Több mint tengelytörés: íme az ország legdurvább útja!

Kis-Magyarország

Számos tankcsapdákkal teli útszakasz van Békés megyében. Szemügyre vettünk egyet és megkérdeztük az illetékeseket, hogy jutottunk idáig?

A cikkünkben látható fotók január végén készültek a Gyulát Kétegyházával összekötő 4434. számú út egy szakaszáról. A felvételek arról árulkodnak, hogy nem csak baleset-, hanem már életveszélyes közlekedni ezen az úton.

Elküldtük ezeket fotókat a két érintett település, Gyula és Kétegyháza polgármesterének, Görgényi Ernőnek és Kalcsó Istvánnénak, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek – és négy kérdést tettünk fel.

  • Azt tudakoltuk, mit gondolnak, amikor ilyen botrányosan rossz utat látnak?
  • Kérdeztük, milyen tervek, megvalósítási javaslatok, teendők fogalmazódnak meg bennük, s azt, látnak-e esélyt, hogy az út belátható időn belül érzékelhetően jobb minőségű lesz?
  • Végül azt firtattuk, minderre miből lesz majd pénz?

Tény, hogy az ország 32 ezer kilométer közúti hálózatának nagyobb része lerobbant, és ez fokozottan igaz az alsórendű utakra. Évtizedes lemaradások vannak.

A rossz utak mindenütt

„Személy szerint is érint a Kétegyházára bevezető utak rossz állapota. Ez a probléma körbe veszi Kétegyházát. Hozzánk Gyula, Békéscsaba és Elek felől is igen rossz állapotú utak vezetnek” – válaszolta a Narancs.hu kérdésére Kalcsó Istvánné polgármester.

false

 

Közölte, akárhonnan közelítünk a Békés megyei nagyközséghez, csak kirívóan rossz utakon keresztül lehet elérni. A polgármester szerint „egy település fejlődésének és megmaradásának egyik alapfeltétele, hogy közúton jól megközelíthető legyen.” Az ügyben már többször egyeztetett a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel is, az érintett utak fenntartójával, ám kisebb kátyúzásokon kívül nem látnak esélyt nagyobb szakaszt érintő felújításra.

A Narancs.hu-nak küldött válaszában azt is leírta, kistérségi ülésen jelezte, kirívóan rossz a Gyula és Kétegyháza közötti mellékút, egyben a fürdőváros polgármesterében segítségét kérte, és jelezte a problémát a térség országgyűlési képviselőinek is. Reményei szerint a közeljövőben a Magyar Falvak Program keretében sikerülhet pénzt találni a minősíthetetlen útszakasz felújítására.

Rossz utak, csúszó beruházás

„A gyulai járásban több rossz útszakasz is van az állami utak között” – ismerte el a Narancs.hu-nak Görgényi Ernő gyulai polgármester. Hozzátette, az elmúlt 8 évben felújították a Gyula és Szanazug, a Gyula és Elek közötti útvonal, valamint a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszának egy része a határhoz közeli szakaszon.

„Az elkerülő út jelenlegi legrosszabb állapotú szakasza is a kivitelezésre váró projektek között van, amelyet a tavalyi évben kellett volna megvalósítania az állami közútkezelőnek, azonban általam pontosan a mai napig nem ismert okból a beruházás csúszik” – válaszolta a békési fürdőváros első embere. (Minderről a Narancs.hu is beszámolt, ahogy arról is, hogy egy felújított útszakasz az átadást követően repedni kezdett Gyula és Dénesmajor között).

A Gyula és környéke kistérségi társulás 2018. november végi ülésén polgármesterek egyhangú döntéssel elfogadták, felkérik a két érintett fideszes országgyűlési képviselőt, Kovács József és Herczeg Tamást, hogy támogassák Kétegyháza–Gyula, a Kétegyháza–Elek, a Lőkösháza–Elek és a Lőkösháza községen átvezető közút felújítását. Görgényi is abban bízik, hogy a Modern Falvak Program keretén belül elkülönített jelentős útfelújítási keretből jut majd a megjelölt utak rekonstrukciójára.

Nincs listán a kérdéses út

Az ügyben a Magyar Közút Nonprofit Kft.-t is megkerestük, akik büszkén számoltak be arról, hogy 2019-ben és 2020-ban a Magyar Falu Program keretében 50-50 milliárd forint értékben indulhatnak el új útfelújítási programok. El is küldték csatolva a vonatkozó kormányhatározatot, ám meglepő módon a tervezett projekteket tartalmazó, a levelükhöz csatolt listán a Gyula és Kétegyháza közötti út nem szerepel.

false

 

Emellett írnak arról, hogy az országos közutak és hidak állapotáról folyamatos felmérést készítenek, az adatokat az Országos Közúti Adatbankban tartják nyilván, így a Gyula és Kétegyháza közötti alsóbbrendű út állapota is ismert szakemberek előtt. Közlik, minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaikból az üzemeltetési és karbantartási, vagyis a lokális burkolatjavítási munkákat végeznek. A teljes körű útfelújítások külön erre a célra indított hazai vagy európai uniós forrásokból valósulhatnak meg, ebben az esetben javaslattételi lehetőségük van, hogy mely utak kerüljenek az egyes programokba.

Jelzik, hogy 2010 óta a mellékút-hálózatra egyre nagyobb forrásokat fordítanak, így az elmúlt 9 évben közel 4000 kilométernyi alsóbbrendű út újulhatott már meg. Azt nem teszik hozzá, ha így haladnak, akkor 50 év múlva sem érnek az összes út felújításának a végére, miközben egy új út élettartama nem haladja meg a tíz évet.

Hozzáteszik, hogy az országos, 32 ezer kilométeres közút-hálózaton 2018-ban több mint 1000 kilométeren végeztek teljes körű felújítási munkákat. A teljes képhez hozzátartozik: a tavalyi év az útfelújítások terén kiemelkedő volt, de ezzel együtt is csak 32 év alatt sikerülne az ország minden közútját megújítani. A Gyula és Kétegyháza közötti szakaszról azt közölték, ennek kátyúzási munkái is szerepelnek az ütemterveikben. Ez, elnézve a tankcsapdákat, kevésnek tűnik...

(A fotók a szerző felvételei.)

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.