Megmondjuk előre: a franciák végül behúzzák

  • h.kovács
  • 2016. július 10.

Kispálya

Szoros meccs lesz, a gatya fel lesz kötve, de a portugálok nem találnak fogást a kékeken.

Az utolsó meccs jön, de a dolgunk egy cseppet sem lett egyszerűbb: a szívósnak tűnő portugálok ellen a határozottan ügyesen gurító és kellően szemfüles franciák játsszák a döntőt, miközben jól tudjuk, hogy eddig mindkét csapatot leginkább az akarat hajtotta előre.

A sikerre tán legéhesebb két gárda csap össze,

s attól tartunk, ebben az esetben tényleg a nüanszok döntenek majd. Például az, hogy milyen pillanatnyi formában lesznek a vitathatatlan klasszisok, a gólkirályjelölt Griezmann, a karmester Payet, és persze Cristiano Ronaldo, miközben egyértelmű, hogy a meccset a kevesebb hibával prezentált, precíz csapatjáték fogja eldönteni. Úgy látjuk, hogy ebből – ha minimális különbséggel is, de – a franciák fognak jobban kijönni. Csak tizenegyesek ne legyenek, az istenért!

Antoine Griezmann

Antoine Griezmann

Fotó: MTI/EPA/Michael Probst

Ha valamiben bízhatnak a portugálok (már saját csapatuk vitathatatlanul harcos, ám a klasszikus futballszépséget nélkülöző erényein felül), az a statisztika, avagy a nagy számok és a végül megszakadó sorozatok törvénye, melyről korábbi cikkünkben ejtettünk szót. A franciák ugyanis 1978 óta valamennyi, szám szerint 10 meccsüket megnyerték ellenük. Ezek között hét barátságos mérkőzés mellett akadt három igencsak emlékezetes tétmérkőzés is.

Csupa elődöntő!

1984-ben például a Platini vezette (és góljaival támogatott) francia csapatnak az akkori Eb elődöntőjében pont a Chalana-féle legendás, a mai portugál válogatott sokszor sótlan célfutballjához képest elképesztően, „brazilosan” pengés játékot mutató alakulat jelentette az utolsó előtti akadályt a végső győzelem felé vezető úton. Bár a franciák pont a rendes játékidőben játszottak jobban, ám helyzeteiket elszórva ekkor még csak 1-1-re álltak. A hosszabbítás első fele a portugáloké volt, meg is nyerhették volna a meccset (Jordão földre rúgott, Batson átpattanó vezető gólja máig emlékezetes), de végül jött Platini a 119. percben.

Későbbi meccseik sem nélkülözték a drámát. Például 2000-ben, az akkori Eb elődöntőjében Nuno Gomes vezető gólját Thierry Henry egyenlítette ki, majd Abel Xavier nyilvánvaló (a portugálok által „természetesen” vitatott) kezezését követően Zidane arany tizenegyesgóljával a 117. percben nyertek a franciák Figóék ellen (annak a csapatnak a mostani szövetségi kapitány, Deschamps volt a csapatkapitánya).

2006-ban a világbajnokság elődöntőjében a franciák már egy határozottan és pofátlanul megúszós győzelmet arattak: ismét egy tizenegyes, ám ezúttal egy erősen vitatható jelentette a különbséget a két csapat között. Más aligha, mert a portugálok szebben, jobban, csak éppen eredménytelenül játszottak. A büntetőt Zidane bevágta, most már a rendes játékidőben, s végül a meccset is behúzták a franciák – megjegyeznénk, a portugáloknál már akkor is CR volt az egyik legnagyobb sztár.

Kötve hisszük, hogy a francia futball e korábbi meccseken maximálisan érvényesülő mákfaktora kitartana a ma esti meccsre is: most a játékukkal is igazolniuk kell, hogy jobbak, mint C. Ronaldóék. Úgy hisszük, fogják is.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.