52/23. Georg Trakl

KOmplett

Beteg volt, alkoholista, kábítószeres, a saját testvérébe volt szerelmes. Ha nem tudnám, ki ő, a róla készült portrékat nézve megijednék. Igaz, a versei sem a megnyugtató, léleksimogató fajtából valók. Hatalmas, esszenciális költészet az övé. Mióta megragadott, nemhogy nem enged el: belém kúszott, átitatott, a véremmé vált.

Talán az ősz illik leginkább hozzá, a vég előtti utolsó tündöklése a természetnek. Talán ő az a költő, akinek a legtöbb versét tudom fejből idézni, megmaradtak bennem, nem tudnak kopni. Hogyan is tudnának: gyakran éppen a már kopottat, lecsupaszítottat ábrázolják, a csontba vájódnak, de szépen és lassan, nem tűnik fel, ahogy végzik a munkájukat, csak mire már belénk épültek.

Lélek, mélabú, bánat, hold és ősz – másnál összerándulnék, ha így olvasnék róluk. Trakl – szerintem – az egyik legnagyobb expresszionista költő, világa szűknek tűnik, képei egyneműnek, mégis ebből a monomániás, konok és következetes tébolyból végtelen és összetéveszthetetlen univerzum épül fel. (Egyik kedvencem a Helian című vers. „A szellem magányos óráiban / oly szép járni a napban / a nyár sárga falai mentén. / A fűben halkan csengenek a léptek; a szürke márványban / a pán fia még egyre alszik. (…) Ó, a drága holtak arca mily komoly. / De igaz pillantásuk örvendezteti a lelket.” Ford.: Erdélyi Z. János)


A karcsú kis kötetet (mint annyi kedvenc költőm munkáit) Rita barátnőmtől kaptam 1994-ben, a születésnapomra. A kép is (éppen ezért) egy régi születésnapi bulimon készült, a Sarkban, talán épp tíz évvel ezután. Nem egy jó fotó, én sem nézek ki valami fényesen rajta, ám a szemem olyan, amilyen akkoriban igen gyakran volt: az bizony meg-megtörő fénnyel ragyog, teli van mámorral, ritkán kijózanodással, mindig az aznappal, ami nem lendületet ad, hanem csak a kétely nélküli meggyőződést, hogy igen, megyek tovább. Jó kis évek voltak ezek, extázis és megborulások váltogatták egymást, követhetetlen ütemben. Else Lasker-Schüler és Trakl évei, gyakran olvasgattam őket a lesötétített szobám mélyén. Ők ketten közel álltak egymáshoz, testvér szenvedés és őrült belső lángolás kötötte őket össze – a barátság mellett. Amikor először megtudtam, hogy ők ismerték és szerették egymást, nagyon megnyugtatott a tudat, hogy végtére is: a rokon szellemek tényleg tudnak találkozni.

Innen, távolról, a mai napig érzem a húzásukat, tudnak vinni magukkal. Értem sebzett magányukat, alkotói vágyukat, szenvedélyeiket. Trakl költészetében is akkor a legjobb elmerülni, mielőtt leszáll az este. Az alkonyat versei ezek, a derengésé, az öntudat határain levésé. Akkor az igazi olvasni őket, mikor eltűnnek a körvonalak, kontúrtalan a létezés. Homály, szürkület, nem látni, hol kezdődik az égbolt, lekúszik az erkély korlátjára, ráül a lapokra. Menni tovább ilyenkor, merülni öntudatlan, mintha langyos tengervízben úsznánk, lebegnénk. Ám a víz is anyagtalan, lehetne lég is, összemosódnak az őselemek, hiszen belső tűz fűti mindet. Úgy távolodhatunk el e versek olvasása közben a földtől, hogy tudjuk: megtart, még itt vagyunk. És ez sem biztos.

Ha költőkről írok, nem állom meg, hogy legalább egyetlen verset ne tegyek közzé. Hát álljon itt is egy, nyári estékhez. Rövid darab, zenei, könnyen bemászik a fülünkbe. Pár napja elalvás előtt újra ez mantrázódik bennem, míg át nem úszom az álomba:

Rondó

Elcsordogál az arany nappal,

az esti színek, barna és kék;

halkká haltak a pásztorflőték

az esti színek, barna és kék

elcsordogált az arany nappal.

(Ford.: Erdélyi Z. János)

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.