52/14. Hárs László

KOmplett

Hárs László (akár csak Tamkó Sirató) sok műfajú alkotó volt, írt versektől kezdve a publicisztikákon, dalszövegeken át a színdarabokig mindent, mégis inkább mesélőként ugrik be a neve. Engem a Biri és Bori című ifjúsági regénye mozgatott meg leginkább.

Felnőttként kezdek rádöbbenni, milyen nagy hatással voltak rám kamaszkori olvasmányaim. Talán ezért van az is, hogy hétről hétre a polcomat böngészgetve nagy kedvvel veszem le a régen nem forgatott könyveket, és merülök el bennük újra.Hárs László (akár csak Tamkó Sirató) sok műfajú alkotó volt, írt versektől kezdve a publicisztikákon, dalszövegeken át a színdarabokig mindent, mégis inkább mesélőként ugrik be a neve. Engem a Biri és Bori című ifjúsági regénye mozgatott meg leginkább.

Több volt ez megmozgatásnál! Azt hiszem, alapvetően változtatta meg magamhoz a viszonyomat. A regény a Pöttyös könyvek sorozatban jelent meg, és én imádtam a Pöttyös könyveket. (Épp ezért nagyon sajnálom, hogy manapság nem születik annyi ifjúsági regény, mint akkoriban, legalábbis nálunk. Bár elnézve a hatalmas gyerekkönyvboomot, reménykedhetünk: a szerzők gyerekei egyre nagyobbak lesznek, és megszületnek majd a mai kamaszokról szóló igazi irodalmi könyvek is, mert a gimis szériák és egyéb bugyuta, főképp lányokat megcélzó olvasmányok talán soványkának bizonyulnak majd a minőségi gyerekkönyveken felnövőknek…)

Boróka Biri vidékről kerül a fővárosba, és sokrétű társaságba csöppen. Nagy vagányok és szelíd lányok-fiúk alkotják a kört. Biri el van veszve kissé, nem tudja eldönteni, mi jönne be igazán, hogyan kellene viselkednie ahhoz, hogy mindenki elfogadja, befogadja, sőt, hogy a szerelem is rátalálhasson. Hamarosan rádöbben arra, amire mindannyian előbb inkább, mint utóbb: hogy olyan nincs, hogy minden egyes ember szimpátiáját elnyerjük. Így létrehozza saját ikertestvérét, Borit, a vagány, nagyhangú, szűk térdnadrágban feszítő csajszit, aki a szerény Biri gyökeres ellentéte. Meglepően jól megy neki a szerepjáték, de persze csak egy bizonyos pontig: majd döntenie kell.

Nem árulom el a könyv végét, de nekem a döntése nem tetszik annyira. Én máshogy csináltam volna. És máshogy is csináltam. Mert ez a könyv tizenévesen arra nyitotta rá a szemem, hogy „hát persze! Nem kell mindig ugyanolyannak lenni”. És továbbvittem, továbbhajtottam a dolgot a hétköznapi (megszokott) szerepjátszás felől a teljes személyiségcserékig. Már egészen fiatalon többféle ruhatáram és beszédmódom volt, megtanultam működtetni őket. Létezik bennem egy Orsolya, aki komoly, aki a verseket írja, aki megrögzött határidő- és feladatmániás, és Orsi, aki viszont totálisan más, hülye cuccokat visel, idióta dolgokat beszél, vicces projektekben vesz részt. Régebben még inkább elvált a két rész egymástól, már-már személyiségzavaros állapotokat okozva, ma már több az átfedés.


A két fotó a lakásban készült egy különös kalandhoz. A lap – aminek épp dolgoztam – főszerkesztője megkért, hogy tegyek egy érdekes kísérletet. Fotóztassam le magam kétféle nőnek (ám ugyanabban a ruhában és ugyanazzal a megvilágítással), és jelentkezzek be egy népszerű társkereső oldalra. Majd várjam a leveleket. A játék lényege az volt, hogy próbáljam meg ezáltal kideríteni, melyik típusra ugranak a férfiak inkább. (A tanulságok itt olvashatóak.)

Aki már próbálta, milyen egyik nap így, másik nap úgy lenni, az nehezen mond le róla. Emlékszem arra a napra, amikor először vettem fel parókát. Nagy, dús, vörös lobonc volt, Orsi nekiindult a városnak, még Orsolya arckifejezésével. És bérlet nélkül. Előző nap a szimpla lányt megbüntették. Ám Orsi rázott kettőt a loknijain, és az ellenőr zavart mosollyal tessékelte tovább…

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.