52/1 Erlend Loe

KOmplett

Amikor L. meglátta, hogy sátrat vertem a nappaliban, nem tudtam nem észrevenni, hogy a gutaütés környékezi. Nem tudom, valaki próbálta-e már: nem egyszerű feladat.

Ráadásul én nem vagyok sátor-guru, eddig mindig megoldotta a helyzetet pár szempilla-rebegtetés, és a közvetlen környezetemben fellelhető férfiak (ismerősök és ismeretlenek, mint legutóbb Olaszországban) erejének, kreativitásának dicsérete, és hopp, már állt is aktuális hálóhelyem. De ebben az esetben tudtam, csak magamra számíthatok.


Fotó: Legát Tibor

 

(Amikor kitaláltam a projekt 52-t, két út állt előttem. Vagy keresek valami szponzort, aki ad mellém egy jó sminkest, kellékest, valamint egy szuper fotóst, és esetleg egy magazinnak elindítjuk a témát, vagy egyszerűen magam belevágok, a saját eszközeimmel. Ez utóbbi mellett döntöttem, több okból is. Van tapasztalatom magazinos ügyekben, mérhetetlenül fárasztó (és igen költséges) amíg csupán egyetlenegy jó kép elkészül, és nekem nem az az elsődleges célom, hogy legyen egy jó fotóm. Hanem az, hogy a magam módján kifejezhessem, összesűríthessem, mit jelent egy író, vagy egy életmű, vagy csupán egyetlen regény, mi az a pont, ami bennem összeállt, milyen hangulat kerített hatalmába, mikor az adott szöveggel foglalkoztam. Nem szerettem volna, ha bármi és bárki behatárol, ha éppen az aktuális divatot (ruhában és sminkben) kellene követni, vagy bármi módon módosulna a bennem lévő látomás. Persze ez a veszély a fapadban is megvan: épp hiányozna valami szuper tárgy, vagy kéne egy jobb helyszín – de, mint írtam, nem a konkrét tükrözés az, ami vonz. Végül odáig radikálisodtam, hogy elvetettem a photoshop használatát is, és igyekszem a legegyszerűbben kifejezni magam. A végső lökést az önismereti csoport adta. Művészetterápiás foglalkozásokra járok, ahol agyagozunk, festünk, montázsokat készítünk, így próbáljuk felhozni, mit érzünk valamivel kapcsolatban. Nyilván nem vagyunk művészek, a mandalám inkább hasonlított teszem azt egy bagolyköpetre, de mégis felmutatott egy lelkiállapotot. Nem vagyok stylist, nem vagyok fotós, nem értek a kompozícióhoz, de hiszem, hogy sugallni ezek nélkül is tudok…)

Erlend Loe könyveiből pár darabot annak idején magyarországi kiadója, a Scolar küldött nekem, csak úgy, olvassam el. Egy hónapig feléjük sem néztem. Aztán az (általam olvasott) első, a (pocsék című) Elfújta a nő beszippantott. Hiszen ez az én világom! Az én humorom, az én agyjárásom! Azt vettem észre, hogy rokona Hornby-nak (róla külön) a világlátása, csak mindez valami északi ízzel – legyen ez bármi – ötvöződik. A naiv.szuper meg egyszerűen letaglózott. Akkor éreztem igazán, hogy ez az író rokonlélek. Így aztán szívből örültem, mikor kiderült, én vezetem majd vele a beszélgetést a Toldi moziban, aminek apropója a legfrissebben megjelent műve, a Vegyesbolti csendes napok volt.


Fotó: Gordon Eszter

 

Nem tudom, honnan jött az ötlet, hogy norvég zászlónak öltözzem, valahogy mókásnak tűnt, de persze megvolt a rizikó, hogy az író nem értékeli. Ezt egyfajta tesztnek szántam, és a mosolyából láttam: bejön. (Nem tudom, én hogyan reagálnék, ha egy távoli országban a moderátor magyar nemzeti trikolorba bújna a tiszteletemre…). A szarvas Sarankó Márti szerezte nekem, a nővérének a gyerekeié…


 


Fotó: Gordon Eszter

 

De vissza a sátorhoz! A motívum természetesen a Doppler-ből jött, ami a második részével együtt (Doppler, az utak királya) az abszolút favoritom lett. A sztori magva ugyanis az, hogy egy jól szituált, középosztálybéli norvég egyszerre csak besokall, otthagyja a családját, és felköltözik a hegyekbe, ahol eleinte egyetlen társa egy jávorszarvas, Bongo. Kérdés persze, hogy ki tudunk-e szakadni eddigi életünkből, főleg, ha minden erejével húz vissza minket a civilizáció (akár a sovány tej, akár a toblerone, akár a család képében…) És én rájöttem, nem tudnék kiszakadni. Minden a városhoz, a szobámhoz, a tárgyaimhoz köt, és ha kivonulok is, csak itt bent maradok, egy zárt szobában, ahol szintén sátrat verhet minden elképzelhető, és minden elképzelhetetlen. És csak vágyakozom olyan szabadság után, ami a második rész női főhősének, a füvezős-pasizós öregasszonynak, Mai Britt-nek megadatott…

 

 


Fotó: Legát Tibor

 

 


Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”