Hogyan érdemes díjakat nyerni a NER Magyarországán? – Két fotós, két eset Kaposváron

  • Huszka Imre
  • 2019. február 1.

Kis-Magyarország

Valaki vagy passzol a NER-hez vagy nem. Ettől függ munkájának a megítélése is.

Kaposváron résen vannak a Fidesz közeli propagandaeszközök, ha a város fényezésére a legapróbb lehetőség adódik, ki nem hagynák. Így volt ez MÚOSZ Sajtófotó-pályázat eredményeinek a minapi megjelenésekor is: a helyi médiumok többsége, a kormány tájékoztatási monopolszervének részévé vált Somogyi Hírlap, a Szita Károly szoros felügyelete alatt működő ún. Most médiacsoport (rádió, weboldal, városi ingyenes hetilap), és a városi televízió, a Kapos Tv beszámolt az eseményről, illetve arról, hogy egy kaposvári pályázó nyert, ráadásul két kategóriában is.

Lőrincz Ferenc, akit szerényen „szabadúszó fotóriporternek” neveznek, a sport- és a természetfotó szekcióban kapott egy-egy első díjat, amire természetesen joggal lehet büszke mindenki. Ugyanakkor nehéz elvonatkoztatni a ténytől, hogy Lőrincz valójában búvár-hobbifotós, amúgy egy építész-tervező vállalkozás, az Arker Stúdió tulajdonosa, amely a városban hosszú évek óta rendre nyeri sok száz millióért a tervezési megbízásokat – talán nem teljesen függetlenül attól, hogy Kaposvár főépítészét Lőrinczné Balogh Krisztinának hívják.

Mindez hogyan jelenik meg a helyi médiumokban?

E körülmény talán egyedül Kaposváron nem számít összeférhetetlenségnek, de cégük telephelyén székel a Mészáros Lőrinc tulajdonába került ZÁÉV Csiky Gergely Színház átépítését végző építésvezetősége is.

Ennek természetesen nincs köze a víz alatti fényképezés területén nyújtott, kétségkívül elismerésre méltó teljesítményéhez, ahhoz viszont sejthetően van, mindez hogyan jelenik meg a helyi médiumokban. Nos, született egy másik, szintén a helyi nyilvánosság elé kívánkozó teljesítmény a sajtófotószemlén, amelyről viszont makacsul hallgattak a kapsovári propagandaeszközök. Röhrig Dánielről van szó, aki éppúgy kaposvári, és harmadik díjat nyert a jóval erősebb „társadalomábrázolás, dokumentarista fotográfia” szekcióban.

Kínos fotó a városnak

A kormánypárti bojkott oka kettős: egyrészt Röhrig Dániel korábban a Kapos Televízió operatőre volt, ahonnan finoman szólva sem békével távozott, s arra sem kapott esélyt, hogy a kézi vezérléssel működő helyi médiumok bármelyikénél állást találjon. A fotó, amellyel a díjat nyerte, először az akkor még működő Magyar Nemzetben jelent meg – meglehet persze, még e körülmények egyike sem adott volna okot az mellőzésre, viszont a képen ábrázolt világ annál inkább.

Választás 2018

Választás 2018

Fotó: Röhrig Dániel

A fénykép Kaposváron, a fideszes világ egyik sikervárosában készült. Ez kínos egy olyan településnek, ahol ismeretlen a nyomor, ahol jólét, fejlődés és általános boldogság van – legalábbis a hivatalos kommunikáció szintjén. Kínos azért is, mert rávilágít a NER lényegére: a propaganda cinizmusára, amely nem vesz tudomást a körülötte lévő világról.

Ami pikánssá teszi

Fizikai nyomorúság a földön, szellemi sivárság, vizuális nyomor az állvány rozsdás magasában.

A kép üzenetét Kaposváron még egy dolog teszi pikánssá: a nyomorúságos viskó, néhány hasonló társaságában annak a Kecel-hegynek a lábánál lapul, amelynek tetejét a helyi fideszes elit népesítette be az elmúlt évtizedekben épült palotáival.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.