52/2 Else Lasker-Schüler

KOmplett

„Ő volt a legnagyobb költőnője Németországnak” – írta róla Gottfried Benn, és van igazság a szavaiban. Érdekes módon nálunk nem olyan ismert, mint hazájában, úgy tudom, itthon utoljára 1972-ben jelentek meg a válogatott versei, Villogó kavicson címmel.

Még gimnazista voltam, mikor e könyv véletlenül a kezembe a került, és akkor a költőnőről nem tudtam az égvilágon semmit. De hálás vagyok ennek a véletlennek, mert ő volt az egyike azoknak, akik megfordították a versről való gondolkodásomat. (Pedig akkor eredeti nyelven nem is olvastam még sorait – ám amióta megvannak az összegyűjtött munkái németül, magyarul nem olvasom.) Fura módon az sem zavar, ha nem értem teljesen tisztán egy-egy részletét a szövegeknek – ennek az expresszív lírának a lendülete, a szenvedélyessége áthajt ezeken a részeken, egyszerűen érzem Else-t, könnyedén tudnak lüktetni bennem a sorai.



A kép az Abschied (Búcsú) című vershez készült, ez a legnagyobb kedvencem.

Aber du kamst nie mit dem Abend –
Ich saß im Sternenmantel.

...Wenn es an mein Haus pochte,
War es mein eigenes Herz.

Das hängt nun an jedem Türpfosten,
Auch an deiner Tür;

Zwischen Farren verlöschende Feuerrose
Im Braun der Guirlande.

Ich färbte dir den Himmel brombeer
Mit meinem Herzblut.

Aber du kamst nie mit dem Abend –
...Ich stand in goldenen Schuhen.

(Hevenyészett – csak az értelemre fókuszáló) fordításban az eleje és a vége: „De te nem jötteél soha az esttel - / csillagpalástban ültem.// Ha valaki bekopogott hozzám / az a saját szívem volt. // (…) Szederszínre festettem neked az eget/ a szívem vérével.// De te nem jöttél soha az esttel.// … Arany cipőben álltam.”
Amikor erre a szövegre rábukkantam, nagyon szerelmes voltam, teli gyötrő vágyakozással, és nyilván reménytelen volt az ügy. Sürgős késztetést éreztem, hogy vegyek egy arany cipőt. Annyira erős ez a jelkép: annak a szomorúsága, hogy hiába, mi mindent megtettünk, de a másik mégsem jön el, soha. Hiába aggattuk magunkra a csillag-palástot (profánra és rám fordítva a nő összes bevethető eszközét – legalábbis a külsőnkre értve), hiába áldoztunk a vérünkkel, idegrendszerünkkel: a másik még csak nem is kegyetlenségből, hanem azért, mert mindez egyszerűen nem kell neki – visszautasíthat.
A mai napig megragad Lasker-Schüler határokat nem ismerő, zsigeri szenvedélyessége, és a képek, amiket a leírás szolgálatába állít. Nála nem férfiak vannak, hanem tigrisek, királyok, kék lovasok és barbárok, nála a szerelem mindig halálos, kipréseli az utolsó csepp vérünket is, és elemel a földtől, hogy összekapcsoljon azzal, ahonnan ezek az érzések jönnek: az éggel.



(A hógömböt, amit az ajtóban egzaltáltan (és hiába) várakozó nő a kezében tart, ajándékba kaptam, és nyilván szétröhögtem magam. (Állítólag az sem bírta visszafojtani a nevetést, akitől megrendelték.) Ki az, aki egy ilyentől komolyan meghatódik? Nyilván vannak emberek, akik igen, hiszen van rá kereslet. Ez a fajta tragikum gondolkodóba ejtett. Arra hasonlít az érzés, mint amikor egy igazán gennyes filmen sírva fakadunk, és látjuk, hogy valódi fájdalmat generálhat a tiszta giccs.)

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.