Vidnyánszky Attila és az oktatási színvonal: kaposvári munkássága 2012-től

  • Huszka Imre
  • 2020. június 23.

Kis-Magyarország

„Az SZFE oktatási munkájának minőségét a szakma jelentős többsége régóta alacsony színvonalúnak tartja” – ezzel provokatív, az inszinuáció határát súroló mondattal szította tovább a Színház- és Filmművészeti Egyetem rapid átalakítása körül amúgy is háborgó indulatokat a Teátrumi Társaság, valójában Vidnyánszky Attila kommünikéje. Mire ez a pökhendiség? – ennek jártunk utána.

A NER színházi orákulumának szavaira azért is érdemes odafigyelni, mert nyolc-kilenc éve maga is aktív részese a honi színészképzésnek. Vélhetnénk, valami nagyszerűt sikerült létrehoznia a Kaposvári Egyetemen színházi intézetvezetőként, majd művészeti rektor-helyettesként, ha ilyen magabiztosan nyilatkozik a konkurenciáról. A múlt hétvégén több száz ember gyűlt össze a Vas utcában, a Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) előtt, hogy tiltakozzanak az intézmény kormányzati átalakítása ellen.

A NER 2010 környékén kezdődött színházi "térfoglalása" úgy kezdődött, hogy az SZFE akkori rektora, Ascher Tamás visszaütött: nem teljesítette Vidnyánszky óhaját, aki osztályt akart indítani Budapesten. Ettől talán nem függetlenül 2011 szeptemberében a somogyi megyeszékhelyen tűnt fel Vidnyánszky Attila, akit a város és a színházi szakma megdöbbenésére címzetes egyetemi tanárrá neveztek ki a Kaposvári Egyetemen.

Vidnyánszky és Ascher: nem nagy barátok

Vidnyánszky és Ascher: nem nagy barátok

Fotó: Wikimedia.org

Tudományos képesítés híján

A következő év márciusában az egyetem művészeti karán a tanszékeket „intézetekké” keresztelték át, ennek célját nem is nagyon titkolták: Vidnyánszkynak semmilyen tudományos képesítése nem volt, így a szabályok szerint tanszékvezető sem lehetett. Intézetvezető viszont gond nélkül: a pályázatban úgy fogalmaztak, hogy „menedzserszemléletű” vezetőt keresnek. Később – egy törvénymódosítás után és az akadémiai bizottság véleményét lesöpörve – ő és Eperjes Károly a Kossuth-díjukra megkapták az egyetemi tanári címet.

Határozott ígérete ellenére Vidnyánszky még abban az évben kirúgta a tanszékvezetőt, Csáki Juditot, Jászai Tamás színházesztétika-tanárt, Réthly Attila és Mohácsi János rendezőket. Csáki hosszú pereskedés után elégtételt kapott a bíróságtól: bizonyítást nyert, hogy hamis indokokkal távolították el. Később Kocsis Pál színész, osztályfőnök és mások is hasonló sorsra jutottak. Jött helyettük Eperjes Károly, nyomában Fábry Kornél atya mint hitoktató, vagy Takaró Mihály, aki gyakran használta a „professzor-doktor” címet, de megfordult itt Ernyey Bélától Oberfrank Pálig számos celebritás, akinek a „tanítás” addig kimaradt az életéből.

A kaposvári színészképzés a 2003-as alapítástól 2012-ig igazi, sokakat meglepő sikertörténetnek számított. Babarczy László, majd 2008-tól Csáki Judit vezetése nyomán főiskolaiból osztatlan öt éves egyetemi képzéssé alakult, s a képzés minőségében, a kibocsátott tehetségek sikereiben mérhetően felzárkózott a budapesti „nagy testvérhez”. E korszak "gyermekei", Sodró Eliza, Lábodi Ádám, Lovas Rozi, Czakó Juli, Horváth Szabolcs, Rózsa Krisztián, vagy éppen a K2 Színház csapata Benkó Bence és Fábián Péter vezetésével – s persze kortársaik sokasága – ma már a magyar színházi élet kiválóságai.

Megnégyszereződött?

Vidnyánszky Attila nagy változásokat ígért, amelyek közül a legfontosabb a dramaturg és rendező szakok elindítása volt. Ebbe mindössze annyi innovációt kívánt vinni, hogy a hallgatók az első években és bizonyos tárgyakat együtt tanulnának a színészekkel. Bár a jelenlegi intézetvezető, Kéri Kitty még 2018-ban is a két új szak akkreditációjának szükségességéről beszélt, a lassan évtizedes tervből egyelőre semmi sem látszik.

Kéri Kitty nemrég azt nyilatkozta a helyi KESMA-lapnak, a Somogyinak, hogy „négy év alatt a jelentkezők száma is megnégyszereződött, idén mintegy 420-an jelentkeztek a képzésre”. Ez tényszerűen nem igaz. 2007-ben 507-en jelentkeztek, 2005 és 2012 között átlagosan 410-en, 2013 és 2020 közt 343-an, tehát négyszereződésről messze nincs szó. Ami sokkal inkább elgondolkodtató: míg az SZFE-re jelentkezők 72 százaléka jelöli meg az intézményt első helyen, a kaposvári színészképzésben ez az arány csak 18,5 százalék, s inkább csökkenő tendenciát mutat.

false

 

Fotó: A szerző készítette

A másik nagy truváj az ún. „duális képzés” bevezetése: a hallgatókat másodév után egyszerűen kicsapják valamelyik színházhoz „gyakorlatra”.

A kényelemtől a „duális” képzésig

Megjegyeznénk, az ötéves egyetemi képzés utolsó éve amúgy is erről szól, no meg a szakdolgozatról és a vizsgaelőadásról. Az ötlet Vidnyánszky és más vezető színházi emberek – rendezők, igazgatók – okán adta magát: hiszen egyszerűbb, ha a hallgatók mennek például a Nemzeti Színházba, s nem ő autózik Kaposvárra.

Ezt címkézték fel a hangzatos „duális” elnevezéssel, s ennek nyomán a képzetlen, színészmesterségről csak halvány fogalmakkal rendelkező fiatalok jellemzően statisztaszerepben téblábolnak a színházakban – volt olyan külföldi rendező a Nemzetiben, aki ki is küldte őket a próbáról. Később már a kötelező elméleti órák megtartására is a kiszervezett „képzőhelyeken” került sor. Hogy milyen színvonalon és körülmények között, arról rémtörténetek sora kering.

Szikora János, a Vörösmarty Színház igazgatója meg is jegyezte némi malíciával, hogy „az utánpótlás-nevelés nem újdonság a színházi szakmában. Így jöttek létre a színházak mellett stúdiók Kaposváron Pécsett, Debrecenben, Miskolcon, de ezek nem felsőfokú oktatási célokkal, hanem a gyakorlati képzés ambíciójával.” Vagyis Vidnyánszkynak sikerült felfedezni valami létezőt.

Szikora: nincs új a Nap alatt...

Szikora: nincs új a Nap alatt...

Fotó: szekesfehervar.hu

„Hazugságokat írnak, megszoktuk”

Arról, hogy ki mennyire veszi komolyan az osztályfőnöki felkérést, Ascher Tamás minapi Facebook-posztja tanúskodik: „Cseke Péter – kecskeméti színigazgató, osztálya most végzős – kaposvári osztályát most épp Forgács Péter, a Színművészeti tanára segíti vizsgaelőadásukat összehozni –eközben Csekének van képe aláírni a Teátrumi Társaság kinyilatkoztatását az Egyetem alacsony színvonalú oktatásáról, meg, hogy ez közismert volna... Nem probléma, hogy hazugságokat írnak, megszoktuk. De, hogy Cseke ezt aláírja, aztán a tanítványait prédául dobja a közismerten alacsony színvonalnak – ezt nehéz megmagyarázni.”

A kaposvári művészeti kar kihalt: a túlméretezett épületben többnyire néhány diák lézeng. A Babarczy-Csáki-korszakban szorgalmi időszakban havonta öt-hat olyan előadás is volt, amelyre csak regisztrációval lehetett beférni, s az ország számos játszóhelyére, Budapestre is eljutottak a kaposvári darabok – kiváltva persze a hivatalosságokból, így a Csiky Gergely akkori igazgatójából, Rátóti Zoltánból némi irigységet és dühöt. Jeles Andrástól Anger Zsolton át Valló Péterig neves rendezők adták egymásnak kézről kézre a kaposvári hallgatókat, akik közül sokat már diplomaszerzésük előtt megismert a színházi szakma.

Új fejezet kezdődik…

Ma a vizsgaelőadásokon túl legfeljebb egy-két produkció születik évente, pedig az egyetem közben bővült egy teljesen felszerelt, nagy befogadóképességű színházteremmel, ami hónapszámra kihasználatlanul áll a duális koncepció nagyobb dicsőségére.

A Kaposvári Egyetem főbejárata

A Kaposvári Egyetem főbejárata

Fotó: Kaposvári Egyeteme/Facebook.com

A térfoglalási történetben – az akkor még kormánypárti Heti Válasz fogalmazott így Vidnyánszky kaposvári nyomulásáról – most új fejezet kezdődik. Csak rebesgetik, mikor, s hogyan operálják majd le az oda nem illő művészeti szakokat az új giga-agráregyetemről (amelyhez hozzácsapták a kaposvárit), s hogy mi lesz a sorsuk. De a sikertörténet narratívája már nyilván készen van minden változathoz.

Frissítés:

Cikkünk megjelenésével közel egy időben került ki a Facebookra Rozs Tamás zenész, a Kaposvári Egyetem művésztanárának nyilvános posztja, amelyben bejelenti: elhagyja kaposvári színészképzést. Korábban, a Vidnyánszky-féle hatalomátvétel után több évig ő sem tanított az intézményben, de meglepetésére néhány éve visszahívták.

Elmondása szerint három feltétele volt: ne szóljon senki a munkájába – ez teljesült –, Takaró Mihállyal nem kíván együtt dolgozni (ez is, mert akkorra már Takaró távozott), s, hogy „legyenek effektív órák az intézményben … Utóbbira válasz egy ígéret volt: … szakítani kívánnak a hallgatók vidéki, ill. a Nemzeti Színházba korai kiadása gyakorlatával. (egész osztályok „statkóztak” már első, inkább 2-ban).”

Tehát belső körökben már évekkel ezelőtt elismerték a nyilvánosan még lépten-nyomon sikertörténetnek előadott „duális színészképzés” kudarcát, Vidnyánszky egyetlen érdemi változtatását: a diákokat jellemzően statisztaként foglalkoztatták a színházakban. Rozs Tamás a végsőkig megpróbálta magát kívül tartani a politikai szekértáborokon, de a Magyar Teátrumi Társaságnak a Színművészetit illető kritikájáról ezt írta: "ha a kaposvári képzésre vonatkoztatom, akkor bizony hideglelést kapok...”

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.