52/23. Georg Trakl

KOmplett

Beteg volt, alkoholista, kábítószeres, a saját testvérébe volt szerelmes. Ha nem tudnám, ki ő, a róla készült portrékat nézve megijednék. Igaz, a versei sem a megnyugtató, léleksimogató fajtából valók. Hatalmas, esszenciális költészet az övé. Mióta megragadott, nemhogy nem enged el: belém kúszott, átitatott, a véremmé vált.

Talán az ősz illik leginkább hozzá, a vég előtti utolsó tündöklése a természetnek. Talán ő az a költő, akinek a legtöbb versét tudom fejből idézni, megmaradtak bennem, nem tudnak kopni. Hogyan is tudnának: gyakran éppen a már kopottat, lecsupaszítottat ábrázolják, a csontba vájódnak, de szépen és lassan, nem tűnik fel, ahogy végzik a munkájukat, csak mire már belénk épültek.

Lélek, mélabú, bánat, hold és ősz – másnál összerándulnék, ha így olvasnék róluk. Trakl – szerintem – az egyik legnagyobb expresszionista költő, világa szűknek tűnik, képei egyneműnek, mégis ebből a monomániás, konok és következetes tébolyból végtelen és összetéveszthetetlen univerzum épül fel. (Egyik kedvencem a Helian című vers. „A szellem magányos óráiban / oly szép járni a napban / a nyár sárga falai mentén. / A fűben halkan csengenek a léptek; a szürke márványban / a pán fia még egyre alszik. (…) Ó, a drága holtak arca mily komoly. / De igaz pillantásuk örvendezteti a lelket.” Ford.: Erdélyi Z. János)


A karcsú kis kötetet (mint annyi kedvenc költőm munkáit) Rita barátnőmtől kaptam 1994-ben, a születésnapomra. A kép is (éppen ezért) egy régi születésnapi bulimon készült, a Sarkban, talán épp tíz évvel ezután. Nem egy jó fotó, én sem nézek ki valami fényesen rajta, ám a szemem olyan, amilyen akkoriban igen gyakran volt: az bizony meg-megtörő fénnyel ragyog, teli van mámorral, ritkán kijózanodással, mindig az aznappal, ami nem lendületet ad, hanem csak a kétely nélküli meggyőződést, hogy igen, megyek tovább. Jó kis évek voltak ezek, extázis és megborulások váltogatták egymást, követhetetlen ütemben. Else Lasker-Schüler és Trakl évei, gyakran olvasgattam őket a lesötétített szobám mélyén. Ők ketten közel álltak egymáshoz, testvér szenvedés és őrült belső lángolás kötötte őket össze – a barátság mellett. Amikor először megtudtam, hogy ők ismerték és szerették egymást, nagyon megnyugtatott a tudat, hogy végtére is: a rokon szellemek tényleg tudnak találkozni.

Innen, távolról, a mai napig érzem a húzásukat, tudnak vinni magukkal. Értem sebzett magányukat, alkotói vágyukat, szenvedélyeiket. Trakl költészetében is akkor a legjobb elmerülni, mielőtt leszáll az este. Az alkonyat versei ezek, a derengésé, az öntudat határain levésé. Akkor az igazi olvasni őket, mikor eltűnnek a körvonalak, kontúrtalan a létezés. Homály, szürkület, nem látni, hol kezdődik az égbolt, lekúszik az erkély korlátjára, ráül a lapokra. Menni tovább ilyenkor, merülni öntudatlan, mintha langyos tengervízben úsznánk, lebegnénk. Ám a víz is anyagtalan, lehetne lég is, összemosódnak az őselemek, hiszen belső tűz fűti mindet. Úgy távolodhatunk el e versek olvasása közben a földtől, hogy tudjuk: megtart, még itt vagyunk. És ez sem biztos.

Ha költőkről írok, nem állom meg, hogy legalább egyetlen verset ne tegyek közzé. Hát álljon itt is egy, nyári estékhez. Rövid darab, zenei, könnyen bemászik a fülünkbe. Pár napja elalvás előtt újra ez mantrázódik bennem, míg át nem úszom az álomba:

Rondó

Elcsordogál az arany nappal,

az esti színek, barna és kék;

halkká haltak a pásztorflőték

az esti színek, barna és kék

elcsordogált az arany nappal.

(Ford.: Erdélyi Z. János)

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.