Vidnyánszky megkapta, amit akart: most már pusztulhat a kaposvári színészképzés?

  • Huszka Imre
  • 2020. augusztus 31.

Kis-Magyarország

„… és majd hosszú távon nyilván a kaposvári egyetem művészeti kara is megszűnik, hiszen nincs szükség két színészképzésre Magyarországon” – áll egy alig ismert dokumentumban.

A legkifinomultabb kifejezéssel élve is áthidalhatatlan kommunikációs szakadék húzódik a felsőoktatás döntéshozóinak a nemrég megszűnt Kaposvári Egyetem képzéseivel kapcsolatos, a nyilvánosság és a belső szakmai fórumok számára szánt kijelentései között. Kissé karcosabban: hazudnak, mint a vízfolyás, amikor arról van szó, megmaradnak-e a felhizlalt Szent István agráregyetemi profiljába nem illő szakok, avagy sem. Erre most aktuálisan, a Színművészeti lerohanása kapcsán is fény derült.

Még a mai, sokkolóra hangszerelt hírözönben is dermesztően hatott, hogy a Vidnyánszky Attila vezette kuratórium ízzé-porrá zúzta a Színház- és Filmművészeti Egyetem autonómiáját, magához vonva minden jogkört, egészen az osztályok indításáig és az osztályfőnökök kinevezéséig. Az sem volt kevésbé megbotránkoztató, hogy miután a Kaposvári Egyetem beolvadásával megszűnt művészeti rektorhelyettesi posztja, sebtében kinevezték a „Szent István Egyetem Rippl-Rónai Művészeti Karán folyó művészeti képzés magas színvonalú biztosításáért felelős rektori megbízottá”.

Vidnyánszky mindent bezsebelt, mellette Hoppál Péter

Vidnyánszky mindent bezsebelt, mellette Hoppál Péter

Fotó: MTI

Átjáró a NER dimenzióiba

Ebben ne keressünk hétköznapi értelmet: féreglyuk ez, átjáró a NER dimenzióiba.

Színvonal-biztosításért felelős rektori megbízott még úgysem volt, kipipálva. Kevesen vették észre, hogy a terjengősségében is abszurd cím csupán augusztus elsejétől „visszavonásig, legkésőbb 2020. december 31-ig” érvényes. Azt pedig úgyszólván senki, hogy az SzFE honlapján megbújik egy szerény, ám az ügy szempontjából kulcsfontosságú emlékeztető.

Ez arról tanúskodik, hogy Palkovics László miniszter és Bódis József államtitkár részvételével az Információs és Technológiai Minisztérium (ITM) épületében június 24-én zajló megbeszélésen elhangzott: „… és majd hosszú távon nyilván a kaposvári egyetem művészeti kara is megszűnik, hiszen nincs szükség két színészképzésre Magyarországon”. (SzFE: „Mi olyan sürgős?" – a modellváltásról szóló rendkívüli hírlevél, 3. szám, 28. oldal).

Nem tudjuk pontosan, hogy melyik nagyember szájából hangzottak el a bűvös szavak, miután a találkozón Palkovics és Bódis urak mellett Novák Eszter oktatási rektorhelyettes és Upor László, a szenátus által megválasztott rektor volt jelen, s habár utóbbiak beszámolója nem jegyzőkönyv pontosságú, hitelességében nincs okunk kételkedni. A kijelentés tágabb kontextusából kiderül: az alapkérdés az volt, hogy miért marad ki az intézmény nevéből az „egyetem” szó, s ennek indokául hozza fel – nyilván a minisztérium vezetése – hogy a jövőben több egység beolvadására is számítani lehet, pl. Kaposváréra is.

 

Bódis József (b) és Palkovics László kimondta...

Bódis József (b) és Palkovics László kimondta...

Fotó: MTI

Visszafogott „színésztermelés”

Nem lepődnénk meg azon, ha Bódis és Palkovics urak tájékozottságát pontosan tükrözné az inkriminált mondat. Ugyanis a volt Kaposvári Egyetem Rippl-Rónai Művészeti karán – a miniszteriális urak sugalmazásával szemben – nem csupán színészeket képeznek. Van alapszakon fotográfia, képalkotás, látványtervezés, média design, kézműves tárgykultúra, mesterképzésen fotográfia az osztatlan (öt éves) színművészképzésen kívül, de a felsoroltak többsége, úgy tűnik, nem érte el a fékbetét szakos miniszter és nőgyógyász államtitkára ingerküszöbét, mert csak a színészképzésről beszélnek.

A megjegyzés afféle suta vigasztalásként is értelmezhető: a Színművészeti vezetői a múltban több alkalommal felpanaszolták, hogy önként fogták vissza a „színésztermelést”, kevesebb osztályt indítottak, miután 2003-ban Kaposváron is megkezdődött a képzés. Nem is volt a mostanihoz hasonló hangerejű tiltakozás, amikor 2012-ben Vidnyánszky megkezdte a kaposvári tanszék szétdúlását: sokan egyenesen megkönnyebbültek. Gondolva, hogy Orbán Viktor színházi komisszárja majd szépen eljátszadozik a dunántúli porfészekben, s békét hagy nekik.

A Bódis-Palkovics-duó szavai erősen egybecsengenek L. Simon Lászlónak a parlament kulturális bizottsága ülésén elhangzott kijelentésével: „az első lépés az integrálás, a következő lépés pedig a profiltisztítás kell, hogy legyen, tehát a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának nemhogy hosszú távon, hanem már rövid távon sem lesz helye az integrált agrár-felsőoktatási intézményben”.

Mi lesz a Kaposvári Egyetem sorsa?

Mi lesz a Kaposvári Egyetem sorsa?

Fotó: Wikipedia/Belovai Pál

Többé nem lesz szüksége rá

Sovány vigasz a Színművészetinek, hogy totális annektálásuk fejében netán, stílszerűen szólva beszántják a konkurenciát, még akkor is, ha pontosan tudjuk, hogy a NER-szótárban mit jelent a „hosszabb távon” kifejezés. Néhány hetet vagy hónapot esetleg, s a Szent István Egyetem rektora, Gyuricza Csaba által lekicsinylően csak „színfoltként” aposztrofált kaposvári művészeti képzés megy a szecskába, hiszen Vidnyánszky Attilának a „Színmű” megszerzése után többé nem lesz szüksége rá, s egyre nyilvánvalóbb, hogy csupán ez számít.

(Címlapfotó: Vidnyánszky Attila, a magyar színházi élet ura. A felvétel forrása: Magyar Művészeti Akadémia, mmakademia.hu.)

Figyelmébe ajánljuk

Mint a moziban

Fene se gondolta volna néhány hete, hogy az egyik központi kérdésünk idén januárban az lesz, hogy melyik magyar filmet hány százezren látták a mozikban. Dúl a számháború, ki ide, ki oda sorol ilyen-olyan mozgóképeket, de hogy a magyar film nyer-e a végén, az erősen kérdéses továbbra is.

Talaj

Thomas érzékeny kisfiú, nem kamaszodik még, mint az első szőrszálak megjelenésére türelmetlenül várakozó bátyjai. Velük nem akar játszani, inkább az udvaron egy ki tudja, eredetileg milyen célt szolgáló ládában keres menedéket, s annak résein át figyeli a felnőtteket, szülei élénk társasági életét, vagy kedvenc képregényét lapozgatván a szintén még gyerek (bár történetesen lány) főszereplő helyébe képzeli magát, és sötét ügyekben mesterkedő bűnözőkkel küzd meg.

Felszentelt anyagpazarlás

Ha a művészet halhatatlan, halandó-e a művész? Tóth László (fiktív) magyar építész szerint láthatóan nem. Elüldözhetik itthonról a zsidósága miatt, és megmaradt szabadságát is elvehetik az új hazában, elszakíthatják a feleségétől, eltörhetik az orrát, ő akkor sem inog meg. Hiszen tudja, hogyha őt talán igen, az épületeit nincs olyan vihar, mely megtépázhatná.

Törvénytelen gyermekek

Otylia már várandós, amikor vőlegénye az esküvő előtt elhagyja, így lánya, Rozela házasságon kívül születik. Később Rozela is egyedül neveli majd saját gyermekeit. A három nővér, Gerta, Truda és Ilda egy észak-lengyelországi, kasubföldi faluban élnek anyjukkal, az asszony által épített házban.

Átverés, csalás, plágium

Az utazó kiállítást először 2020-ban Brüsszelben, az Európai Történelem Házában rendezték meg; a magyarországi az anyag harmadik, aktualizált állomása. Az eredetileg Fake or Real címen bemutatott kiállítás arra vállalkozik, hogy „féligazságok és puszta kitalációk útvesztőjében” megmutassa, feltárja a tényeket, az igazságot, amihez „követni kell a fonalat a labirintus közepéig”. A kiállítás installálása is követi a labirintuseffektust, de logikusan és érthetően.

Kire ütött ez a gyerek?

Az 1907-ben született dráma eredetiben a The Playboy of the Western World címet viseli. A magyar fordításokhoz több címváltozat is született: Ungvári Tamás A nyugati világ bajnokának, Nádasdy Ádám A Nyugat hősének fordította, a Miskolci Nemzeti Színházban pedig Hamvai Kornél átültetésében A Nyugat császáraként játsszák.

2 forint

„Újabb energiaválság felé robog Európa, ebből kellene Magyarországnak kimaradni, ami nem könnyű, hiszen ami most a magyar benzinkutakon történik, az már felháborító, sőt talán vérlázító is” – e szavakkal indította Orbán Viktor a beígért repülőrajtot indiai kiruccanása után. Hazatérve ugyanis a miniszterelnök szembesült egynémely adatsorral, meg leginkább azzal, hogy, a legendás Danajka néni szavaival élve, „drágulnak az árak”. Az üzemanyagé is.

Kiárusítás

Lassan másfél éve szivárgott ki, hogy az állam egy olyan arab befektetőnek, Mohamed Alabbarnak adná Budapest legértékesebb egybefüggő belterületét, a Rákosrendezőt, aki mindenféle felhőkarcolót képzel oda, egyebek mellett a Hősök tere látképébe belerondítót is.

24 óra

„Megállapodást kellene kötnie. Szerintem tönkreteszi Oroszországot azzal, ha nem köt megállapodást – mondotta Trump elnök a beiktatása utáni órákban Vlagyimir Putyinról, majd hozzátette azt is, hogy „szerintem Oroszország nagy bajba kerül”. Trump azt is elárulta, hogy telefonbeszélgetést tervez az orosz elnökkel, de még nem tudja, mikor. Nemrég azt is megjegyezte, hogy Oroszország egymillió embert veszített az Ukrajna ellen indított háborújában. (Ez a szám az orosz áldozatok felső becslése.)

A Menhir

Bár soha nem jutott a hatalom közelébe, mérgező jelenlétével így is át tudta hangolni a francia közgondolkodást. Több mint fél évszázadig volt elmaradhatatlan szereplője a politikai életnek. Újrafazonírozott pártját lánya, Marine Le Pen, eszmei hagyatékát az alt-right francia letéteményese, Éric Zemmour viszi tovább.