260 millióba került, de már repedezik és süllyed: trükkös útépítés uniós pénzből

Kis-Magyarország

A helyzet többszörösen abszurd. Egy Gyula határában 260 millió forintból teljesen felújított útszakasz esik szét, mert valaki hibázott. De nem tudni, ki.

Az Európai Unió támogatásával 3,7 milliárd forintot fordítanak a lerobbant viharsarki utak felújítására. Ennek keretében készült el Gyula és Dénesmajor között 1,6 kilométernyi út felújítása az idén májusban.

A Gyulától a román határig vezető, egyébként nem különösebben forgalmas mellékút a maga nemében páratlan. 2012-ben az EU határokon átívelő programja keretében közvetlen a magyar és a román határ előtt teljesen megújult az út.

A semmibe vezetett

Ezt nagy csinnadratta közepette Szijjártó Péter, akkori külügyi és külgazdasági államtitkár adta át úgy, hogy a 700 milliós fejlesztés ellenére akkor és még néhány évig itt a határátlépés nem volt lehetséges. Az utóbbi években hétvégente néhány órára megnyílik a határ. (Románia még ma sem a schengeni határőrizeti rendszer része.)

Szijjártó használhatatlan utat adott át, rögtön lezárták

Már az átadó után lezárták a 700 millió forintból épülő utat, amely egy romániai falut és Gyulát köti össze.

Az idén májusban ennek a mellékútnak újult meg a középső része, míg a Gyulához közeli része továbbra is ramaty állapotban van. Egyébként nem ez az egyetlen problémás útszakasz Gyula körül: az elkerülő felújítását például a kampányban ígérték be, de máig nem lett belőle semmi, miközben az út lassan járhatatlan állapotban van.

Így veszett a semmibe idén a Fidesz egyik fő kampányígérete

Bohózatba fullad Békés megye legfontosabb és legforgalmasabb közútja, a 44-es számú főút gyulai szakaszának felújítása, pontosabban annak elhúzódása.

De hogy a pici örömben üröm is legyen, a májusi átadás után az arra közlekedők arra lettek figyelmesek, hogy az út szakaszosan reped és több helyen süllyed. Ezt gúnyos megjegyzések követték a közösségi oldalakon, de a probléma gyorsan a gyulai képviselő-testület elé is került. Itt több interpelláció és kérdés is elhangzott, de megnyugtató válasz máig nincs.

Ki hibázott?

Az interpellációkban feltett kérdésekre nagy késéssel, nemrégiben írásban válaszolt Virág Mihály, a Magyar Közút Zrt. Békés Megyei Igazgatóságának vezetője. A történteket azzal magyarázta, hogy az út több helyen olyan altalajra épült, amelyik „nedvesség esetén megduzzad, szárasság esetén pedig összezsugorodik, összerepedezik”. A „látható romlások” megítélése szerint „még messze vannak a tönkremeneteltől”.

Brüsszel a hibás?

Brüsszel a hibás?

 

 

Majd hosszas kifejtette, milyen eljárással készült az út és hány burkolatot kapott, de a 3 oldalas levélben egyetlen szó sincs arról, hogy talajvizsgálatokat végeztek-e, s ha igen, milyen eredményre jutottak? Ugyanis az ilyen süppedős altalaj esetén az alkalmazott burkolási technológia elégtelen.

false

 

Egyelőre az sem világos, hogy a beruházást megrendelő Magyar Közút Zrt. békési igazgatósága, vagy a közbeszerzést elnyerő kivitelező hibázott-e? Benne voltak vagy sem a tervekben és az előírásokban a talaj minőségének ellenőrzésével kapcsolatos feladatok vagy sem?

A Magyar Közút nem minden részletre kiterjedő válasza miatt a gyulai testület gazdasági bizottsága szerdán kérdéssorral fordult az állami céghez, hogy tisztázza, ki, hol, mikor és miben hibázott? Csakhogy út állami tulajdonú és fenntartású, nem önkormányzati.

false

 

A helyszínen járva és olyan dénesmajori, valamint gyulavári emberekkel beszélgetve, aki annak idején nap mint nap látták az útépítést, az a kép bontakozik ki, hogy vékonyan marták fel a régi utat. Az altalajjal nem foglalkoztak, s így került az új, ma repedező és süllyedő aszfaltréteg a helyére.

(A szerző felvételei)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.

Nehogy elrabolják

Huszonéves nőként lett vizsgáló a magyar rendőrségen, és idővel kivívta férfi kollégái megbecsülését. Már vezetői beosztásban dolgozott, amikor az ORFK-hoz hívták; azt hitte, szakmai teljesítményére figyeltek fel – tévedett. Patócs Ilona A nyomozó című könyve nem regény, hanem egy karrier és egy csalódás dokumentuma.