Rekordot dönt az alföldi vasútvonal: a fideszes győzelmi beszámolóból csupán a lényeg maradt ki

Kis-Magyarország

Minden épül, minden szépül, minden a legnagyobb rendben van. Vagy mégsem? Egy Alföldön, síkviszonyok között épülő vasúti fejlesztés lesz az országban valaha épült legdrágább vasútvonal. 

„December 7-én volt egy éve, hogy leraktuk a Békéscsaba–Lőkösháza vasúti vonalszakasz korszerűsítésének alapkövét. Azóta hatalmas változások történtek a rekonstrukció kapcsán. A vonalon és az érintett három állomáson jelenleg is folynak a kivitelezési munkák, ezek műszaki készültsége körülbelül 35 százalék. Szabadkígyós–Kétegyháza között lefektetésre került az új vágány, ennek forgalomba helyezése 2023 tavaszán várható. Ezt követően épül át a meglévő vágány. Kétegyházán a vasútállomás jobb oldala már átépült, a többi részen jelenleg is zajlanak a munkálatok. A közúti felüljárót várhatóan a jövő év végétől használhatjuk” – írta december 27-i Facebook-bejegyzésében Herczeg Tamás, Békéscsaba és térsége fideszes országgyűlési képviselője. 

Úgy folytatta, hogy Kétegyháza és Lőkösháza között már megépült az új vágány, melyet augusztusban forgalomba helyeztek, jelenleg a meglévő pálya átépítése folyik. „A projekt eredményeképp nem marad több egyvágányú szakasz az egyik legfontosabb hazai vasúti folyosón, a modern infrastruktúrával pedig versenyképesebbé fog válni térségünkben a személy- és áruszállítás” – zárul a bejegyzés.

 
Herczeg Tamás (középen) megtekinti az építkezést 
Forrás: Facebook/Herczeg Tamás
 

Alig két héttel korábban Jávor Benedek korábbi európai parlamenti képviselő, a főváros jelenlegi brüsszeli képviselője blogjában éppen erről a vonalszakaszról írt. Jávor ebben nem kevesebbet állapított meg, mint hogy

ez az alföldi, így síkviszonyok közötti és egyetlen folyó sem szabdalta beruházás kilométerenként csaknem 5 milliárd (!) forintba kerül, ez pedig a valaha volt legdrágább ilyen vasúti fejlesztés az országban.

Az EU székhelyén dolgozó Jávor azt írta: „A 4,85 milliárdos árszint megfelel az Európában tervezett gyorsvasúti (min. 250 km/h) hálózat teljesen új nyomvonalon létesített speciális pályáinak átlagos létesítési költségének.” 

Csak a tények kedvéért, ugyanezen a vonalon a Békéscsaba és Szolnok között felújított szakaszon a gyorsvonatok óránként csak 120 kilométeres sebességgel közlekedhetnek, mert a technikai feltételek, a pálya, a vasúti szerelvények, a biztosító rendszerek nem engednek többet. Ez azt is jelenti, hogy az elmúlt negyven évben gyakorlatilag semmit sem csökkent a menetidő a békési megyeszékhely és Budapest között. Éppúgy két és fél óra, mint volt 1982-ben, noha azóta történt egy s más a világban, a technikában, így a közlekedés gyorsaságában is.

Aligha kelt bármi csodálkozást, hogy a beruházás közbeszerzési tenderét 2021-ben az ország első számú strómanjaként ismert Mészáros Lőrinc többségi tulajdonában álló V-Híd Építő Zrt. és a NER-beruházásoknál rendre jól szereplő Strabag konzorciuma nyerte. A tavaly vállalt bekerülési összeg 126,8 milliárd forint volt, ami az idén az építőanyagok árai és az infláció miatt éppen 20 milliárd forinttal emelkedett meg, megközelítve a 150 milliárdos küszöböt. Közben egy mindössze alig 30 kilométer hosszú, igaz, tényleg ramaty állapotban lévő szakaszról van szó.

 
Épül-szépül az ország
Forrás: Facebook/Herczeg Tamás
 

Jávor Benedek a blogjában nem rejtette véka alá véleményét. Azt írta, ez az ügy is jól mutatja, hogy valójában mennyire gondolja komolyan a magyar kormány Brüsszel felé az uniós forrásokhoz való hozzáférés érdekében tett antikorrupciós vállalásait. „Feketén-fehéren kiderül belőle, hogy a magyar kormány a még jóvá sem hagyott tervből is már úgy lop, mintha nem lenne holnap, és ez egyben világos útmutatás arra nézve is, hogy mi várható a jövőben. Az uniós pénzek továbbra is nyomtalanul fognak szétszivárogni a NER oligarcháinak zsebébe, a magyar kormány meg jól szórakozik a lóvá tett EU-n a következő uniós vétóig.”

Eddig a debreceni BMW-gyárhoz vezető vasúti szárnyvonal kilométerenként bekerülési költsége tartotta a honi rekordot ebben a kategóriában, amely 3,6 milliárd forintba került, erről az mfor.hu számolt be. Annak a projektnek a kivitelezését is Mészáros Lőrinc érdekeltsége nyerte, de ezt most sikerült több, mint 1 milliárd forinttal túlszárnyalni. 

Herczeg Tamás fentebb ismertetett lelkes beszámolójából ez azonban nem derül ki. 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Madártávlat

Ép és értelmi fogyatékkal élő színészek játszanak együtt a MáSzínház inkluzív előadásai­ban, a repertoárjukon ezek mellett színházi nevelési előadások és hagyományos színházi produkciók is szerepelnek. A közös nevező mindegyik munkájukban a társadalmilag fontos és érzékeny témák felvetése.

Ki a pancser?

  • Domány András

Budapestről üzent Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyn´ski-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?