Pély

Drágább lett a kenyér az óriás kátyú miatt

  • Magyar Krisztián
  • 2013. január 22.

Kis-Magyarország

Használhatatlanná tették a Pély és Heves közti utat nyáron azok a teherautók, amelyek a közeli víztározó építéséhez hordták a fuvart. A falu csak kerülővel közelíthető meg, ez pedig már meglátszik a kenyér árán is. A felelős kivitelező nem tesz semmit.

Még nyáron vált használhatatlanná a Heves és Pély közötti út felülete: az árvizek miatt már többször megrongálódott aszfaltot akkor azok a teherautók tették tönkre, amelyek a közeli Hanyi-tiszasülyi árvízcsökkentő tározó építése miatt közlekedtek a pélyi bekötőúton.  Az úton – az alábbi képeken ez jól látható – ma nem lehet biztonsággal közlekedni.




Ráadásul a Magyar Közút Nonprofit Zrt. november végén úgy döntött, hogy határozatlan időre lezárja az utat. Emiatt azonban a község lakosainak kerülniük kell a szomszédos Tarnaszentmiklós felé, hogy a közeli Hevesre jussanak – például munkahelyükre vagy az orvosi rendelőbe –, amivel jelentősen megnövekedett az utazási idejük és költségük is.

Kenyér és a mentős


Ari Norman településvezető szerint ennél is nagyobb probléma, hogy emiatt hónapok óta késve érkeznek meg a mentők, a tűzoltók és a rendőrök is, ha szükség van rájuk. A munkásjáratok is megnövekedett menetidővel közlekednek, így a dolgozóknak kevesebb idejük jut a pihenésre.
Emellett az önkormányzat költségei is megnövekedtek azzal, hogy csak egy kerülő úton lehet elérni – Törőcsik Mari szülőfaluját – Pélyt. Például a helyi közkonyha áruellátása is költségesebb, de már a fogorvos is jelezte, hogy magasabb lett az utazási költsége. Helyi vállalkozók pedig arról panaszkodnak, hogy az őket ellátó áruszállítók vagy már be sem akarnak menni a faluba, vagy csak magasabb árral hajlandók adni a portékáikat. Így akad olyan bolt, ahol a kenyeret jóval drágábban tudják eladni az embereknek. Ari Norman azt is megjegyezte, hogy a képviselő-testület és személye iránt is kezd megrendülni a falu bizalma, mert a helyiek azt gondolják, a településvezetők semmit nem tesznek a helyzet megváltoztatásáért. Jóllehet, a polgármester – elmondása szerint – tiltakozik, ahol csak lehet, de eddig semmire sem jutott.

A kivitelező passzol
A Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nél érdeklődésünkre közölték: a szállítási munkákra azzal a feltétellel adtak közútkezelői hozzájárulást a tározót megépítő AMS Konzorciumnak, hogy helyre is állítják majd a burkolatkárosodást szenvedett szakaszokat, a forgalmi sávokat pedig teljes szélességben leaszfaltozzák. A szakemberek felmérése szerint egyébként a pélyi út rekonstrukciójának becsült költsége 1,7 milliárd forint lenne.


A Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál megerősítették, hogy a tározó megépítését követően tárgyalásokba kezdett a kivitelező és a közútkezelő. Tájékoztatásuk szerint végül az ASM Konzorcium kifogással élt, és nem kezdte meg az útszakasz helyreállítását. „A Magyar Közút Nonprofit Zrt. maradéktalanul megköveteli a konzorciumtól a közútkezelői hozzájárulásban rögzített feltételek betartását, és mindent megtesz a mielőbbi helyreállítás, felújítás érdekében” – közölték. Megkerestük a kivitelező ASM Konzorciumot is, ám képviselőjük azt mondta, nem kívánnak nyilatkozni.

Több mint út
„Itt nem egyszerűen egy rossz állapotú vagy kátyús útról van szó. Ez az út járhatatlan, így a felelősök a mintegy 1500 fős település lakóinak ellehetetlenítették az életét. A helyiek úgy érzik, hogy kirekesztették őket a világból” – fakadt ki a polgármester, aki szerint elfogadhatatlan, hogy egy állami beruházásnak ilyen következményei legyenek. Ari Norman attól tart: a cégek megszűnnek, a felelősök eltűnnek, és végül az útviszonyok belátható időn belül nem javulnak.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.