Békés megye

Romániába megyünk spórolni

Kis-Magyarország

A literenként átlagosan 60 forintos üzemanyagár-különbség vonzóvá teszi, hogy a román határhoz közeli Békés megyei autósok átruccanjanak a szomszédba. Az ottani benzinkutasok mégis panaszkodnak a narancs.hu tudósítójának, hogy megcsappant a vendégforgalom.

Mennyivel olcsóbb az üzemanyag Romániában? – a határszéli térségekben élő békési autósok visszatérő kérdése ez. Nemcsak manapság van ez így, amikor az üzemanyagárak folyamatosan változnak Magyarországon és a szomszédban, ugyanis az mindig adottnak tűnik, hogy a benzinért és a gázolajért nálunk kell többet fizetni. A feltett kérdés tehát így folytatódik: egy teli tankkal mennyit lehet megtakarítani? Ennek jártunk utána.

Túra Varsandra
Üzemanyagtúránkat március 22-én teljesítettük. Gyuláról indultunk, ahol aznap a benzin literjéért 441 és 443 forint közti összeget kellett fizetni az egyes töltőállomásokon. A dízelért 445, illetve 451 forint közti összeget kértek.   

A túra első felét akár 15 perc alatt abszolválhatnánk, dacára, hogy Franciaország és Hollandia ellenkezése miatt Románia továbbra sem tagja a schengeni övezetnek. A határon gyorsan végzünk: a magyar és a román hivatalosság meglehetős unottsággal tudja le a személyink ellenőrzését, így gyorsan nyílik meg az út egy túloldali üzemanyagkúthoz.

A határ túloldalán Varsand, régi nevén Gyula-Varsánd található. Apró, szegény falucska ez, ahol a legtöbben a földeken dolgoznak. A településen az elmúlt másfél évtizedben több benzinkút is megjelent, s főleg akkor tódultak ide a magyarok, amikor nyolc-tíz éve akár 80-100 forinttal volt olcsóbb az üzemanyag literje. Ez jórészt már a múlté: nemrég előfordult, hogy 30, sőt 25 vagy akár 20 forintra csökkent az árak közötti különbség. Ez azonban a magyar autósok fantáziáját már nem mozgatta meg. Az osztrák kézben lévő legnagyobb román olajtársaság, a Petrom hatalmas, de néhány éve bezárt töltőállomása már csak az egykori aranykor pusztuló mementója.

Képünk csak illusztráció!


Képünk csak illusztráció!

Fotó: MTI


Utunk során a legelső, mások által is ajánlott benzinkútra tértünk be, ahol március 22-én 383 forintért adták a 95-ös benzint és 396 forintért a gázolajat. Ekként a pénztárban a magyar fizetőeszközzel tudtunk fizetni, így előbbi esetben 58-60, míg a dízel esetén 49-55 forint a különbség. (Számlát azonban a lejben kiszámított összegről kapunk.) További takarékossági lehetőség, ha magyar oldalon lejt váltunk, s azzal fizetünk, vagy ha bankkártyát használunk. Ezzel további 3-5 forintot nyerünk literenként. Ennek magyarázata pedig egyszerű: a töltőállomáson nem a legjobb árfolyamon számítják át a forintot.

A narancs.hu tudósítója a legrosszabb eshetőséget próbálta ki. Forinttal fizetett 46 liter benzin után, és 17 ezer 600 forintot perkált le a pénztárban. Ugyanez egy gyulai benzinkúton 20 ezer 400 forint lett volna, azaz a különbség alig háromezer forint. Ebből a pénzből majdnem 6,5 litert vehetnénk még, amivel az általunk használt Opel Astrával legalább 120-130 kilométer tudnánk megtenni.

Nem nézik szigorúan a kannákat
Sok magyar azonban nemcsak üzemanyagot vásárol. Ha már átruccan, itt cseréli ki PB-gázpalackjait, amit itt 4200 forintért tudhat le, míg egy magyar töltőállomáson 5500 forintért. Legtöbben ezért kettesével vagy hármasával hozzák a palackokat, de sokan visznek – a teli tank mellett – kannákban benzint vagy gázolajat. Elvileg 10 litert lehet, de ezt a határon nem nézik túl szigorúan.

Megéri továbbá a román oldalon égetett szeszes italt és sört is venni, az előbbiből személyenként egy liter, míg a folyékony kenyérből egy rekesz hozható át. (Tapasztalatunk szerint a Temesvárra települt német sörgyár terméke pedig több mint tűrhető.) De éppígy jól jár, aki osztrák vagy német csokit, illetve cukrot vesz Romániában. Ha pedig mérleget vonunk, akkor egy-egy úttal akár 8, de akár 10 ezer forintot is foghatunk, 5-6 ezret azonban biztosan. Igaz, a többféle beszerzés miatt a Gyuláról történt indulás és a visszaérkezés között eltelhet fél óra is.

A magyarul kiválóan beszélő és a túloldali vendégeit remekül ismerő román benzinkutas köpi, vágja a magyar üzemanyagárakat. Tudósítónknak azért kesereg, hogy hiába 60 forint a forgalmuk döntő részét adó benzin ára között a különbség, a magyar oldalról érkezők száma becslése szerint az utóbbi hónapokban 80 százalékkal csökkent. Amikor ennek okát firtatom, nagy meggyőződéssel azt feleli: „Hát maguknál sincsen pénz, az emberek ezért elsőként a kocsit teszik le.”

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.