Pély

Drágább lett a kenyér az óriás kátyú miatt

  • Magyar Krisztián
  • 2013. január 22.

Kis-Magyarország

Használhatatlanná tették a Pély és Heves közti utat nyáron azok a teherautók, amelyek a közeli víztározó építéséhez hordták a fuvart. A falu csak kerülővel közelíthető meg, ez pedig már meglátszik a kenyér árán is. A felelős kivitelező nem tesz semmit.

Még nyáron vált használhatatlanná a Heves és Pély közötti út felülete: az árvizek miatt már többször megrongálódott aszfaltot akkor azok a teherautók tették tönkre, amelyek a közeli Hanyi-tiszasülyi árvízcsökkentő tározó építése miatt közlekedtek a pélyi bekötőúton.  Az úton – az alábbi képeken ez jól látható – ma nem lehet biztonsággal közlekedni.




Ráadásul a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november végén úgy döntött, hogy határozatlan időre lezárja az utat. Emiatt azonban a község lakosainak kerülniük kell a szomszédos Tarnaszentmiklós felé, hogy a közeli Hevesre jussanak – például munkahelyükre vagy az orvosi rendelőbe –, amivel jelentősen megnövekedett az utazási idejük és költségük is.

Kenyér és a mentős


Ari Norman településvezető szerint ennél is nagyobb probléma, hogy emiatt hónapok óta késve érkeznek meg a mentők, a tűzoltók és a rendőrök is, ha szükség van rájuk. A munkásjáratok is megnövekedett menetidővel közlekednek, így a dolgozóknak kevesebb idejük jut a pihenésre.
Emellett az önkormányzat költségei is megnövekedtek azzal, hogy csak egy kerülő úton lehet elérni – Törőcsik Mari szülőfaluját – Pélyt. Például a helyi közkonyha áruellátása is költségesebb, de már a fogorvos is jelezte, hogy magasabb lett az utazási költsége. Helyi vállalkozók pedig arról panaszkodnak, hogy az őket ellátó áruszállítók vagy már be sem akarnak menni a faluba, vagy csak magasabb árral hajlandók adni a portékáikat. Így akad olyan bolt, ahol a kenyeret jóval drágábban tudják eladni az embereknek. Ari Norman azt is megjegyezte, hogy a képviselő-testület és személye iránt is kezd megrendülni a falu bizalma, mert a helyiek azt gondolják, a településvezetők semmit nem tesznek a helyzet megváltoztatásáért. Jóllehet, a polgármester – elmondása szerint – tiltakozik, ahol csak lehet, de eddig semmire sem jutott.

A kivitelező passzol
A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél érdeklődésünkre közölték: a szállítási munkákra azzal a feltétellel adtak közútkezelői hozzájárulást a tározót megépítő AMS Konzorciumnak, hogy helyre is állítják majd a burkolatkárosodást szenvedett szakaszokat, a forgalmi sávokat pedig teljes szélességben leaszfaltozzák. A szakemberek felmérése szerint egyébként a pélyi út rekonstrukciójának becsült költsége 1,7 milliárd forint lenne.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál megerősítették, hogy a tározó megépítését követően tárgyalásokba kezdett a kivitelező és a közútkezelő. Tájékoztatásuk szerint végül az ASM Konzorcium kifogással élt, és nem kezdte meg az útszakasz helyreállítását. „A Magyar Közút Nonprofit Zrt. maradéktalanul megköveteli a konzorciumtól a közútkezelői hozzájárulásban rögzített feltételek betartását, és mindent megtesz a mielőbbi helyreállítás, felújítás érdekében” – közölték. Megkerestük a kivitelező ASM Konzorciumot is, ám képviselőjük azt mondta, nem kívánnak nyilatkozni.

Több mint út
„Itt nem egyszerűen egy rossz állapotú vagy kátyús útról van szó. Ez az út járhatatlan, így a felelősök a mintegy 1500 fős település lakóinak ellehetetlenítették az életét. A helyiek úgy érzik, hogy kirekesztették őket a világból” – fakadt ki a polgármester, aki szerint elfogadhatatlan, hogy egy állami beruházásnak ilyen következményei legyenek. Ari Norman attól tart: a cégek megszűnnek, a felelősök eltűnnek, és végül az útviszonyok belátható időn belül nem javulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.