52/13. Lewis Carroll

KOmplett

Gyerekkoromban nem szerettem az Alice-könyveket, riasztott már a borítójuk is. Emlékszem, kicsiként a nagymamám egyik este próbált felolvasni az Alice Csodaországban-ból, de abba kellett hagynia. Akkoriban még nem tudtam, hogy létezik párhuzamos valóság a fejben, és hogy Alice világa azzal összehasonlítva igazán csodálatos.

Az első érzékelészavaraim idején vettem le a polcról újra az Alice Tükörországbant. (Ezt egyébként jobban szeretem, lehet, hogy a fekete cica miatt is.) És azóta, ha van egy kis időm, amikor tudok játszani a tudatomban lévő rémképekkel (vagy mert dolgozni szeretnék belőlük, vagy mert szeretném jobban megérteni őket), újra és újra fellapozom.

Legjobban a verseket kedvelem ezekben a könyvekben, külön kis mesék a mesében. Segítenek a bennem is ott mozgolódó rejtett történeteket kibontani. Érdekesek ezek, mert voltaképpen arra sem sikerült még rájönnöm, hogy tulajdonképpen hány éves is vagyok az álmaimban? Meg nem tudnám mondani – néha arra tippelek, hogy olyan Alice-korú. Nem látom az álmokban magam, nincs ott sosem tükör, ami megmutatná azt az arcot. Kortalan vagyok, ha elalszom, és maradok is, még az ébredés utáni pillanatokban is egy kicsit.


Fotó: Merényi Dávid


Tavaly nyáron írtam egy verset, az Otthon éjjel címűt, amelyben megpróbáltam lefesteni, milyen fenyegető világba csöppenek minden elalváskor. Egyfajta Csodaország ez is, hiszen ugye az csak nem lehet valóság, hogy szú rágja szét a csontjaimat, vagy éppen egy patkány piros szemébe tekintve (átlényegülve belé) küzdök az ébrenlétért. Nyáron még itt tartottam, mára meg igazán elharapódzott a helyzet. Minden éjjel valóban egy csapda, egy vesztő, lassan már nappal sem kerülök ki belőle.

Emlékszem, hogy régebben, amikor alkohollal küldtem le az idegi problémáimra felírt méregerős gyógyszereket, nappal is bele tudtam kerülni ezekbe az állapotokba. Ha lehunyom a szemem, élesen előttem van a kép: vöröses félhomály van, a kisszoba úszkál, kapaszkodnom kell az ajtófélfába, ami szintén hullámzik egy kicsit. Előttem magasodik a galériaágy, de nem lehet rálépni a lépcsőkre, mert a fokai vízből vannak. Tengernek gyanítom, bár megzavar kissé, hogy kockákban veti hullámait. Maga az ágy fölötte úgy magaslik, mint egy fennsík – el kéne jutnom odáig. Nézem a mennyezetet, lüktet benne valami fény, nap vagy hold? Aztán madárszárnyakká változik a kép, csapdosás felettem, vergődés zaja, egyre hangosabb. Később mégis fenn, az ágyon ébredek.

Lewis Carroll állítólag a migrénjeinek köszönhető hallucinációrohamaiban írta az Alice-könyveket (és éppen ezért innen kapta a nevét az Alice Csodaországban-szindróma is, egy olyan idegállapot, amely megzavarja az emberi érzékelést, és elalvással összeköthető. Arra gyanakszom, nekem ez lehet most a bajom, bár a leírás szerint ezt a szindrómát mellékhatásnak tekintik).

A képet azért szeretem, mert egészen szürreális, és vidámnak tűnik, holott a borzalom maga. Egy nő (én) olyan mosollyal, ami egyszerre kegyetlen és merengő írja, csak írja egy füzetkébe az életét, miközben mögötte – talán csak a tudatában – változnak át a tárgyak és a figurák. A játék mackóból kiválik egy férfi, fenyegetnek a nagyra nőtt figurák, de közben a sorok csak gyűlnek és gyűlnek, készül a történet, melynek senki sem sejtheti a végét…

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”