Több mint tengelytörés: íme az ország legdurvább útja!

Kis-Magyarország

Számos tankcsapdákkal teli útszakasz van Békés megyében. Szemügyre vettünk egyet és megkérdeztük az illetékeseket, hogy jutottunk idáig?

A cikkünkben látható fotók január végén készültek a Gyulát Kétegyházával összekötő 4434. számú út egy szakaszáról. A felvételek arról árulkodnak, hogy nem csak baleset-, hanem már életveszélyes közlekedni ezen az úton.

Elküldtük ezeket fotókat a két érintett település, Gyula és Kétegyháza polgármesterének, Görgényi Ernőnek és Kalcsó Istvánnénak, valamint a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-nek – és négy kérdést tettünk fel.

  • Azt tudakoltuk, mit gondolnak, amikor ilyen botrányosan rossz utat látnak?
  • Kérdeztük, milyen tervek, megvalósítási javaslatok, teendők fogalmazódnak meg bennük, s azt, látnak-e esélyt, hogy az út belátható időn belül érzékelhetően jobb minőségű lesz?
  • Végül azt firtattuk, minderre miből lesz majd pénz?

Tény, hogy az ország 32 ezer kilométer közúti hálózatának nagyobb része lerobbant, és ez fokozottan igaz az alsórendű utakra. Évtizedes lemaradások vannak.

A rossz utak mindenütt

„Személy szerint is érint a Kétegyházára bevezető utak rossz állapota. Ez a probléma körbe veszi Kétegyházát. Hozzánk Gyula, Békéscsaba és Elek felől is igen rossz állapotú utak vezetnek” – válaszolta a Narancs.hu kérdésére Kalcsó Istvánné polgármester.

false

 

Közölte, akárhonnan közelítünk a Békés megyei nagyközséghez, csak kirívóan rossz utakon keresztül lehet elérni. A polgármester szerint „egy település fejlődésének és megmaradásának egyik alapfeltétele, hogy közúton jól megközelíthető legyen.” Az ügyben már többször egyeztetett a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-vel is, az érintett utak fenntartójával, ám kisebb kátyúzásokon kívül nem látnak esélyt nagyobb szakaszt érintő felújításra.

A Narancs.hu-nak küldött válaszában azt is leírta, kistérségi ülésen jelezte, kirívóan rossz a Gyula és Kétegyháza közötti mellékút, egyben a fürdőváros polgármesterében segítségét kérte, és jelezte a problémát a térség országgyűlési képviselőinek is. Reményei szerint a közeljövőben a Magyar Falvak Program keretében sikerülhet pénzt találni a minősíthetetlen útszakasz felújítására.

Rossz utak, csúszó beruházás

„A gyulai járásban több rossz útszakasz is van az állami utak között” – ismerte el a Narancs.hu-nak Görgényi Ernő gyulai polgármester. Hozzátette, az elmúlt 8 évben felújították a Gyula és Szanazug, a Gyula és Elek közötti útvonal, valamint a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszának egy része a határhoz közeli szakaszon.

„Az elkerülő út jelenlegi legrosszabb állapotú szakasza is a kivitelezésre váró projektek között van, amelyet a tavalyi évben kellett volna megvalósítania az állami közútkezelőnek, azonban általam pontosan a mai napig nem ismert okból a beruházás csúszik” – válaszolta a békési fürdőváros első embere. (Minderről a Narancs.hu is beszámolt, ahogy arról is, hogy egy felújított útszakasz az átadást követően repedni kezdett Gyula és Dénesmajor között).

A Gyula és környéke kistérségi társulás 2018. november végi ülésén polgármesterek egyhangú döntéssel elfogadták, felkérik a két érintett fideszes országgyűlési képviselőt, Kovács József és Herczeg Tamást, hogy támogassák Kétegyháza–Gyula, a Kétegyháza–Elek, a Lőkösháza–Elek és a Lőkösháza községen átvezető közút felújítását. Görgényi is abban bízik, hogy a Modern Falvak Program keretén belül elkülönített jelentős útfelújítási keretből jut majd a megjelölt utak rekonstrukciójára.

Nincs listán a kérdéses út

Az ügyben a Magyar Közút Nonprofit Kft.-t is megkerestük, akik büszkén számoltak be arról, hogy 2019-ben és 2020-ban a Magyar Falu Program keretében 50-50 milliárd forint értékben indulhatnak el új útfelújítási programok. El is küldték csatolva a vonatkozó kormányhatározatot, ám meglepő módon a tervezett projekteket tartalmazó, a levelükhöz csatolt listán a Gyula és Kétegyháza közötti út nem szerepel.

false

 

Emellett írnak arról, hogy az országos közutak és hidak állapotáról folyamatos felmérést készítenek, az adatokat az Országos Közúti Adatbankban tartják nyilván, így a Gyula és Kétegyháza közötti alsóbbrendű út állapota is ismert szakemberek előtt. Közlik, minden évben előre meghatározott költségvetési forrásaikból az üzemeltetési és karbantartási, vagyis a lokális burkolatjavítási munkákat végeznek. A teljes körű útfelújítások külön erre a célra indított hazai vagy európai uniós forrásokból valósulhatnak meg, ebben az esetben javaslattételi lehetőségük van, hogy mely utak kerüljenek az egyes programokba.

Jelzik, hogy 2010 óta a mellékút-hálózatra egyre nagyobb forrásokat fordítanak, így az elmúlt 9 évben közel 4000 kilométernyi alsóbbrendű út újulhatott már meg. Azt nem teszik hozzá, ha így haladnak, akkor 50 év múlva sem érnek az összes út felújításának a végére, miközben egy új út élettartama nem haladja meg a tíz évet.

Hozzáteszik, hogy az országos, 32 ezer kilométeres közút-hálózaton 2018-ban több mint 1000 kilométeren végeztek teljes körű felújítási munkákat. A teljes képhez hozzátartozik: a tavalyi év az útfelújítások terén kiemelkedő volt, de ezzel együtt is csak 32 év alatt sikerülne az ország minden közútját megújítani. A Gyula és Kétegyháza közötti szakaszról azt közölték, ennek kátyúzási munkái is szerepelnek az ütemterveikben. Ez, elnézve a tankcsapdákat, kevésnek tűnik...

(A fotók a szerző felvételei.)

Figyelmébe ajánljuk

Fideszes nagymenőknek is feladhatja a leckét a választókerületek átvariálása

Egy miniszter, egy miniszterhelyettes, valamint a kormányszóvivő számára is új feladat lesz megnyernie a körzetét Pest megyében, amennyiben jelöltek lesznek 2026-ban is. Az pedig egyáltalán nem biztos, hogy az ellenzéket akkora csapás érheti, mint elsőre látszik. Megvizsgáltuk a fővárostól északra eső, a Fidesz által átrajzolni tervezett választókerületek helyzetét.