Bocs, ma mégsem jó, még hívlak

KOmplett

Ha valaki szigorú időbeosztással él, egy ilyen üzenetet olvasva nem csoda, hogy elborul az agya. És melyikünk nem így él? És ki nem írt már hasonlót?

Egy-egy napot összeszervezni tényleg nem egyszerű. Még nekem sem, pedig én nem járok be munkahelyre, nincsenek gyerekeim, csak azok a kötelezettségeim vannak, amik amúgy is mindenkinek (legsúlyosabb a felkelés), plusz ugye a munkáim, ahol kis könnyebbség (vagy éppen hogy nehézség), de én osztom be az időmet.

Hosszú évekbe tellett megtanulnom, hogyan lehet egy napot-hetet jól beosztani úgy, hogy tényleg minden beleférjen. Azt tudom jól, hogy nekem például extra igényem van az alvásra, illetve az egyedül töltött napokra, ezekkel is jól kell sakkoznom. Így hát igyekszem a dolgokat három-négy napba sűríteni. Ilyenkor összeszedem, kihez kell kimennem, kivel kell tárgyalnom. Legnehezebben a sok kis „resztlit” viselem, mikor egy-egy esemény vagy felvétel előtt megbeszéléseket kell tartani, úgymond kávézni egyet. Ezeknek az összejöveteleknek szerintem nem sok haszna van, egy-másfél órát üldögélünk együtt, átkavarjuk negyvenszer a kávéhabot, és összevissza beszéljük voltaképpen azt, amit e-mailek, telefonok során már régen letisztáztunk. (Ritkán élvezek munkaebédet, azt is csak azokkal, akikkel amúgy is jóban vagyok, mert sokat dolgoztunk már együtt például.)

Ha ilyen megbeszélős nap van, egyszerűen szervezőzsenivé válok: belesűrítek mondjuk ötöt-hatot egymás után, lehetőleg közel eső helyekre. Van, hogy egy kávézóban vészelem át az egészet, órás váltásokkal. Tényleg nem egyszerű összehozni a meetingeket, zsonglőrködünk a félórákkal, hiszen a másik fél is ugyanebben nyomul általában. Ha már egy héttel ezelőtt kész van egy ilyen jól konstruáltnak tűnő időépítmény, régebben gond nélkül hátradőltem. (Ha előtte egy-két nappal szóltak, hogy valami közbejött, elnézést, tegyük már át a randit, még lehetett variálni.)

Az utóbbi években viszont mintha egyáltalán nem vennénk komolyan egymás idejét. Rengetegszer előfordult, hogy én már úton voltam, amikor jött az üzenet: „Elnézést, közbejött valami, nem érek oda, nem lehetne fél órával később?” Általában ilyenkor már nem lehet, mert ha kiesik egy tégla, az egész nap borul. Legszebb, mikor már megérkezünk valahová, lepakolunk, rendelünk, és várunk. Várunk. Várunk. Majd idegesen kaparjuk elő a telefont a táska mélyéről, ahol ott van egy fél órával korábbi kis borítékban, hogy sorry, ma nem lesz jó mégsem.

Emlékszem, hogy még az internet és mobil előtti időkben elő nem fordulhatott volna ilyen vészes gyakorisággal ez a lemondogatás. Komolyan vettük a lefixált dátumokat és időpontokat, csak akkor nem jött össze a találka, ha tényleg valami fontos és sürgős, vagy teljességgel kiszámíthatatlan, váratlan esemény jött közbe. Most mintha minden (egyébként jelentéktelen dolog) fontosnak, sürgősnek, kiszámíthatatlannak, váratlannak számítana. Mindennapi vis maiorokkal küzdünk, amik egyszerűen meggátolják, hogy elinduljunk, odaérjünk, jelen legyünk. Nagyon tud dühíteni, ha valaki mondjuk azért akarja elhalasztani az addig iszonyú levélváltásokkal kőbe vésett megbeszélést, mert teszem azt rossz az idő.

Nagyon érdekes számomra figyelni a folyamatot, ahogy az időhiány még nagyobb időhiányt generál. (A notórius későkről még külön írok.) És ilyenkor ugye a legegyszerűbb egy üzenetecskét küldeni, így még a magyarázkodás terhe sincsen rajtunk…

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.