Rémálmaim vol.2.

KOmplett

Barátnőm aggódva kérdezte a telefonban, hogy tényleg ennyire rossz-e a helyzet álomfronton. Őszintén feleltem neki: rosszabb. Mivel éppen ebben a pillanatban keltem (eddig mindig egy-két óra távolságban szemléltem az idegölést), még a zsigereimben érzem a hatásukat.

Mindig csak a legutolsóra emlékszem, mert általában arra riadok fel. De azok alapján el tudom képzelni a többit is. (Illetve szerencsére igazán jól nem tudom elképzelni, és ez tényleg mázli, gondolom a tudatom mélyre zárja őket, ne is lássam se ébren, se öntudatlan, mi történik velem. Kérdés persze, hogy az álom valóban történik-e, és valóban velünk. Hogy bennünk, az legalábbis bizonyos, és feltételezhetően olyan dolog nem terem meg a fejünkben, ami valamiképpen ne kapcsolódna hozzánk. És ha már ennyire hat valami, az valóban történik, megtörténik, hiszen átélem, valósággá transzformálódik, gyötör.)

Az első üldözős álmom még gyerekkoromból jön. Tisztán emlékszem, olyan nyolcéves lehettem. Az álmomban mindig háború volt, katonák masíroztak hosszú sorokban, én a családdal vagy csupán a húgommal együtt, egy kis bunkerben húztuk meg magunkat. De mindig ránk találtak, és onnan már csak az a kép van meg, hogy kínoznak engem. Sokat gondolkodtam ennek az álomnak az eredőjén, de csak a díszletek megfejtéséig jutottam. Anya a katonaságnál dolgozott, és amikor szünnap volt az iskolában, de ő nem kapott szabadságot, olyankor bevitt magához a laktanyába. Valahogy már kicsi lányként taszított az egyenruha. És egy laktanyában mindenki abban van. Jöttek a tisztek, kalapjuk, zöld zakójuk látványa szorongást okozott. De leginkább a kiskatonáktól viszolyogtam. Ehhez valószínűleg hozzájárult az is, hogy a laktanyában volt egy beteg kiskutya. Anya etette, gondozta őt. Egyszer megkérdeztem, miért néz ki ilyen rémületesen ez a kis állat, mire anya elmesélte, hogy a kiskatonák felgyújtották benzinnel, alig sikerült megmentenie. A gyerekagyamban ez, valamint a háborús filmekből meglátott kockák összekapcsolódtak, onnantól féltem a katonáktól.

Soha nem felejtem el az iskolai honvédelmi napokat – szerencsére a mai gyerekeket már nem kínozzák ilyesmivel. Gázálarcot kellett viselnünk, szögesdrót alatt sisakban kúszni-mászni, a fiúk nagyon élvezték. És mindig énekelni a számomra mindmáig gyomorgörcsöt okozó dalt: „Jön már, jön a század, nézd a katonákat!” És soha nem értettem, mi a jó abban, ha nézzük őket. Arra kellett volna gondoljunk, hogy a katonák megvédenek minket, értünk vannak, de nekem rögvest az álombéli képek ugrottak be, hogy nagy honvédőink megragadnak, erőszakoskodnak velem, bántanak.  Később a katonák képe megkopott, helyüket a vad hordák (néha egyenruhásokkal keverve azért) vették át. Szintén visszatérő képek ezek. Menekülök egyedül, nyomomban egyre duzzadó tömeg, felfegyverkezve, mindenféle géppuskákkal, husángokkal, a fejeken buta, ám fenyegető arckifejezés. És nekem nem jut sehol egy nyugodt zug. Futok, futok, de tudom, az erőm hamarosan elfogy. És akkor sziklaszirtre érek, előttem hatalmas kékség: a tenger és az égbolt. Az elrugaszkodás előtti pillanat borzalma ott van ébredéskor is: most kell ugranom, bár tudom, a vége az, hogy szétzúzódom a sziklákon. És akkor háromig számolok, hajrá, megvan a lendület. És mindig ugyanazt kiáltom közben: „Soha, soha nem vehetitek el azt a szabadságot, ami most bennem van!” Erre szoktam felriadni. És állandóan azon gondolkozom, hogy ez a szabadságérzet mire is vonatkozik? Vajon arra-e, hogy azt gondolom, mindenből kiút lehet az önként vállalt halál, vagy valami másra? De mi másra? Úgy érzem, ha ezt megfejteném, nem félnék annyira attól, amit ez a kérdés sugall nekem…

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.