Így veszett a semmibe idén a Fidesz egyik fő kampányígérete

Kis-Magyarország

Bohózatba fullad Békés megye legfontosabb és legforgalmasabb közútja, a 44-es számú főút gyulai szakaszának felújítása, pontosabban annak elhúzódása.

Erősen kampányíze volt idén februárban, hogy a Viharsarokban (is) több útszakasz mellett jelent meg a tájékoztató tábla, amely szerint az adott utat hamarosan felújítják. Ekkor alig két hónappal voltunk az országgyűlési választás előtt, és egészen véletlenül éppen ekkor kerültek ki ezek a táblák az autósok „tájékoztatására”.

Így volt Békés megye legforgalmasabb közútja, a 44. számú főút Gyulát elkerülő egyik szakasza mellett is, amely egykor EU-s előcsatlakozási alapból, az ún. PHARE-program forrásaiból valósult meg. Az elmúlt több mint két évtizedben a karbantartás szinte teljes hiánya miatt mára tengelytörés kísérlete nélkül nehéz átevickélni ezen az útszakaszon.

Az országgyűlési választás napjáig, április 8-ig nem történt semmi, de azt követően három hónappal is csak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztató táblája árválkodott arról „tudósítva”, hogy itt hamarosan kezdődik a több mint szükséges útfelújítás.

false

 

Aligha véletlen, hogy türelmetlen gyulaiak összefirkálták a táblát, egyben kérdőre vonták a tájékoztatás kihelyezőit, hogy mikor is kezdődik a felújítása.

Győzelmi jelentés

Egy interpellációra adott válaszában Görgényi Ernő gyulai fideszes polgármester június végén azt válaszolta, hogy július 16-án adják át a munkaterületet a beruházónak, hogy közel két kilométeren felújítsa az utat, amelynek bekerülési költsége 443 millió forint lesz. Majd egy másik alkalommal ezt azzal egészítette ki a gyulai városvezető, harcolnak azért is, hogy a főút Gyulát elkerülő szakaszának másik része is megújuljon. Ez ma távolba vesző tervnek, hiú reménynek tűnik.

A beharangozott időpont, július 16-a után nem történt semmi a felújításra igencsak megérett útszakaszon, amely nem kis részben a Balkán és Nyugat-Európa közötti kamionforgalmat bonyolítja. Mindez annál is furcsább és érthetetlenebb, mert július 17-én Békéscsabán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatóságán, a sajtó jelenlétében egyeztetett a közutas társaság, a rendőrség, a katasztrófavédelem a gyulai városvezetéssel.

Az erről szóló nem is kicsit győzelmi jelentésnek ható beszámolók fő mondandója az volt, hogy jövő héten, azaz július második felében kezdődik a várva várt felújítás.

Cseppben tenger

Ám azóta sem történt semmi. Nem jelentek meg a kivitelező gépei, nem marták fel az utat, és nem terítettek új aszfaltot a kritikus állapotú burkolat helyére. Noha a bejelentés értelmében ezzel októberre végeztek volna.

false

 

Ezen a tájékoztatón Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója azt is elmondta, hogy 2018-ban a Viharsarokban 3,3 milliárd forintból összesen 28 kilométer út újul meg. Erre a Körös-völgy összességében 2 ezer kilométeres úthálózata rá is szorul, mert döntő többsége kritikus állapotban van. Az alig 30 kilométer csak csepp a tengerben. Békés megyében több helyütt elkezdődött és befejeződött a beharangozott útfelújítás, csak a legfontosabb, gyulai szakasz maradt ki.

Nemrégiben sajtóközleményt adott ki a Magyar Közút Békés megyei igazgatósága, amelyben arról tájékoztatták a közvéleményt, hogy ebben az évben már nem fognak bele az általuk többször jelzett és bejelentett útberuházásnak a gyulai elkerülő szakaszon, mert félő, hogy a munkák vége már fagyos időszakra esne, ez pedig lehetetlenné teszi a befejezést. Megfogalmazásuk szerint „az előzetesen elkészített építési ütemtervet újra kellett terveznie a szakembereknek”.

false

 

A közel félmilliárd forintos projektet a jövő évre halasztják, de azt pontosan nem tudni, jövőre tavasszal mikor kezdik meg a munkát. Ám az továbbra sem világos, hogy eredeti ütemtervüket miért kellett teljes egészében megváltoztatni? A saját maguk szabta ütemtervet mi tette semmissé?

Van még lejjebb is: bevezették a sebességhatárt

Mindez szóba került minap a gyulai képviselő-testület ülésén is. Egy újabb interpellációra adott válaszból kiderült: a gyulai önkormányzat írásban kereste meg az ügyben a beruházót, de máig hivatalos választ nem kaptak a felvetéseikre, az érintett városvezetés is csak a sajtóból tájékozódik. 
Időközben azért történt valami a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszán. A legnagyobb lyukakat ideiglenesen betömték, és az eddig kihelyezett 60 kilométeres legfelső sebességhatárt jelző táblákat 40-esre cserélték.

false

 

Viszont tény: az idén februárban kihelyezett, immár összefirkált „tájékoztató” tábla így több mint egy évvel előzi meg a lehetséges munkakezdést.

(A szerző felvételei)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.