Hogyan írsz? 2. rész

KOmplett

Júliusban írtam utoljára verset. Gyakran van ilyen: akár hónapokon át nem jön semmi, de egyáltalán semmi ötlet, és ilyenkor könnyű kétségbe esni. Amikor befejezek egy szöveget, az olyan, mintha hirtelen minden kifutott volna belőlem. Általában egy-másfél hétig nem zavar dolog, de utána elkezdek nyugtalan lenni. Persze ebben benne van vastagon az is, hogy egyetlen állapot sem hasonlítható ahhoz, mint amikor írok.

Én, akinek a figyelme mindig szerteszét ágazik, ilyenkor elképesztően koncentrált leszek. Érdekes módon, írás közben nem tudok azon agyalni, hogy milyen rejtélyes betegségeim vannak, pedig máskor napokon át tudom vizsgálgatni magam, a legapróbb jelben is megérezve, hogy nem sok van már hátra. Szombaton például eltévedtem a Rózsadomb alján, nem találtam a barátnőm lakását. Iszonyú volt a havazás, óvatosan araszoltam a kocsik között, alig láttam valamit, és állandóan attól paráztam, hogy éppen akkor csúszok meg, mikor egy kocsi bekanyarodik, és akkor kampó. Ám nem állt meg itt a gondolatmenetem. Mivel az út hosszúra nyúlt, bőven merenghettem azon, hogy elképzelhető, hogy esetleg valami baj van a lábammal, és így, ha megvan a szerencsétlenség, a boncolásnál majd kiderül, hogy amúgy is menthetetlen voltam, és ez a tragédia voltaképpen kész szerencse, mert lassú és fájdalmas pusztulás várt volna rám. És sajnos ezek a beteges gondolatok nem ritkák nálam. Ülök például itthon a gép előtt, a monitor mintha rezegne, és én szinte látom a vérrögöt, ami elindult, aztán már érzem is, belülről figyelem magam, a baj útját bennem, és oda a koncentráció. Megfájdul a fejem (ez már nagyon komoly jel, szólal meg a vészcsengő bennem), le kell feküdnöm azonmód. Ám ha írok, meg sem érintenem ezek a dolgok. Mintha megszűnne a testem, az összes képzelt (vagy ki tudja: valódi) bajával, és tényleg csak a szöveg érdekel. Ilyen értelemben nálam egyfajta terápia is ez. Csak sajnos ritkán, és váratlanul jön. Nos, mivel nyáron írtam utoljára, teljesen elhatalmasodott rajtam, hogy eztán soha többé, és ettől belezuhantam egyfajta oldhatatlan letargiába. Aztán váratlanul jött a megoldás, magam sem értem. Állandóan jegyzetelek (erről a következő írásban), és időnként, ha betelik egy-egy füzet, rendszerezem a felírt dolgokat. Az utóbbi fél év füzete teljesen reménytelennek tűnt, ott feketéllett előttem, úgy nézett ki, mint egy lapos koporsó, ami csak eltemette a gondolatokat. Írogattam ki egyre kedvetlenebbül a sorokat, mikor egy teljes versszakra bukkantam. Nahát – gondoltam, ez egészen jó, bár nem emlékeztem, mikor firkantottam fel. És innentől beindult a dolog. Egész nap nem keltem ki az ágyból (ilyenkor semmi más nem érdekel), és estére meg is volt az egész. Illetve – utólag nézve – megvolt a vers magva. Eltűnt belőlem minden nyugtalanság, csak a szavakra koncentráltam, és arra, kiadják azt a gondolatot, ami abból az egyetlen megtalált szakaszból kibomlott előttem. Végül ott volt előttem egy nyolcstrófás alkotás. Ahogy elkészült, egyből elkezdtem pocsékul érezni magam, mintha zsibbadás lenne a kezemben (érszűkületre tippeltem), és realizáltam, hogy hopp, aznap még egy falatot sem ettem. És közben tudtam: a művem koránt sincs még befejezve. Persze a nehezén (és azon, ami a legnagyobb örömet és átlényegülést okozza) már túl vagyok, innentől az aprómunka következik. És a következő rész, melyben kifejtem majd, milyen gyilkos tud lenni ez az aprómunka, aminek a végén még az is kiderülhet, hogy amit nagy lendülettel megírtam, egy hajítófát sem ér…

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”