Két Lajosról

KOmplett

Kedvetlen vagyok, levert. Ahogy a cigarettáról, úgy próbálok leszokni a hírek állandó követéséről is. Egyik sem megy, mindegyik függés tartós és romboló.

Egyik percben azt érzem, csak a totális befelé fordulás lehet a válasz, és ahhoz, hogy egy napom jó legyen, csak magamra szabad koncentrálnom. Egyik önismereti csoporttársam küldte át nekem tegnap éjjel a Lajosok Lajosának, legalábbis az én FőLajosomnak a versét, erősítésként.


Kassák Lajos: A jó hétköznap


Egyedül. A januári vak ég alatt állok egyedül.
Hideg van és nem fázom, sötét van és nem félek.
Miért is félnék, otthon vagyok magamnál, annál az embernél, akit nagyon jól ismerek, örömei és fájdalmai itt virulnak a szívemben, és nem fázom, mert az ő nyughatatlan vére melegít engem.
Jó tehát így egyedül lenni magammal, aki az ölében tart és őrködik felettem, s akiről tudom, kivétel nélkül azonos mindennel és mindenkivel a világon.
Ha kíváncsi vagyok, felel a kérdéseimre, s ha fáradt vagyok, felcsigázza kíváncsiságom.
Tegnap a kétségbeesés gyötört, s ma ismét olyan vagyok, amilyen tegnapelőtt voltam.
Ó, ember, egyedül vagy megint, mondom szelíden, s a karjaimban tartom magam úgy, ahogyan az anya öleli át agyonzaklatott gyermekét. Hideg van és nem fázom, sötét van és nem félek, és hallom, hogy szólít a világ, amellyel gyökérig egy vagyok ezen a magányos órán.

De hiába próbálkozom, én bizony félek, és érzem a hideget, a sötétet, jobban, mint valaha.
Idén, december harmincadikán levittük a német rokonomat a Litera hagyományos elő-szilveszteri bulijára. Unokahúgom helyes kislány, sőt, meglehetősen vonzó, első pillantásra (de még sokadikra is bajosan) lehetne megmondani róla, hogy még csak tizennégy éves múlt. Így aztán nem meglepő, hogy ebben a zárt közegben úgy ragyogott (hozzátéve az újdonság varázsát is persze), mint egy drágakő. Minket, irodalmi veteránasszonyokat már unnak régen (mi lenne abban a tét, hogy nekünk udvaroljanak?), hát csöppet sem csodálkoztam, hogy az ifjú virágszálra rárepültek az ismerősök. Kicsit szűkítette a kérők halmazát a tény: a lány csak németül beszél. De a másik legkedvesebb Lajosomat ez nem rettentette el.
-    Flugzeug? – nézett mélyen Anna szemébe.
-    Nein – válaszolta Anna, kicsit riadtan.
-    Zu Fuss? – dörrent rá emeltebb hangon Lajos.
-    Nein – rebegte a lány, és mindannyian úgy éreztük, mintha döglődne egy kicsit a párbeszéd. Közben persze Lajos eszeveszettül dohányzott, lóbálva a félig égő cigarettát Anna orra előtt, aki egyre türelmetlenebbül próbálta félretolni a vehemens lovagot.
-    Das ist die einzige Lebensmittel in Ungarn – magyarázta aztán a cigire mutatva. Végül ő is megérezte, hogy vakvágányra került ez a bimbózónak nem nevezhető románc. Mélyen elgondolkodott, és feltette aztán azt a kérdést, amit mostanában sokunknak fel kellene tenni, és amit ilyen frappánsan nem hallottam még ezelőtt:
-    Sprichst du demokratisch?

„Magyarország én vagyok!” – kiabálta pár éve ugyanezen a helyen és rendezvényen ugyanez a nagyon kedves Lajos, nyilván akkor sem józanul. Mennyire örülnék most, ha így lenne.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.