52/2 Else Lasker-Schüler

KOmplett

„Ő volt a legnagyobb költőnője Németországnak” – írta róla Gottfried Benn, és van igazság a szavaiban. Érdekes módon nálunk nem olyan ismert, mint hazájában, úgy tudom, itthon utoljára 1972-ben jelentek meg a válogatott versei, Villogó kavicson címmel.

Még gimnazista voltam, mikor e könyv véletlenül a kezembe a került, és akkor a költőnőről nem tudtam az égvilágon semmit. De hálás vagyok ennek a véletlennek, mert ő volt az egyike azoknak, akik megfordították a versről való gondolkodásomat. (Pedig akkor eredeti nyelven nem is olvastam még sorait – ám amióta megvannak az összegyűjtött munkái németül, magyarul nem olvasom.) Fura módon az sem zavar, ha nem értem teljesen tisztán egy-egy részletét a szövegeknek – ennek az expresszív lírának a lendülete, a szenvedélyessége áthajt ezeken a részeken, egyszerűen érzem Else-t, könnyedén tudnak lüktetni bennem a sorai.



A kép az Abschied (Búcsú) című vershez készült, ez a legnagyobb kedvencem.

Aber du kamst nie mit dem Abend –
Ich saß im Sternenmantel.

...Wenn es an mein Haus pochte,
War es mein eigenes Herz.

Das hängt nun an jedem Türpfosten,
Auch an deiner Tür;

Zwischen Farren verlöschende Feuerrose
Im Braun der Guirlande.

Ich färbte dir den Himmel brombeer
Mit meinem Herzblut.

Aber du kamst nie mit dem Abend –
...Ich stand in goldenen Schuhen.

(Hevenyészett – csak az értelemre fókuszáló) fordításban az eleje és a vége: „De te nem jötteél soha az esttel - / csillagpalástban ültem.// Ha valaki bekopogott hozzám / az a saját szívem volt. // (…) Szederszínre festettem neked az eget/ a szívem vérével.// De te nem jöttél soha az esttel.// … Arany cipőben álltam.”
Amikor erre a szövegre rábukkantam, nagyon szerelmes voltam, teli gyötrő vágyakozással, és nyilván reménytelen volt az ügy. Sürgős késztetést éreztem, hogy vegyek egy arany cipőt. Annyira erős ez a jelkép: annak a szomorúsága, hogy hiába, mi mindent megtettünk, de a másik mégsem jön el, soha. Hiába aggattuk magunkra a csillag-palástot (profánra és rám fordítva a nő összes bevethető eszközét – legalábbis a külsőnkre értve), hiába áldoztunk a vérünkkel, idegrendszerünkkel: a másik még csak nem is kegyetlenségből, hanem azért, mert mindez egyszerűen nem kell neki – visszautasíthat.
A mai napig megragad Lasker-Schüler határokat nem ismerő, zsigeri szenvedélyessége, és a képek, amiket a leírás szolgálatába állít. Nála nem férfiak vannak, hanem tigrisek, királyok, kék lovasok és barbárok, nála a szerelem mindig halálos, kipréseli az utolsó csepp vérünket is, és elemel a földtől, hogy összekapcsoljon azzal, ahonnan ezek az érzések jönnek: az éggel.



(A hógömböt, amit az ajtóban egzaltáltan (és hiába) várakozó nő a kezében tart, ajándékba kaptam, és nyilván szétröhögtem magam. (Állítólag az sem bírta visszafojtani a nevetést, akitől megrendelték.) Ki az, aki egy ilyentől komolyan meghatódik? Nyilván vannak emberek, akik igen, hiszen van rá kereslet. Ez a fajta tragikum gondolkodóba ejtett. Arra hasonlít az érzés, mint amikor egy igazán gennyes filmen sírva fakadunk, és látjuk, hogy valódi fájdalmat generálhat a tiszta giccs.)

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”