Békés megye

Romániába megyünk spórolni

Kis-Magyarország

A literenként átlagosan 60 forintos üzemanyagár-különbség vonzóvá teszi, hogy a román határhoz közeli Békés megyei autósok átruccanjanak a szomszédba. Az ottani benzinkutasok mégis panaszkodnak a narancs.hu tudósítójának, hogy megcsappant a vendégforgalom.

Mennyivel olcsóbb az üzemanyag Romániában? – a határszéli térségekben élő békési autósok visszatérő kérdése ez. Nemcsak manapság van ez így, amikor az üzemanyagárak folyamatosan változnak Magyarországon és a szomszédban, ugyanis az mindig adottnak tűnik, hogy a benzinért és a gázolajért nálunk kell többet fizetni. A feltett kérdés tehát így folytatódik: egy teli tankkal mennyit lehet megtakarítani? Ennek jártunk utána.

Túra Varsandra
Üzemanyagtúránkat március 22-én teljesítettük. Gyuláról indultunk, ahol aznap a benzin literjéért 441 és 443 forint közti összeget kellett fizetni az egyes töltőállomásokon. A dízelért 445, illetve 451 forint közti összeget kértek.   

A túra első felét akár 15 perc alatt abszolválhatnánk, dacára, hogy Franciaország és Hollandia ellenkezése miatt Románia továbbra sem tagja a schengeni övezetnek. A határon gyorsan végzünk: a magyar és a román hivatalosság meglehetős unottsággal tudja le a személyink ellenőrzését, így gyorsan nyílik meg az út egy túloldali üzemanyagkúthoz.

A határ túloldalán Varsand, régi nevén Gyula-Varsánd található. Apró, szegény falucska ez, ahol a legtöbben a földeken dolgoznak. A településen az elmúlt másfél évtizedben több benzinkút is megjelent, s főleg akkor tódultak ide a magyarok, amikor nyolc-tíz éve akár 80-100 forinttal volt olcsóbb az üzemanyag literje. Ez jórészt már a múlté: nemrég előfordult, hogy 30, sőt 25 vagy akár 20 forintra csökkent az árak közötti különbség. Ez azonban a magyar autósok fantáziáját már nem mozgatta meg. Az osztrák kézben lévő legnagyobb román olajtársaság, a Petrom hatalmas, de néhány éve bezárt töltőállomása már csak az egykori aranykor pusztuló mementója.

Képünk csak illusztráció!


Képünk csak illusztráció!

Fotó: MTI


Utunk során a legelső, mások által is ajánlott benzinkútra tértünk be, ahol március 22-én 383 forintért adták a 95-ös benzint és 396 forintért a gázolajat. Ekként a pénztárban a magyar fizetőeszközzel tudtunk fizetni, így előbbi esetben 58-60, míg a dízel esetén 49-55 forint a különbség. (Számlát azonban a lejben kiszámított összegről kapunk.) További takarékossági lehetőség, ha magyar oldalon lejt váltunk, s azzal fizetünk, vagy ha bankkártyát használunk. Ezzel további 3-5 forintot nyerünk literenként. Ennek magyarázata pedig egyszerű: a töltőállomáson nem a legjobb árfolyamon számítják át a forintot.

A narancs.hu tudósítója a legrosszabb eshetőséget próbálta ki. Forinttal fizetett 46 liter benzin után, és 17 ezer 600 forintot perkált le a pénztárban. Ugyanez egy gyulai benzinkúton 20 ezer 400 forint lett volna, azaz a különbség alig háromezer forint. Ebből a pénzből majdnem 6,5 litert vehetnénk még, amivel az általunk használt Opel Astrával legalább 120-130 kilométer tudnánk megtenni.

Nem nézik szigorúan a kannákat
Sok magyar azonban nemcsak üzemanyagot vásárol. Ha már átruccan, itt cseréli ki PB-gázpalackjait, amit itt 4200 forintért tudhat le, míg egy magyar töltőállomáson 5500 forintért. Legtöbben ezért kettesével vagy hármasával hozzák a palackokat, de sokan visznek – a teli tank mellett – kannákban benzint vagy gázolajat. Elvileg 10 litert lehet, de ezt a határon nem nézik túl szigorúan.

Megéri továbbá a román oldalon égetett szeszes italt és sört is venni, az előbbiből személyenként egy liter, míg a folyékony kenyérből egy rekesz hozható át. (Tapasztalatunk szerint a Temesvárra települt német sörgyár terméke pedig több mint tűrhető.) De éppígy jól jár, aki osztrák vagy német csokit, illetve cukrot vesz Romániában. Ha pedig mérleget vonunk, akkor egy-egy úttal akár 8, de akár 10 ezer forintot is foghatunk, 5-6 ezret azonban biztosan. Igaz, a többféle beszerzés miatt a Gyuláról történt indulás és a visszaérkezés között eltelhet fél óra is.

A magyarul kiválóan beszélő és a túloldali vendégeit remekül ismerő román benzinkutas köpi, vágja a magyar üzemanyagárakat. Tudósítónknak azért kesereg, hogy hiába 60 forint a forgalmuk döntő részét adó benzin ára között a különbség, a magyar oldalról érkezők száma becslése szerint az utóbbi hónapokban 80 százalékkal csökkent. Amikor ennek okát firtatom, nagy meggyőződéssel azt feleli: „Hát maguknál sincsen pénz, az emberek ezért elsőként a kocsit teszik le.”

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.