„A bátonyterenyei régió ipari és kereskedelmi tevékenysége rohamosan fejlődik, így szükség lehet egy olyan helyre, ahol vasúti-közúti rakodót fejlesztenének, ráadásul közel van a határ és mindent csak nem lehet a 21-es számú főúton szállítani” – így indokolta 2013-as pályázatában a ma már Ökogroup Zrt. néven működő Ökoenergia Hasznosító Beruházó Kft. azt, hogy a Nógrád megyei Bátonyterenyén miért érdemes építeni egy intermodális logisztikai központot. Csakhogy a projekttel több probléma is akad – ezekre Hadházy Ákos (LMP) hívta fel a figyelmet csütörtöki Korrupcióinfóján.
|
A cég meggyőzte a magyar államot, hiszen a projektre 837 millió forint uniós támogatást kaptak a Gazdaságfejlesztési Operatív Programból (GOP). Az összesen 1,67 milliárd forint értékű beruházás során – az eredeti tervek szerint – fejlesztették volna az iparvágányt, kialakítottak volna egy oldalrakodóval egybeépített, daruzott raktárcsarnokot, egy burkolt rakodóteret, de épült volna iroda, szociális épület és porta is. A 21-es számú főúttól alig egy kilométerre megálmodott logisztikai központot kezdetben napi 500 tonna áru átrakodására tervezték, azonban ebből máig szinte semmi sem valósult meg: nincs kiépítve rakodóterület, de raktárnak sem látni nyomát. Mindez azért furcsa, mert az EU-s támogatást – legalábbis papíron – már felvette az Ökogroup, a hivatalos dokumentumok szerint a pénzzel elszámoltak, a projektet pedig teljesítettnek minősítette a GOP-s forrásokat kezelő Nemzetgazdasági Minisztérium.
|
A számos kérdést felvető történettel kapcsolatban Hadházy Ákos elmondta, hogy a 2013 augusztusában benyújtott pályázatban még 2014-es befejezéssel kalkulált az Ökogroup elődje, de a tervezési és engedélyeztetési eljárás elhúzódása miatt végül 2015-ben kezdték el a kivitelezést, miközben a mai napig csak a tereprendezésig jutottak. Az LMP antikorrupciós szóvivője úgy tudja: időközben a beruházók – a hatóságok által már majdnem minden elemében elfogadott – terveket készítő irodával közölték, hogy szerintük a tervek rosszak, és nem azok alapján dolgoznak tovább. A tervezési díj jelentős részét ki sem fizették, újraterveztették a komplexumot, amely műszaki tartalma jóval csekélyebb lett annál, mint amelyre a támogatást elnyerték: az új változatban már nincsenek akkora rakodóterületek, hiányzik néhány daru is, és már nem intermodális logisztikai központról van szó, hanem csupán egy összeszerelő műhelyről.
Hadházy állítja: az Ökogroup Zrt. az új tervekre a mai napig sem szerzett be minden, a beruházáshoz szükséges engedélyt, így aztán végképp érthetetlen, hogy a meg sem épült logisztikai központra felvett pénzzel hogyan tudtak elszámolni. A kifizetés előtt minden bizonnyal nem volt helyszíni ellenőrzés, és a leadott iratokat sem a valós tartalmuk alapján ellenőrizhették a minisztériumban, hiszen a néhány tízmilliós tereprendezésből nem lehetett jogszerűen 837 millió forintos költséget kihozni.
Azt, hogy valami nincs rendben a beruházással, a pórul járt tervezők a közelmúltban többször is jelezték a Nemzetgazdasági Minisztériumnak, de a tárca legutóbb idén januárban azt írta, hogy a pályázathoz kapcsolódó „szabálytalansági eljárást nem történt szabálytalanság megállapítással lezárta”. Végül a terveket készítő cég beperelte az Ökogroup Zrt.-t, a nyomozás jelenleg folyik, de Hadházy Ákos arról is tud, hogy az Európai Csalás Elleni Hivatal (OLAF) is értesült már a szabálytalannak tűnő eljárásról. „Ha nem a saját szememmel látom, nehezen hittem volna el ezt a történetet, amely kapcsán két dologra tudok gondolni: vagy valaki eltüntette a kész beruházást a vasúti megállóval, a rakodóval és a raktárral együtt, vagy nem is építették meg, és úgy fizette ki a minisztérium a horribilis összegű támogatást. Nem tudom, melyik a hihetetlenebb” – mondta Hadházy.