Miskolc

Sörpad alá nyomták a régieket

  • Kovács István
  • 2012. szeptember 6.

Kis-Magyarország

Ma kezdődik az I. Miskolci Sörfesztivál. Első, mert az eddig 14 éven át megtartott sörfesztivál szervezőit most kitúrták a rendezvényből. Úgy tudjuk, a korábbi, pénzügyileg sikeres fesztivál utódját idén a város is támogatja, de hogy mennyivel, az nem nyilvános.

Még nyár közepén jelentette be Kriza Ákos, Miskolc polgármestere, hogy igényes programok szervezésével az ország legnagyobb sörfesztiválját indítják útjára. A Hajdú Péter–Sarka Kata házaspár cége által szervezett fesztivált pedig maga Hajdú a Blikkben már úgy mutatta be, hogy azt a müncheni Oktoberfest mintájára rendezik meg – Miskolcon.

Mindezzel semmi probléma sincs, nem ez a hír: a körülményekkel és az előzményekkel érdemesebb inkább foglalkozni. Például azzal, hogy önkormányzati információink szerint Miskolc is támogatja a rendezvényt, de hogy pontosan mennyivel, azt még nem tárták a közgyűlés elé. (A város költségvetésének módosításáról a legközelebbi közgyűlés dönt, amelyben egyelőre 600 millió a működési forráshiány, míg a teljes hiány már nyolcmilliárd fölött jár.)

Kitúrták az elődöt
Tavaly az azonos műfajú rendezvényt még Borsodi Sörfesztiválnak hívták, és a MÉZ (Miskolci Élő Zene Közhasznú Egyesület) rendezte, akkor már 14. alkalommal, önkormányzati támogatás nélkül. „Az idén nyáron annyi akadályt állítottak elénk, hogy a feladására kényszerültünk” – mondja a narancs.hu-nak Molnár Gábor, az egyesület elnöke. – Kezdődött azzal, hogy nem kaptuk meg a korábbi népkerti helyszínt a város vezetésétől. Ekkor az Ikeron Zrt. tulajdonában álló Erzsébet fürdő bérlőjével egyeztünk meg egymillió forintos bérleti díjban. Amikor a pénzt számla ellenében át akartuk adni, üzleti partnerünk indoklás nélkül lemondta az üzletet.” Meg nem erősített információink szerint a fürdő bérlőjéhez befutott telefonhívás volt a lemondás előzménye, ezért Molnár Gábor nyílt levélben a nyilvánossághoz fordult. Az egyesület nevében megköszönte Kriza Ákosnak, hogy ellehetetlenítette a 15. Borsodi Sörfesztivál megrendezését. Ezzel – áll a levélben – több ezer ember szórakozását akadályozta. „Köszönöm Önnek, hogy ismételten bebizonyította, az Ön számára nem sokat érünk.”

Képünk csak illusztráció!


Képünk csak illusztráció!

Fotó: MTI – Németh György

Az említett események közben már zajlott az új fesztivál szervezése, és megindult a reklámhadjárat is. Az idei rendezvényen fellép a Modern Talking, a Boney M., a Csík Zenekar, illetve az Irigy Hónaljmirigy, ám a helyi zenekarok – amelyeknek eddig fontos megmutatkozási lehetőséget jelentett a Borsodi Sörfesztivál – kevésbé képviselik magukat, mint korábban. Molnár Gábor ezenkívül azt is kifogásolja, hogy egy Törökbálinton nemrég 1,2 millió forint törzstőkével bejegyzett cég kapta meg a fesztiválrendezés jogát, amely cég tagjai – szerinte – aligha tartoznak a miskolci adózók körébe.  

Becslések szerint 35 ezer látogató kell
Molnár ezenkívül más fesztiválszervezőkkel összeállíttatott egy becsült összegű költségvetést annak alapján, hogy mennyit szoktak kérni az adott együttesek, illetve mennyibe szoktak kerülni az egyes tételek. E szerint a zenekarok fellépése 27 millió, az infrastruktúra biztosítása 19 millió, a marketing 4 millió, a járulékos költségek és a jogdíjak 2-2 millió forint kiadást jelenthetnek. Így kalkulálva ahhoz, hogy az esemény nullszaldós legyen, az 1600 forintos napi jegyárak mellett több mint 35 ezer látogatónak kellene megfizetni a belépőt, ez azonban nem tűnik reálisnak.

A városháza sajtóreferensétől szerettük volna megtudni, miért nem vitték a közgyűlés elé a sörfesztivál rendezésének részleteit, hogyan került Miskolcon rendezőként képbe a Hajdú–Sarka páros, és mekkora támogatást nyújt az eseményhez a városháza. A múlt pénteken feltett kérdéseinkre azonban még nem érkezett válasz.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.