Rekordot dönt az alföldi vasútvonal: a fideszes győzelmi beszámolóból csupán a lényeg maradt ki

Kis-Magyarország

Minden épül, minden szépül, minden a legnagyobb rendben van. Vagy mégsem? Egy Alföldön, síkviszonyok között épülő vasúti fejlesztés lesz az országban valaha épült legdrágább vasútvonal. 

„December 7-én volt egy éve, hogy leraktuk a Békéscsaba–Lőkösháza vasúti vonalszakasz korszerűsítésének alapkövét. Azóta hatalmas változások történtek a rekonstrukció kapcsán. A vonalon és az érintett három állomáson jelenleg is folynak a kivitelezési munkák, ezek műszaki készültsége körülbelül 35 százalék. Szabadkígyós–Kétegyháza között lefektetésre került az új vágány, ennek forgalomba helyezése 2023 tavaszán várható. Ezt követően épül át a meglévő vágány. Kétegyházán a vasútállomás jobb oldala már átépült, a többi részen jelenleg is zajlanak a munkálatok. A közúti felüljárót várhatóan a jövő év végétől használhatjuk” – írta december 27-i Facebook-bejegyzésében Herczeg Tamás, Békéscsaba és térsége fideszes országgyűlési képviselője. 

Úgy folytatta, hogy Kétegyháza és Lőkösháza között már megépült az új vágány, melyet augusztusban forgalomba helyeztek, jelenleg a meglévő pálya átépítése folyik. „A projekt eredményeképp nem marad több egyvágányú szakasz az egyik legfontosabb hazai vasúti folyosón, a modern infrastruktúrával pedig versenyképesebbé fog válni térségünkben a személy- és áruszállítás” – zárul a bejegyzés.

 
Herczeg Tamás (középen) megtekinti az építkezést 
Forrás: Facebook/Herczeg Tamás
 

Alig két héttel korábban Jávor Benedek korábbi európai parlamenti képviselő, a főváros jelenlegi brüsszeli képviselője blogjában éppen erről a vonalszakaszról írt. Jávor ebben nem kevesebbet állapított meg, mint hogy

ez az alföldi, így síkviszonyok közötti és egyetlen folyó sem szabdalta beruházás kilométerenként csaknem 5 milliárd (!) forintba kerül, ez pedig a valaha volt legdrágább ilyen vasúti fejlesztés az országban.

Az EU székhelyén dolgozó Jávor azt írta: „A 4,85 milliárdos árszint megfelel az Európában tervezett gyorsvasúti (min. 250 km/h) hálózat teljesen új nyomvonalon létesített speciális pályáinak átlagos létesítési költségének.” 

Csak a tények kedvéért, ugyanezen a vonalon a Békéscsaba és Szolnok között felújított szakaszon a gyorsvonatok óránként csak 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, mert a technikai feltételek, a pálya, a vasúti szerelvények, a biztosító rendszerek nem engednek többet. Ez azt is jelenti, hogy az elmúlt negyven évben gyakorlatilag semmit sem csökkent a menetidő a békési megyeszékhely és Budapest között. Éppúgy két és fél óra, mint volt 1982-ben, noha azóta történt egy s más a világban, a technikában, így a közlekedés gyorsaságában is.

Aligha kelt bármi csodálkozást, hogy a beruházás közbeszerzési tenderét 2021-ben az ország első számú strómanjaként ismert Mészáros Lőrinc többségi tulajdonában álló V-Híd Építő Zrt. és a NER-beruházásoknál rendre jól szereplő Strabag konzorciuma nyerte. A tavaly vállalt bekerülési összeg 126,8 milliárd forint volt, ami az idén az építőanyagok árai és az infláció miatt éppen 20 milliárd forinttal emelkedett meg, megközelítve a 150 milliárdos küszöböt. Közben egy mindössze alig 30 kilométer hosszú, igaz, tényleg ramaty állapotban lévő szakaszról van szó.

 
Épül-szépül az ország
Forrás: Facebook/Herczeg Tamás
 

Jávor Benedek a blogjában nem rejtette véka alá véleményét. Azt írta, ez az ügy is jól mutatja, hogy valójában mennyire gondolja komolyan a magyar kormány Brüsszel felé az uniós forrásokhoz való hozzáférés érdekében tett antikorrupciós vállalásait. „Feketén-fehéren kiderül belőle, hogy a magyar kormány a még jóvá sem hagyott tervből is már úgy lop, mintha nem lenne holnap, és ez egyben világos útmutatás arra nézve is, hogy mi várható a jövőben. Az uniós pénzek továbbra is nyomtalanul fognak szétszivárogni a NER oligarcháinak zsebébe, a magyar kormány meg jól szórakozik a lóvá tett EU-n a következő uniós vétóig.”

Eddig a debreceni BMW-gyárhoz vezető vasúti szárnyvonal kilométerenként bekerülési költsége tartotta a honi rekordot ebben a kategóriában, amely 3,6 milliárd forintba került, erről az mfor.hu számolt be. Annak a projektnek a kivitelezését is Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, de ezt most sikerült több, mint 1 milliárd forinttal túlszárnyalni. 

Herczeg Tamás fentebb ismertetett lelkes beszámolójából ez azonban nem derül ki. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.