Erősen kampányíze volt idén februárban, hogy a Viharsarokban (is) több útszakasz mellett jelent meg a tájékoztató tábla, amely szerint az adott utat hamarosan felújítják. Ekkor alig két hónappal voltunk az országgyűlési választás előtt, és egészen véletlenül éppen ekkor kerültek ki ezek a táblák az autósok „tájékoztatására”.
Így volt Békés megye legforgalmasabb közútja, a 44. számú főút Gyulát elkerülő egyik szakasza mellett is, amely egykor EU-s előcsatlakozási alapból, az ún. PHARE-program forrásaiból valósult meg. Az elmúlt több mint két évtizedben a karbantartás szinte teljes hiánya miatt mára tengelytörés kísérlete nélkül nehéz átevickélni ezen az útszakaszon.
Az országgyűlési választás napjáig, április 8-ig nem történt semmi, de azt követően három hónappal is csak a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tájékoztató táblája árválkodott arról „tudósítva”, hogy itt hamarosan kezdődik a több mint szükséges útfelújítás.
|
Aligha véletlen, hogy türelmetlen gyulaiak összefirkálták a táblát, egyben kérdőre vonták a tájékoztatás kihelyezőit, hogy mikor is kezdődik a felújítása.
Győzelmi jelentés
Egy interpellációra adott válaszában Görgényi Ernő gyulai fideszes polgármester június végén azt válaszolta, hogy július 16-án adják át a munkaterületet a beruházónak, hogy közel két kilométeren felújítsa az utat, amelynek bekerülési költsége 443 millió forint lesz. Majd egy másik alkalommal ezt azzal egészítette ki a gyulai városvezető, harcolnak azért is, hogy a főút Gyulát elkerülő szakaszának másik része is megújuljon. Ez ma távolba vesző tervnek, hiú reménynek tűnik.
A beharangozott időpont, július 16-a után nem történt semmi a felújításra igencsak megérett útszakaszon, amely nem kis részben a Balkán és Nyugat-Európa közötti kamionforgalmat bonyolítja. Mindez annál is furcsább és érthetetlenebb, mert július 17-én Békéscsabán, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatóságán, a sajtó jelenlétében egyeztetett a közutas társaság, a rendőrség, a katasztrófavédelem a gyulai városvezetéssel.
Az erről szóló nem is kicsit győzelmi jelentésnek ható beszámolók fő mondandója az volt, hogy jövő héten, azaz július második felében kezdődik a várva várt felújítás.
Cseppben tenger
Ám azóta sem történt semmi. Nem jelentek meg a kivitelező gépei, nem marták fel az utat, és nem terítettek új aszfaltot a kritikus állapotú burkolat helyére. Noha a bejelentés értelmében ezzel októberre végeztek volna.
|
Ezen a tájékoztatón Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója azt is elmondta, hogy 2018-ban a Viharsarokban 3,3 milliárd forintból összesen 28 kilométer út újul meg. Erre a Körös-völgy összességében 2 ezer kilométeres úthálózata rá is szorul, mert döntő többsége kritikus állapotban van. Az alig 30 kilométer csak csepp a tengerben. Békés megyében több helyütt elkezdődött és befejeződött a beharangozott útfelújítás, csak a legfontosabb, gyulai szakasz maradt ki.
Nemrégiben sajtóközleményt adott ki a Magyar Közút Békés megyei igazgatósága, amelyben arról tájékoztatták a közvéleményt, hogy ebben az évben már nem fognak bele az általuk többször jelzett és bejelentett útberuházásnak a gyulai elkerülő szakaszon, mert félő, hogy a munkák vége már fagyos időszakra esne, ez pedig lehetetlenné teszi a befejezést. Megfogalmazásuk szerint „az előzetesen elkészített építési ütemtervet újra kellett terveznie a szakembereknek”.
|
A közel félmilliárd forintos projektet a jövő évre halasztják, de azt pontosan nem tudni, jövőre tavasszal mikor kezdik meg a munkát. Ám az továbbra sem világos, hogy eredeti ütemtervüket miért kellett teljes egészében megváltoztatni? A saját maguk szabta ütemtervet mi tette semmissé?
Van még lejjebb is: bevezették a sebességhatárt
Mindez szóba került minap a gyulai képviselő-testület ülésén is. Egy újabb interpellációra adott válaszból kiderült: a gyulai önkormányzat írásban kereste meg az ügyben a beruházót, de máig hivatalos választ nem kaptak a felvetéseikre, az érintett városvezetés is csak a sajtóból tájékozódik.
Időközben azért történt valami a 44-es főút Gyulát elkerülő szakaszán. A legnagyobb lyukakat ideiglenesen betömték, és az eddig kihelyezett 60 kilométeres legfelső sebességhatárt jelző táblákat 40-esre cserélték.
|
Viszont tény: az idén februárban kihelyezett, immár összefirkált „tájékoztató” tábla így több mint egy évvel előzi meg a lehetséges munkakezdést.
(A szerző felvételei)