Több mint tengelytörés: íme az ország legdurvább útja!

Kis-Magyarország

Számos tankcsapdákkal teli útszakasz van Békés megyében. Szemügyre vettünk egyet és megkérdeztük az illetékeseket, hogy jutottunk idáig?

A cikkünkben látható fotók január végén készültek a Gyulát Kétegyházával összekötő 4434. számú út egy szakaszáról. A felvételek arról árulkodnak, hogy nem csak baleset-, hanem már életveszélyes közlekedni ezen az úton.

Elküldtük ezeket fotókat a két érintett település, Gyula és Kétegyháza polgármesterének, Görgényi Ernőnek és Kalcsó Istvánnénak, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek – és négy kérdést tettünk fel.

  • Azt tudakoltuk, mit gondolnak, amikor ilyen botrányosan rossz utat látnak?
  • Kérdeztük, milyen tervek, megvalósítási javaslatok, teendők fogalmazódnak meg bennük, s azt, látnak-e esélyt, hogy az út belátható időn belül érzékelhetően jobb minőségű lesz?
  • Végül azt firtattuk, minderre miből lesz majd pénz?

Tény, hogy az ország 32 ezer kilométer közúti hálózatának nagyobb része lerobbant, és ez fokozottan igaz az alsórendű utakra. Évtizedes lemaradások vannak.

A rossz utak mindenütt

„Személy szerint is érint a Kétegyházára bevezető utak rossz állapota. Ez a probléma körbe veszi Kétegyházát. Hozzánk Gyula, Békéscsaba és Elek felől is igen rossz állapotú utak vezetnek” – válaszolta a Narancs.hu kérdésére Kalcsó Istvánné polgármester.

false

 

Közölte, akárhonnan közelítünk a Békés megyei nagyközséghez, csak kirívóan rossz utakon keresztül lehet elérni. A polgármester szerint „egy település fejlődésének és megmaradásának egyik alapfeltétele, hogy közúton jól megközelíthető legyen.” Az ügyben már többször egyeztetett a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel is, az érintett utak fenntartójával, ám kisebb kátyúzásokon kívül nem látnak esélyt nagyobb szakaszt érintő felújításra.

A Narancs.hu-nak küldött válaszában azt is leírta, kistérségi ülésen jelezte, kirívóan rossz a Gyula és Kétegyháza közötti mellékút, egyben a fürdőváros polgármesterében segítségét kérte, és jelezte a problémát a térség országgyűlési képviselőinek is. Reményei szerint a közeljövőben a Magyar Falvak Program keretében sikerülhet pénzt találni a minősíthetetlen útszakasz felújítására.

Rossz utak, csúszó beruházás

„A gyulai járásban több rossz útszakasz is van az állami utak között” – ismerte el a Narancs.hu-nak Görgényi Ernő gyulai polgármester. Hozzátette, az elmúlt 8 évben felújították a Gyula és Szanazug, a Gyula és Elek közötti útvonal, valamint a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszának egy része a határhoz közeli szakaszon.

„Az elkerülő út jelenlegi legrosszabb állapotú szakasza is a kivitelezésre váró projektek között van, amelyet a tavalyi évben kellett volna megvalósítania az állami közútkezelőnek, azonban általam pontosan a mai napig nem ismert okból a beruházás csúszik” – válaszolta a békési fürdőváros első embere. (Minderről a Narancs.hu is beszámolt, ahogy arról is, hogy egy felújított útszakasz az átadást követően repedni kezdett Gyula és Dénesmajor között).

A Gyula és környéke kistérségi társulás 2018. november végi ülésén polgármesterek egyhangú döntéssel elfogadták, felkérik a két érintett fideszes országgyűlési képviselőt, Kovács József és Herczeg Tamást, hogy támogassák Kétegyháza–Gyula, a Kétegyháza–Elek, a Lőkösháza–Elek és a Lőkösháza községen átvezető közút felújítását. Görgényi is abban bízik, hogy a Modern Falvak Program keretén belül elkülönített jelentős útfelújítási keretből jut majd a megjelölt utak rekonstrukciójára.

Nincs listán a kérdéses út

Az ügyben a Magyar Közút Nonprofit Kft.-t is megkerestük, akik büszkén számoltak be arról, hogy 2019-ben és 2020-ban a Magyar Falu Program keretében 50-50 milliárd forint értékben indulhatnak el új útfelújítási programok. El is küldték csatolva a vonatkozó kormányhatározatot, ám meglepő módon a tervezett projekteket tartalmazó, a levelükhöz csatolt listán a Gyula és Kétegyháza közötti út nem szerepel.

false

 

Emellett írnak arról, hogy az országos közutak és hidak állapotáról folyamatos felmérést készítenek, az adatokat az Országos Közúti Adatbankban tartják nyilván, így a Gyula és Kétegyháza közötti alsóbbrendű út állapota is ismert szakemberek előtt. Közlik, minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaikból az üzemeltetési és karbantartási, vagyis a lokális burkolatjavítási munkákat végeznek. A teljes körű útfelújítások külön erre a célra indított hazai vagy európai uniós forrásokból valósulhatnak meg, ebben az esetben javaslattételi lehetőségük van, hogy mely utak kerüljenek az egyes programokba.

Jelzik, hogy 2010 óta a mellékút-hálózatra egyre nagyobb forrásokat fordítanak, így az elmúlt 9 évben közel 4000 kilométernyi alsóbbrendű út újulhatott már meg. Azt nem teszik hozzá, ha így haladnak, akkor 50 év múlva sem érnek az összes út felújításának a végére, miközben egy új út élettartama nem haladja meg a tíz évet.

Hozzáteszik, hogy az országos, 32 ezer kilométeres közút-hálózaton 2018-ban több mint 1000 kilométeren végeztek teljes körű felújítási munkákat. A teljes képhez hozzátartozik: a tavalyi év az útfelújítások terén kiemelkedő volt, de ezzel együtt is csak 32 év alatt sikerülne az ország minden közútját megújítani. A Gyula és Kétegyháza közötti szakaszról azt közölték, ennek kátyúzási munkái is szerepelnek az ütemterveikben. Ez, elnézve a tankcsapdákat, kevésnek tűnik...

(A fotók a szerző felvételei.)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. Szerzői jogi okokból ez a terv nem valósulhatott meg, külön-külön azonban mindhárom dráma megjelent. A most kiadott gyűjteményes kötetben az Asztalizene és a Jeremiás… mellett két későbbi dráma, az Epifánia királynő (2017) és a szerző halála előtt nem sokkal született címadó mű, a Szodomában kövérebb a fű (2019) olvasható.

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.