Ha ezt tudom, nem vettük volna meg ezt a házat
A szolnoki Csaba utca a város déli részén, a megyeszékhely szélén lévő szűk utcák egyike. Korábban munkások lakták, a városrészt úgy is hívják, hogy déli ipartelep. A kertes lakóövezetben lévő házak nagy része 50-60 éves Kádár-kocka. Ipartelep lévén az utca végén a szocializmusban is voltak már lerakatok, például az Amfora vagy a Füszért. Az itt élőknek a cégekkel korábban is voltak konfliktusaik, de problémájuk akkor vált hangsúlyossá, amikor a depók területén kialakították az új, postai logisztikai központot a közelmúltban. A lakók elsődleges gondja, hogy a házaik falán – egyeseknél már ijesztő méretet öltő – repedések jelennek meg, melyekért szerintük a megnövekedett teherautóforgalom nagyban felelős.
Jakabné Kolónyi Judit fogja össze a panaszosokat. A szomszéd utcában lakik, de lánya és annak párja nem régen kezdték el közös életüket a Csaba utcában. „Ezt a házat négy fizetésből tettük rendbe, szinte a két kezünkkel” – mutat a szép külsejű, a posta logisztikai központjának bejáratával szemben lévő kockaházra Jakabné Kolónyi Judit. „De ha ezt tudom, akkor nem ide költözünk” - folytatja a lánya, miközben megmutatja a házon a felújítás után keletkezett repedéseket. „Ráadásul a saját házunk előtt nem állhatunk meg” – teszi hozzá jelezve, hogy más problémájuk is van a teherautó-forgalommal. Idén februárban kikerült a megállni tilos tábla, nem messze az ingatlanuktól. Ugyanis a nem túl széles utcában a logisztikai központ bejáratához közelítve, ha ezen a szakaszon autók parkolnak, akkor nem tudnak biztonságosan befordulni a kamionok. „Amikor még parkolhattunk itt, különösen a ház felújításakor és a beköltözéskor volt rossz, mert állandóan vitatkoztunk a teherautósofőrökkel. Türelmetlenek voltak, nem tudták megvárni, hogy kipakoljunk az autóból” - mondta Jakabné lánya. Párjának autóját egyszer össze is törték. Azt mondja, az egyik gépkocsivezető szerint miattuk került ki a közlekedési tábla. Végül a múlt év végén a pár kapott két, rendszámmal ellátott parkolóhelyet a logisztikai központon belül. „De ennek ellenére is van, hogy elfoglalják. Azt mondták legyünk türelemmel, ezt a dolgozóknak még meg kell szokni” - jelezte a fiatal nő.
„A környéken lakók nyugalma biztosítva lesz”
A Magyar Posta 50 milliárdos beruházásának része a szolnoki felújított depó. „A posta tavaly nyáron indította el az MPL+ programot, amelynek célja a posta csomagszállítási és -kezelési hálózatának teljes megújítása. A projekt keretében újjászervezi a logisztikai feldolgozó hálózatát: országosan 23 depót alakít ki, 19-et vidéken, 4-et a fővárosban” -írta a Magyar Építők 2020-ban. A szolnoki logisztikai üzem barnamezős beruházás, kialakítását 2021-ben kezdték, egy év alatt készült el. A megújult szolnoki üzemcsarnok csaknem 6 ezer négyzetméter, nagy részén csomagfeldolgozás zajlik majd. A külső mintegy 16 ezer négyzetméternyi terület a járművek közlekedésére, parkolására szolgál. A depóban összesen mintegy 140 postai munkatárs dolgozik. Az üzem ellátási körzetébe megközelítőleg 80 település tartozik - adta hírül a posta.hu. A szolnoki létesítményt 2022 márciusában adták át. Az átadó eseményen Szalay Ferenc, Szolnok fideszes polgármestere azt mondta,
a környéken lakók nyugalma biztosítva lesz, hiszen kis méretű autók, és nem kevés elektromos gépkocsi közlekedik majd az üzem környékén, a nagyobb járművekre pedig hajnalban lehet számítani.
Földrengéssel egyenlő károsodás
De ebből semmi nem így lett. Elektromos autók helyett nagyobbak és zajosabbak járnak, ráadásul szinte egész nap, ugyanis a logisztikai központban nemcsak a posta üzemel, hanem más cégek is bérelnek lerakatot. „Este fél tíz, és hallom, hogy ezek a nagy dögök alig bírnak befordulni” – mesélte az a forrásunk, akinek a háza szinte a legnagyobb károsodást szenvedte el. Megmutatta, hogy mekkorára hízott az a repedés, ami állítása szerint két hete még egy csík volt. Körbe vezet a házban, és több repedést is mutat.
A biztosító kijött, megállapította, hogy hatos erősségű földrengésnek megfelelő károsodás van az épületen.
„Ez 6-8 millió forint kártérítést jelentene, de a biztosító nem fizet, mert nem a természet okozta a kárt” – meséli. Másoknál azt lehet látni, hogy az alap is megrepedt.
Egy itt lakó férfi is akkor tapasztalta a romlást, amikor megkezdődött a logisztikai központ építése. Egy idős nő arról panaszkodik, hogy nincs nyugalmuk: éjjel felébred, mert olyan nagy zajjal járnak el a kamionok. „Egy alkalommal ide parkolt a kapumba egy kamion úgy, hogy nem tudtam kiállni a kocsival munkába menet, meg kellett keresnem a sofőrt, aki elment kávézni” - mesélte egy férfi. Az út kopásáról sem szabad megfeledkezni. „Tíz évet vártunk, hogy végre legyen sima, járható úttestünk. Úgy négy-öt éve történt a felújítása, most már lehet látni, hogy megsüllyedtek a lefolyók, az útszegély pedig sérült” - mutatja egy helyi lakos. Tetézi a Csaba utcaiak baját, hogy gyakran vannak csőtörések itt is, ami egyébként az egész városra jellemző.
A polgármester meglepődött
„A legnagyobb gondunk az, hogy az itt elhangzott problémákat nagyon nehéz bizonyítani” - veszi át a szót a panaszosokat képviselő Jakabné Kolónyi Judit. A logisztikai központ átadása tavaly márciusban történt, és az első levelet a problémákról már júniusban megfogalmazták és elküldték. A városrész képviselője, Molnár Iván (Fidesz-KDNP) is többször járt az utcában. Bár Jakabnéval egybehangzóan többen állítják, hogy nem tájékoztatták őket a beruházásról, vagy legalább is nem mindenkit, viszont a 2022. márciusi átadóra többeket meghívtak (ne feledjük: tavaly áprilisban választás volt). A tájékoztatással kapcsolatban megkerestük Molnár Ivánt, de nem válaszolt levelünkre. „Tavaly októberben jártunk a polgármester fogadóóráján egy vastag paksamétával, képeket vittünk a kamionokról, a házak károsodásáról” - meséli tovább Jakabné. A városvezető ekkor meglepetten tapasztalta, hogy ezek szerint a forgalmat a posta még nem terelte át a szomszédos Gyökér utcára. Ígéretet tett, hogy mindenben támogatja az itt lakókat, de hozzáfűzte, a panaszaikat bizonyítani kell. Az egyik lakó elmesélte, ő már körbejárta az ügyet. Azt állítja: nincsen olyan független statikus, aki ezt elvállalja, de még a megyén kívül sem. Az ügyvédek pedig azt mondják, statikai szakvélemény nélkül nem tudnak foglalkozni az üggyel, ha jogi úton próbálnának igazságot szerezni a lakók. „Nem értjük, miért nem az ipari parkba helyezte a posta ezt a létesítményt” – jegyezte meg Jakabné.
Másik utcára terelnének
A városrészben mostanáig több lakossági fórum volt, a legutóbbi ez év áprilisában. A városrész fideszes képviselőjén kívül megjelent a polgármester, és volt olyan, amikor a posta képviselői is, valamint ellenzéki fórumot is rendeztek. Minden alkalommal elmondták, hogy türelmet kérnek a lakóktól. Ebből már 2021 óta van nekik bőven, inkább a megoldásokra kíváncsiak. A Szolnok TV Köz-Ügy című podcast műsora is (a 21. perctől látható) foglalkozott a Csaba utcaiak gondjaival a polgármestert faggatva. Szalay Ferenc megjegyezte, a Csaba utcában eddig sem volt kisebb a teherautó-forgalom, mivel itt mindig voltak lerakatok. Úgy gondolja, az utolsó csepp a pohárban az itt élőknél a posta logisztikai bázisának nyitása óta megnövekedett forgalom lehetett, ami naponta 4-8 kamiont és mintegy 100 teherautót, kisteherautót jelentett. A városvezető elismerte, hogy a Csaba utca alkalmatlan arra, hogy ipari övezet útjaként szolgáljon. A logisztikai központ Gyökér utcáról történő megközelítése lenne az alkalmasabb. A megoldással többek között az a gond, hogy kissé bonyolult a tulajdonviszonyok miatt. Az a rész, ahol a logisztikai központ üzemel, egy tulajdonos kezében van, és van ott olyan szabadterület, amelynek más a tulajdonosa. Ezen keresztül a Gyökér utcához készülhetne elérés, ahol a kisteherautók jutnának el a logisztikai központhoz. Így tudnák csökkenteni a Csaba utca terheltségét. A tulajdonosoknak kell megegyezni egymással a posta bevonásával. A polgármester bizakodó; „május 30-án áll össze ez az egész” - nyilatkozta a tévének. A városi tévé Aktuális című műsorában Fejér Andor fideszes alpolgármester nyilatkozott; elhangzott, a megoldás részben az, hogy a 10–18 tonna alatti gépjárműveket átterelnék a Gyökér utcára. A Csaba utca ezzel nem tehermentesül teljesen; először tudni kell, hogy mennyi kamionról van szó, mert nem csak a posta, hanem más kereskedelmi cég kamionjai is közlekednek itt, ezután lehet dönteni egy másik út megépítéséről, ami persze forrás kérdése is. A városvezetés „B” terve a problémára még a súlykorlátozás lehet.
Jakabné Kolónyi Judit az itt élők nevében úgy értékeli ezeket, félmegoldás született. Elkeserítőnek tartja, hogy még mindig várniuk kell és felmerült benne, hogy vajon készült-e környezettanulmány a posta logisztikai központ beruházása előtt. Erről lapunk is érdeklődött a Magyar Postánál, válaszukat még nem kaptuk meg.
(Címlapképünk illusztráció)