Megmondjuk előre: a franciák végül behúzzák

  • h.kovács
  • 2016. július 10.

Kispálya

Szoros meccs lesz, a gatya fel lesz kötve, de a portugálok nem találnak fogást a kékeken.

Az utolsó meccs jön, de a dolgunk egy cseppet sem lett egyszerűbb: a szívósnak tűnő portugálok ellen a határozottan ügyesen gurító és kellően szemfüles franciák játsszák a döntőt, miközben jól tudjuk, hogy eddig mindkét csapatot leginkább az akarat hajtotta előre.

A sikerre tán legéhesebb két gárda csap össze,

s attól tartunk, ebben az esetben tényleg a nüanszok döntenek majd. Például az, hogy milyen pillanatnyi formában lesznek a vitathatatlan klasszisok, a gólkirályjelölt Griezmann, a karmester Payet, és persze Cristiano Ronaldo, miközben egyértelmű, hogy a meccset a kevesebb hibával prezentált, precíz csapatjáték fogja eldönteni. Úgy látjuk, hogy ebből – ha minimális különbséggel is, de – a franciák fognak jobban kijönni. Csak tizenegyesek ne legyenek, az istenért!

Antoine Griezmann

Antoine Griezmann

Fotó: MTI/EPA/Michael Probst

Ha valamiben bízhatnak a portugálok (már saját csapatuk vitathatatlanul harcos, ám a klasszikus futballszépséget nélkülöző erényein felül), az a statisztika, avagy a nagy számok és a végül megszakadó sorozatok törvénye, melyről korábbi cikkünkben ejtettünk szót. A franciák ugyanis 1978 óta valamennyi, szám szerint 10 meccsüket megnyerték ellenük. Ezek között hét barátságos mérkőzés mellett akadt három igencsak emlékezetes tétmérkőzés is.

Csupa elődöntő!

1984-ben például a Platini vezette (és góljaival támogatott) francia csapatnak az akkori Eb elődöntőjében pont a Chalana-féle legendás, a mai portugál válogatott sokszor sótlan célfutballjához képest elképesztően, „brazilosan” pengés játékot mutató alakulat jelentette az utolsó előtti akadályt a végső győzelem felé vezető úton. Bár a franciák pont a rendes játékidőben játszottak jobban, ám helyzeteiket elszórva ekkor még csak 1-1-re álltak. A hosszabbítás első fele a portugáloké volt, meg is nyerhették volna a meccset (Jordão földre rúgott, Batson átpattanó vezető gólja máig emlékezetes), de végül jött Platini a 119. percben.

Későbbi meccseik sem nélkülözték a drámát. Például 2000-ben, az akkori Eb elődöntőjében Nuno Gomes vezető gólját Thierry Henry egyenlítette ki, majd Abel Xavier nyilvánvaló (a portugálok által „természetesen” vitatott) kezezését követően Zidane arany tizenegyesgóljával a 117. percben nyertek a franciák Figóék ellen (annak a csapatnak a mostani szövetségi kapitány, Deschamps volt a csapatkapitánya).

2006-ban a világbajnokság elődöntőjében a franciák már egy határozottan és pofátlanul megúszós győzelmet arattak: ismét egy tizenegyes, ám ezúttal egy erősen vitatható jelentette a különbséget a két csapat között. Más aligha, mert a portugálok szebben, jobban, csak éppen eredménytelenül játszottak. A büntetőt Zidane bevágta, most már a rendes játékidőben, s végül a meccset is behúzták a franciák – megjegyeznénk, a portugáloknál már akkor is CR volt az egyik legnagyobb sztár.

Kötve hisszük, hogy a francia futball e korábbi meccseken maximálisan érvényesülő mákfaktora kitartana a ma esti meccsre is: most a játékukkal is igazolniuk kell, hogy jobbak, mint C. Ronaldóék. Úgy hisszük, fogják is.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.