Ózd, Miskolc, Kazincbarcika

Elsorvadnak vasút nélkül

  • Kovács István
  • 2012. április 6.

Kis-Magyarország

Észak-Borsod minden nappal távolabb kerül Európától – mondják kétségbeesetten helyi vasutasok, látva a járatritkításokat.

Az Ózd–Miskolc közötti vonal egyes járatainak új menetideje még a vasút őskorában is szégyen lett volna, ugyanis az 58 kilométeres távot a jelenlegi 58 perc helyett április 15-e után 2 óra 15 perc alatt lehet majd megtenni. Ennek oka, hogy a két éve bevezetett kazincbarcikai átszállásból leszállás lesz, majd több mint egy órát kell várni az utasnak a miskolci csatlakozásra. „A vasút villamosítása arrafelé csak a vegyészvárosig történt meg, onnantól dízelmozdony húzza a kocsikat Ózdra. Vagyis Barcikán mozdonyt vált a szerelvény” – tudtuk meg Bernáth Katalin szakszervezeti képviselőtől. A Vasutasok Szakszervezetének Miskolc területi képviselője elmondta, hogy Borsodban 36 vonatot érint a járatritkítás. Például Ózdon megszüntetik azt a reggel ötkor induló járatot, amivel sokan jártak munkába és iskolába a vasútvonal menti településekre. Ugyanakkor meghagyták a reggel 4 órakor indulót – azaz a dolgozóknak és a diákoknak egy órával korábban kell indulniuk, ha vonattal kívánnak utazni. Csakhogy: ebben az esetben 4 óra 42 perctől 5 óra 48 percig várhatnak Kazincbarcikán a csatlakozásra, vagyis elveszítik a korai kelés miatt szerzett előnyt. Ráadásul Miskolcon is alaposan megvárakoztatják az utasokat, ha délután a műszak – vagy tanulás – után indulnának haza, hiszen abban az időszakban csak 15.40-kor indul vonat Ózd felé. Ezen a vonalon a jelenlegi 14 vonatpárból csak 8 marad meg. (A Békés megyei járatritkításokról lásd korábbi cikkünket itt.)

Húsba vágó döntés
Az érdekképviselet idáig közel 3000 aláírást gyűjtött össze az intézkedés életbe léptetése ellen. Bernáth Katalin azért is tartja szakmaiatlannak a döntést, mert van olyan szerelvény, amelyen tényleg kevés az utas, de ezeket meghagyták. Véleménye szerint az egész arról szól, hogy bebizonyítsák, nincs szükség a vasúti közlekedésre, majd ezt felhasználva – véli –, jöhet aztán a nagyarányú létszámleépítés. Azt pedig végképpen nem érti, miért vették célba az egyik legszebb vonalat, az Eger–Szilvásvárad közötti járatot. Ezen április 15-től Egerből 9.46-kor indul vonat, visszafelé pedig 16.10-kor – vagyis egyetlen vonatpárt akarnak közlekedtetni, felszámolva a vasúti turistaforgalmat.

Az ózdi pályaudvar


Az ózdi pályaudvar

Fotó: A szerző felvétele


Borsodnál érdemes még elidőzni: Tiszapalkonyáról Nyékládházára idáig 20 perc alatt lehetett eljutni a vasúton, ez a vonal egy 25 ezres térséget érintett eddig nap mint nap. Az átszervezések után – mivel 23-ból csak 4 vonatpár marad – autóbusszal egy óra alatt lehet majd megtenni a vasúton mindössze 20 kilométeres távolságot, de Gönc térségében is hasonló a helyzet. Bernáth Katalin abszolút családellenes intézkedésnek minősíti az ilyen arányú járatcsökkentést. Megjegyezte, a Borsod Volán illetékeseitől információt kért az autóbusz-közlekedésben várható változásokról, de vagy megtiltották számukra a nyilatkozást, vagy nem tudnak semmiféle új menetrendről, mert nem mondtak semmit.

A Volán igyekszik
Hét község vasúti megállóhelyének neve Pogonyipuszta. A szlovák határ mellett fekvő, Bánrévéhez közel eső település polgármestere, Bende György sem örül a járatritkításnak. „Ezzel korlátozzák a községbe jutást, valamint a munkahelyre és iskolába utazás lehetőségét. Abban a térségben folyik további rombolás, ahol a gazdaság már leépült, ahol felszámolták az ózdi gyárat, a bányákat, a munkanélküliség pedig többszöröse az országos átlagnak. A járatritkítás egy figyelemelterelés a komplexitás hiányáról, mert az elmúlt 20 év a régió tragédiáját hozta. Ki kell mondani, hogy Észak-Borsod minden nappal távolabb kerül Európától, miközben a feszültség egyre csak nő az emberekben” – nyilatkozta Bende György.

Bende György


Bende György

Fotó: A szerző felvétele


A Borsod Volán Személyszállítási Zrt. többhetes hallgatás után péntek délelőtt sajtóközleményt adott ki. Ebben közlik, hogy a legnagyobb felháborodást kiváltó járatmegszüntetéseket autóbuszok indításával, illetve időpont-módosítással igyekeznek korrigálni. Így például az Ózdról április 15-ig reggel 5 órakor induló, majd megszűnő vonat pótlására 5 órakor indítanak autóbuszt Kazincbarcikára. Igazodva a vasúton történő változásokhoz, a Miskolc–Ózd–Salgótarján vonalon reggel 6 órakor induló Volán-járatot 30 perccel korábban közlekedtetik. Ugyancsak korábban indul 15 perccel Hidasnémetiből és Tornyosnémetiből a reggeli 5.40-es járat. Több, jellemzően kisebb település közlekedését (erről bővebben lásd Totális káosz várható című keretes írásunkban) azonban nem fogja megoldani az új buszok indítása.

 

Totális káosz várható
Több sajtótájékoztatót tartott a bejelentés óta a Vasutasok Szakszervezete nagyobb városokban, ahol közölték az érdekképviseletek álláspontját. Kifejtették, hogy a Magyar Államvasutak Zrt. által bejelentett 8 százalékos járatcsökkentés ténylegesen 13 százalék, de egyes térségekben eléri a 60 százalékot is.
A Vasutasok Szakszervezetének érdekvédelmi alelnöke a narancs.hu tudósítójának elmondta: nem készült új menetrend, így az utasok azt sem tudják, mikor indul vonat egy-egy vonalon. Meleg János szerint nem egyeztettek a Volán-társaságokkal sem, akiknek valamilyen szinten pótolni kellene a kiesett járatokat. Az alelnök példaként az Esztergom–Komárom közötti utazást hozta fel, ahol megszűnik az 5 óra 10 perckor induló és munkásokat szállító vonat, és nem tudja, abban az időpontban állít-e be új járatot a Volán vagy sem, hiszen a buszközlekedésben is a járatok ritkításáról beszélnek. Vagy ott van az Ipolyság helyzete – folytatta Meleg –, ahol az átlagosnál is jobban megritkítják a vasúti járatokat, miközben több településen – Becske, Nógrádkövesd – nincs autóbusz-közlekedés. Véleménye szerint a hónap közepétől totális káosz várható a tömegközlekedésben, ami azért fordulhat elő, mert semmilyen szinten nem egyeztetett a szakmai minisztérium a szakma képviselőivel. Egyébként – tette hozzá – a Vasutasok Szakszervezete nem ragaszkodott volna minden vonalhoz, hiszen megértik a járműpark hiánya miatt kialakult anomáliákat, bár erről szinte szó sem esik. Az ellen viszont határozottan tiltakoznak, hogy létfontosságú, munkába és iskolába utazást biztosító járatokat szüntetnek meg. A szakszervezeti vezetők azt sem értik, miért szüntetik meg az IC-járatokat a közelmúltban felújított Békéscsaba–Budapest vonalon, mikor azt az utasforgalom sem teszi indokolttá.
Meleg János összességében úgy érzi, inkább a drága üzemanyagon akarnak spórolni a járatcsökkentéssel, ám lehet, hogy ez a megtakarítás visszaüt az emiatt bekövetkező munkanélküliség emelkedésében.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.