Békés megye

Romániába megyünk spórolni

Kis-Magyarország

A literenként átlagosan 60 forintos üzemanyagár-különbség vonzóvá teszi, hogy a román határhoz közeli Békés megyei autósok átruccanjanak a szomszédba. Az ottani benzinkutasok mégis panaszkodnak a narancs.hu tudósítójának, hogy megcsappant a vendégforgalom.

Mennyivel olcsóbb az üzemanyag Romániában? – a határszéli térségekben élő békési autósok visszatérő kérdése ez. Nemcsak manapság van ez így, amikor az üzemanyagárak folyamatosan változnak Magyarországon és a szomszédban, ugyanis az mindig adottnak tűnik, hogy a benzinért és a gázolajért nálunk kell többet fizetni. A feltett kérdés tehát így folytatódik: egy teli tankkal mennyit lehet megtakarítani? Ennek jártunk utána.

Túra Varsandra
Üzemanyagtúránkat március 22-én teljesítettük. Gyuláról indultunk, ahol aznap a benzin literjéért 441 és 443 forint közti összeget kellett fizetni az egyes töltőállomásokon. A dízelért 445, illetve 451 forint közti összeget kértek.   

A túra első felét akár 15 perc alatt abszolválhatnánk, dacára, hogy Franciaország és Hollandia ellenkezése miatt Románia továbbra sem tagja a schengeni övezetnek. A határon gyorsan végzünk: a magyar és a román hivatalosság meglehetős unottsággal tudja le a személyink ellenőrzését, így gyorsan nyílik meg az út egy túloldali üzemanyagkúthoz.

A határ túloldalán Varsand, régi nevén Gyula-Varsánd található. Apró, szegény falucska ez, ahol a legtöbben a földeken dolgoznak. A településen az elmúlt másfél évtizedben több benzinkút is megjelent, s főleg akkor tódultak ide a magyarok, amikor nyolc-tíz éve akár 80-100 forinttal volt olcsóbb az üzemanyag literje. Ez jórészt már a múlté: nemrég előfordult, hogy 30, sőt 25 vagy akár 20 forintra csökkent az árak közötti különbség. Ez azonban a magyar autósok fantáziáját már nem mozgatta meg. Az osztrák kézben lévő legnagyobb román olajtársaság, a Petrom hatalmas, de néhány éve bezárt töltőállomása már csak az egykori aranykor pusztuló mementója.

Képünk csak illusztráció!


Képünk csak illusztráció!

Fotó: MTI


Utunk során a legelső, mások által is ajánlott benzinkútra tértünk be, ahol március 22-én 383 forintért adták a 95-ös benzint és 396 forintért a gázolajat. Ekként a pénztárban a magyar fizetőeszközzel tudtunk fizetni, így előbbi esetben 58-60, míg a dízel esetén 49-55 forint a különbség. (Számlát azonban a lejben kiszámított összegről kapunk.) További takarékossági lehetőség, ha magyar oldalon lejt váltunk, s azzal fizetünk, vagy ha bankkártyát használunk. Ezzel további 3-5 forintot nyerünk literenként. Ennek magyarázata pedig egyszerű: a töltőállomáson nem a legjobb árfolyamon számítják át a forintot.

A narancs.hu tudósítója a legrosszabb eshetőséget próbálta ki. Forinttal fizetett 46 liter benzin után, és 17 ezer 600 forintot perkált le a pénztárban. Ugyanez egy gyulai benzinkúton 20 ezer 400 forint lett volna, azaz a különbség alig háromezer forint. Ebből a pénzből majdnem 6,5 litert vehetnénk még, amivel az általunk használt Opel Astrával legalább 120-130 kilométer tudnánk megtenni.

Nem nézik szigorúan a kannákat
Sok magyar azonban nemcsak üzemanyagot vásárol. Ha már átruccan, itt cseréli ki PB-gázpalackjait, amit itt 4200 forintért tudhat le, míg egy magyar töltőállomáson 5500 forintért. Legtöbben ezért kettesével vagy hármasával hozzák a palackokat, de sokan visznek – a teli tank mellett – kannákban benzint vagy gázolajat. Elvileg 10 litert lehet, de ezt a határon nem nézik túl szigorúan.

Megéri továbbá a román oldalon égetett szeszes italt és sört is venni, az előbbiből személyenként egy liter, míg a folyékony kenyérből egy rekesz hozható át. (Tapasztalatunk szerint a Temesvárra települt német sörgyár terméke pedig több mint tűrhető.) De éppígy jól jár, aki osztrák vagy német csokit, illetve cukrot vesz Romániában. Ha pedig mérleget vonunk, akkor egy-egy úttal akár 8, de akár 10 ezer forintot is foghatunk, 5-6 ezret azonban biztosan. Igaz, a többféle beszerzés miatt a Gyuláról történt indulás és a visszaérkezés között eltelhet fél óra is.

A magyarul kiválóan beszélő és a túloldali vendégeit remekül ismerő román benzinkutas köpi, vágja a magyar üzemanyagárakat. Tudósítónknak azért kesereg, hogy hiába 60 forint a forgalmuk döntő részét adó benzin ára között a különbség, a magyar oldalról érkezők száma becslése szerint az utóbbi hónapokban 80 százalékkal csökkent. Amikor ennek okát firtatom, nagy meggyőződéssel azt feleli: „Hát maguknál sincsen pénz, az emberek ezért elsőként a kocsit teszik le.”