Rémálmaim vol.2.

KOmplett

Barátnőm aggódva kérdezte a telefonban, hogy tényleg ennyire rossz-e a helyzet álomfronton. Őszintén feleltem neki: rosszabb. Mivel éppen ebben a pillanatban keltem (eddig mindig egy-két óra távolságban szemléltem az idegölést), még a zsigereimben érzem a hatásukat.

Mindig csak a legutolsóra emlékszem, mert általában arra riadok fel. De azok alapján el tudom képzelni a többit is. (Illetve szerencsére igazán jól nem tudom elképzelni, és ez tényleg mázli, gondolom a tudatom mélyre zárja őket, ne is lássam se ébren, se öntudatlan, mi történik velem. Kérdés persze, hogy az álom valóban történik-e, és valóban velünk. Hogy bennünk, az legalábbis bizonyos, és feltételezhetően olyan dolog nem terem meg a fejünkben, ami valamiképpen ne kapcsolódna hozzánk. És ha már ennyire hat valami, az valóban történik, megtörténik, hiszen átélem, valósággá transzformálódik, gyötör.)

Az első üldözős álmom még gyerekkoromból jön. Tisztán emlékszem, olyan nyolcéves lehettem. Az álmomban mindig háború volt, katonák masíroztak hosszú sorokban, én a családdal vagy csupán a húgommal együtt, egy kis bunkerben húztuk meg magunkat. De mindig ránk találtak, és onnan már csak az a kép van meg, hogy kínoznak engem. Sokat gondolkodtam ennek az álomnak az eredőjén, de csak a díszletek megfejtéséig jutottam. Anya a katonaságnál dolgozott, és amikor szünnap volt az iskolában, de ő nem kapott szabadságot, olyankor bevitt magához a laktanyába. Valahogy már kicsi lányként taszított az egyenruha. És egy laktanyában mindenki abban van. Jöttek a tisztek, kalapjuk, zöld zakójuk látványa szorongást okozott. De leginkább a kiskatonáktól viszolyogtam. Ehhez valószínűleg hozzájárult az is, hogy a laktanyában volt egy beteg kiskutya. Anya etette, gondozta őt. Egyszer megkérdeztem, miért néz ki ilyen rémületesen ez a kis állat, mire anya elmesélte, hogy a kiskatonák felgyújtották benzinnel, alig sikerült megmentenie. A gyerekagyamban ez, valamint a háborús filmekből meglátott kockák összekapcsolódtak, onnantól féltem a katonáktól.

Soha nem felejtem el az iskolai honvédelmi napokat – szerencsére a mai gyerekeket már nem kínozzák ilyesmivel. Gázálarcot kellett viselnünk, szögesdrót alatt sisakban kúszni-mászni, a fiúk nagyon élvezték. És mindig énekelni a számomra mindmáig gyomorgörcsöt okozó dalt: „Jön már, jön a század, nézd a katonákat!” És soha nem értettem, mi a jó abban, ha nézzük őket. Arra kellett volna gondoljunk, hogy a katonák megvédenek minket, értünk vannak, de nekem rögvest az álombéli képek ugrottak be, hogy nagy honvédőink megragadnak, erőszakoskodnak velem, bántanak.  Később a katonák képe megkopott, helyüket a vad hordák (néha egyenruhásokkal keverve azért) vették át. Szintén visszatérő képek ezek. Menekülök egyedül, nyomomban egyre duzzadó tömeg, felfegyverkezve, mindenféle géppuskákkal, husángokkal, a fejeken buta, ám fenyegető arckifejezés. És nekem nem jut sehol egy nyugodt zug. Futok, futok, de tudom, az erőm hamarosan elfogy. És akkor sziklaszirtre érek, előttem hatalmas kékség: a tenger és az égbolt. Az elrugaszkodás előtti pillanat borzalma ott van ébredéskor is: most kell ugranom, bár tudom, a vége az, hogy szétzúzódom a sziklákon. És akkor háromig számolok, hajrá, megvan a lendület. És mindig ugyanazt kiáltom közben: „Soha, soha nem vehetitek el azt a szabadságot, ami most bennem van!” Erre szoktam felriadni. És állandóan azon gondolkozom, hogy ez a szabadságérzet mire is vonatkozik? Vajon arra-e, hogy azt gondolom, mindenből kiút lehet az önként vállalt halál, vagy valami másra? De mi másra? Úgy érzem, ha ezt megfejteném, nem félnék annyira attól, amit ez a kérdés sugall nekem…

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.