a bizottság elfogadta, nem tartotta kizáróoknak, hogy nemcsak a pályázatban megjelölt 12 település híreiről számol be”.

Tuzson Csömörön nyomul

A Közép-magyarországi Régióért Alapítvány környékén jó pár fideszes megtalálható, amiről szintén korábbi cikkünkben számoltunk be. A szervezet majdnem 16 millió forintot kapott egy csömöri közéleti magazin kiadására. A támogatott pályázatokról szóló megyei előterjesztés szerint az újságban „bemutatják a különleges rendezvényeket, sportolási és szabadidős lehetőségeket és eseményeket; valamint a település programjairól és jövőbeni fejlődéséről, lehetőségeiről is tájékoztatnák a lakosságot. 3500 példányszámban készülne el havonta nyomtatott formában, 24 A4-es színes oldalon. A megvalósítás időszakában 8 lapszámot jelentetnének meg.” 

A közelmúltig nem volt információnk arról, hogy megjelent-e már az újság, ezért megkerestük a település polgármesterét. Fábri István azt mondta, hogy készítettek vele egy interjút, amit elküldtek neki jóváhagyásra. Illetve beérkezett az önkormányzathoz egy névhasználati kérelem is. Röviddel azután, hogy beszéltünk Fábrival, már meg is jelent az Itt Lakunk – Csömör első száma. 

Az egyik helyi forrásunk azt írta a 24 oldalas lapról, hogy szellős, sok képpel, az oldalszámhoz képest kevés tartalommal, köztük nem helyi vonatkozású témákkal van feltöltve. Készítettek csömöri ismert emberekkel interjúkat, példál Tóth Krisztián olimpiai bronzérmes cselgáncsozóval, valamint Tuzson Bence országgyűlési képviselővel is. „Ami feltűnő egy ilyen lapnál, hogy a helyiek számára ismeretlen nevű főszerkesztő bevezető-lapindító írását leszámítva egyetlen cikk sincs aláírva, az interjúkat készítő újságírók neve is hiányzik, a fotóknál ugyanez a helyzet. Mivel az impresszumban is csak a főszerkesztő neve van feltüntetve (a felelős kiadó mellett), ezért egyetlen személlyel azonosítható be az egész lap” – fogalmazott informátorunk, aki egyébként úgy véli, van jelentősége egy ilyen ingyenes újságnak a településen, amivel érdemben lehet befolyásolni a választások kimenetelét. 

Egyik forrásunk képeket is küldött az Itt Lakunk – Csömörről.

 
Tuzson Bence a Itt Lakunk – Csömör c. újságban
 

Egy másik forrásunk is megemlítette, hogy van egy interjú a civil polgármesterrel, azonban hozzátette: a lap többi része „a helyi Fidesz kommunikációs készletéből van”. Az újságnak egyébként létezik egy friss Facebook-oldala, illetve weboldala is, ami jelenleg nem üzemel.  

Gödöt szapuló „térségi tények”

Nem megy olajozottan a hírszolgálat működtetése a Dunakeszi Kistérségért Egyesületnek, ami 7,6 millió forintot kapott arra, hogy elindítsa a „Kistérségi Hírmondó online újságot”. Ilyen névvel nem találtunk a szervezethet köthető médiumot, azonban az egyesület gondozza a Térségi tények oldalt. A portál Facebook-oldalát jelenleg pár tíz ember kedveli; saját híreken kívül országos és környékbeli oldalak tartalmai is meg vannak osztva rajta. 

A Térségi tényekben ugyan megjelenik az ellenzék is – leginkább sajtótájékoztatókról, beszámolókról szóló tudósítás formájában –, ám ezzel feltehetően csak a kiegyensúlyozottság látszatát kívánják fenntartani az olyan cikkek mellett, mint a

 

 
A érségi tények január 21-i állapota
 

Az oldal tartalmát tekintve felmerül, hogy Pest Megye Önkormányzata látta-e már a nyertes egyesületek, alapítványok projektekről készült beszámolóit. Azt a tájékoztatást kaptuk, hogy jelenleg még nem küldték el ezeket a cikkünkben feltüntetett szervezetek. „A kiírás szerint a projekt fizikai zárásának időpontja nem lehet későbbi, mint 2022. március 31” – válaszolta az önkormányzat. Azaz még van idejük a támogatásokkal elszámolniuk a nyertes pályázóknak. 

Tuzson mindenhol

Kakukktojás felsorolásunkban a „Jelen Vagyok” Tehetséggondozó Egyesület, aminek „családi és párkapcsolati csoportos mediátori nap szervezése, témához igazodó mesekönyv és ingyenesen elérhető e-könyv kiadása” címszó alatt ítéltek oda több mint 16 millió forintot. Balogh Csaba, Göd polgármestere még októberben azt írta a lapról egy blogbejegyzésben, hogy „felhatalmazás nélkül használja a város nevét, címerét”, továbbá hogy „főszerkesztője a Fidesz helyi szóvivője”. 

„Nevével, szlogenjével, a város címerének használatával azt a látszatot kelti, mintha valamiféle városi kiadvány lenne, holott erről szó sincsen. (...) Már négy száma jelent meg úgy, hogy még egyszer sem keresett meg engem, és tudtommal a képviselőket sem. Pedig olyan cikkeket jelenít meg, amiben nem is objektíven kritizálja a munkámat, hanem csúsztatásokkal kelt bizalmatlanságot az olvasókban az Önkormányzattal szemben” – fejtette ki a véleményét Balogh Csaba. Az egyesület nem sajtóorgánumra kapott támogatást, ezért nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy Samsung-pénzből működne a lap. Megnéztük a szóban forgó TüKörkép magazint, aminek a weboldala szerint eddig hét szám jelent meg, a legutolsó decemberben, és a Facebook-oldala sem frissült október óta. 

 
Tuzson Bence a TüKörkép c. magazin augusztusi számában
 

Az online is elérhető lapszámokat lapozgatva akár egy olyan játékot is indíthatnánk, hogy „Ki találja meg az összes Tuzson Bencét?”, ugyanis az újságban eddig a képviselő felülreprezentáltan, legalább egytucatszor szerepelt. De feltűnik az oldalakon Kövér László, az Országgyűlés elnöke, Varga Judit igazságügyi miniszter, Szabó István, a Pest megyei közgyűlés elnöke, illetve olvashatunk arról is, hogy a Samsung SDI újjáépítette egy bölcsöde kerítését. De természetesen nem maradhatnak el a beszámolók a környékbeli településeket érintő fejlesztésekről sem. 

A Magyar Narancs karácsonyi lapszámában részletesen foglalkozott azzal, hogy a Samsung SDI térhódítása milyen hatással van nem csak Gödre, hanem a környék több településére, így például Dunakeszire, Sződligetre és Vácra - magyarán Budapest északi agglomerációjára és a Dunakanyarra. 

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk