52/3 Sylvia Plath

KOmplett

„Három hete hajat se mostam. Hét éjszaka nem aludtam. Anyám azt mondta, nem létezik, hogy ne aludtam volna, képtelenség ennyi ideig nem aludni, de ha aludtam is, legfeljebb csak nyitott szemmel, mert hisz végig követtem az ágy fölötti óra másodpercmutatójának és óramutatójának zöldesen fénylő kör- és félkörútját, teljes hét éjszaka anélkül, hogy egyetlen percet vagy órát kihagytam volna. Ruhát és hajat azért nem mostam, mert tiszta őrültség lett volna.”

Még tizenhét évesen jelöltem be ezt a részt az Üvegburából. Ezt, és azt, amikor a szekrényében sorjázó ruhákat döglött halakhoz hasonlítja. Nem tudom, miért emeltem éppen ezeket ki, hiszen tizenhét évesen még nem vert le soha úgy igazán a depresszió, nem tudtam, milyen érzés az: nem aludni. Akkoriban elegánsan rossz hangulatunk volt mindig, spleennek neveztük inkább, undorított bennünket (a három jó barátnőt) az egész, minket körülvevő kicsinyes világ. Aztán, mikor megtörtént, hogy már két hete nem keltem fel az ágyból, és hiába ettem egyre növekvő dózisokban a nyugtatókat és altatókat, csak nem tudtam aludni (vagy legalábbis nem éreztem, hogy aludtam volna), amikor nem lehetett hozzám szólni, mert csak sírtam, és taxival kellett elvinni pszichiáterhez is, megértettem valamit Plathból. Az első ilyen periódusom után újra kézbe vettem a könyvet, majd a második után (akkor már 25-26 lehettem) közel kerültem a verseihez is. Pedig nem jó érzés az, ha valakihez, aki ilyen mélyen van, tudsz egyszerűen, belülről közeledni. (Emlékszem arra is, hogyan érintett, amikor megtudtam, hogy Plath fia se természetes halálnak halálával halt… Apám is depresszióban szenvedett, én is, néha sűrűbb, néha ritkább hullámokban, ha a hajlam ennyire örökölhető… De persze ez most csak józan para, már-már nyavalygásnak hat – amikor nincs józanság, ijesztőbb.) És mindig minden ugyanúgy kezdődik, ahogy Plathnál is. Elkezd a gondolkodás leszűkülni (kiegészül olyasmikkel, hogy most akkor biztosan a fókuszált aggódás miatt kialakul a rák is mellé), és mindig ugyanaz a furcsa, levert fáradtság, naphosszat: „(…) elgondolkodtam, miért van, hogy már nem vagyok képes végigcsinálni, amit tennem kellene. Ettől elszomorodtam, elfáradtam. Majd azt kérdeztem magamtól, miért nem vagyok képes legalább arra, hogy fejest ugorjak abba, amit nem szabadna tennem (…), és ettől még szomorúbb és fáradtabb lettem.” Fura, de ha kezdődik (ha biztosan érzem, hogy jön a depresszió – mint most is), akkor a Naplókat és a verseket is előveszem. És tud biztatni mégis (hangozzék ez bármily paradoxul), ilyen sorokkal: „Én szerzek helyet magamnak, különös, elég kicsiny helyet, ahonnan mégis eléggé kilátni, mely mégis elég tágas ahhoz, hogy boldog lehessek benne.” Kis felmentéseket ad (még ha tudom, mi lett a vége, hogy leír olyanokat, amiket én is gondolok magamról: hogy lustának született, hogy állandóan kell neki az elismerés, hogy neki sincs memóriája, nagyon könnyen felejt. És aztán becsapnak az olyan mondatok, amiktől majd megint ébren hánykolódom, hogy „Az agy teszi, csak teszi a magáét, szövögeti a hálóját”, és megint meglep a félelem az őrülettől. Gyakran képzelem el a bezárt szobáját, ahol az utolsó nagy verseit írta, például a legutolsónak tartott Krátert. És ez is egyszerre borzongat is és vigasztal, hiszen azt mondja, rögtön az első két sorban, hogy: „A nő kiteljesül / Halott. (…)”, és zárásképp: „A Hold nem szomorkodik, / Csontcsuklya alól figyel, // Látott már ilyet, / Kráterei hasadnak, hívnak.”

A fotó az egyik depressziós periódusomban készült, véletlenül. És csak utólag vettük észre az arcom előtti fényből azt a másik arcot.

 


Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.