Pély

Drágább lett a kenyér az óriás kátyú miatt

  • Magyar Krisztián
  • 2013. január 22.

Kis-Magyarország

Használhatatlanná tették a Pély és Heves közti utat nyáron azok a teherautók, amelyek a közeli víztározó építéséhez hordták a fuvart. A falu csak kerülővel közelíthető meg, ez pedig már meglátszik a kenyér árán is. A felelős kivitelező nem tesz semmit.

Még nyáron vált használhatatlanná a Heves és Pély közötti út felülete: az árvizek miatt már többször megrongálódott aszfaltot akkor azok a teherautók tették tönkre, amelyek a közeli Hanyi-tiszasülyi árvízcsökkentő tározó építése miatt közlekedtek a pélyi bekötőúton.  Az úton – az alábbi képeken ez jól látható – ma nem lehet biztonsággal közlekedni.




Ráadásul a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november végén úgy döntött, hogy határozatlan időre lezárja az utat. Emiatt azonban a község lakosainak kerülniük kell a szomszédos Tarnaszentmiklós felé, hogy a közeli Hevesre jussanak – például munkahelyükre vagy az orvosi rendelőbe –, amivel jelentősen megnövekedett az utazási idejük és költségük is.

Kenyér és a mentős


Ari Norman településvezető szerint ennél is nagyobb probléma, hogy emiatt hónapok óta késve érkeznek meg a mentők, a tűzoltók és a rendőrök is, ha szükség van rájuk. A munkásjáratok is megnövekedett menetidővel közlekednek, így a dolgozóknak kevesebb idejük jut a pihenésre.
Emellett az önkormányzat költségei is megnövekedtek azzal, hogy csak egy kerülő úton lehet elérni – Törőcsik Mari szülőfaluját – Pélyt. Például a helyi közkonyha áruellátása is költségesebb, de már a fogorvos is jelezte, hogy magasabb lett az utazási költsége. Helyi vállalkozók pedig arról panaszkodnak, hogy az őket ellátó áruszállítók vagy már be sem akarnak menni a faluba, vagy csak magasabb árral hajlandók adni a portékáikat. Így akad olyan bolt, ahol a kenyeret jóval drágábban tudják eladni az embereknek. Ari Norman azt is megjegyezte, hogy a képviselő-testület és személye iránt is kezd megrendülni a falu bizalma, mert a helyiek azt gondolják, a településvezetők semmit nem tesznek a helyzet megváltoztatásáért. Jóllehet, a polgármester – elmondása szerint – tiltakozik, ahol csak lehet, de eddig semmire sem jutott.

A kivitelező passzol
A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél érdeklődésünkre közölték: a szállítási munkákra azzal a feltétellel adtak közútkezelői hozzájárulást a tározót megépítő AMS Konzorciumnak, hogy helyre is állítják majd a burkolatkárosodást szenvedett szakaszokat, a forgalmi sávokat pedig teljes szélességben leaszfaltozzák. A szakemberek felmérése szerint egyébként a pélyi út rekonstrukciójának becsült költsége 1,7 milliárd forint lenne.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál megerősítették, hogy a tározó megépítését követően tárgyalásokba kezdett a kivitelező és a közútkezelő. Tájékoztatásuk szerint végül az ASM Konzorcium kifogással élt, és nem kezdte meg az útszakasz helyreállítását. „A Magyar Közút Nonprofit Zrt. maradéktalanul megköveteli a konzorciumtól a közútkezelői hozzájárulásban rögzített feltételek betartását, és mindent megtesz a mielőbbi helyreállítás, felújítás érdekében” – közölték. Megkerestük a kivitelező ASM Konzorciumot is, ám képviselőjük azt mondta, nem kívánnak nyilatkozni.

Több mint út
„Itt nem egyszerűen egy rossz állapotú vagy kátyús útról van szó. Ez az út járhatatlan, így a felelősök a mintegy 1500 fős település lakóinak ellehetetlenítették az életét. A helyiek úgy érzik, hogy kirekesztették őket a világból” – fakadt ki a polgármester, aki szerint elfogadhatatlan, hogy egy állami beruházásnak ilyen következményei legyenek. Ari Norman attól tart: a cégek megszűnnek, a felelősök eltűnnek, és végül az útviszonyok belátható időn belül nem javulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.