Bocs, ma mégsem jó, még hívlak

KOmplett

Ha valaki szigorú időbeosztással él, egy ilyen üzenetet olvasva nem csoda, hogy elborul az agya. És melyikünk nem így él? És ki nem írt már hasonlót?

Egy-egy napot összeszervezni tényleg nem egyszerű. Még nekem sem, pedig én nem járok be munkahelyre, nincsenek gyerekeim, csak azok a kötelezettségeim vannak, amik amúgy is mindenkinek (legsúlyosabb a felkelés), plusz ugye a munkáim, ahol kis könnyebbség (vagy éppen hogy nehézség), de én osztom be az időmet.

Hosszú évekbe tellett megtanulnom, hogyan lehet egy napot-hetet jól beosztani úgy, hogy tényleg minden beleférjen. Azt tudom jól, hogy nekem például extra igényem van az alvásra, illetve az egyedül töltött napokra, ezekkel is jól kell sakkoznom. Így hát igyekszem a dolgokat három-négy napba sűríteni. Ilyenkor összeszedem, kihez kell kimennem, kivel kell tárgyalnom. Legnehezebben a sok kis „resztlit” viselem, mikor egy-egy esemény vagy felvétel előtt megbeszéléseket kell tartani, úgymond kávézni egyet. Ezeknek az összejöveteleknek szerintem nem sok haszna van, egy-másfél órát üldögélünk együtt, átkavarjuk negyvenszer a kávéhabot, és összevissza beszéljük voltaképpen azt, amit e-mailek, telefonok során már régen letisztáztunk. (Ritkán élvezek munkaebédet, azt is csak azokkal, akikkel amúgy is jóban vagyok, mert sokat dolgoztunk már együtt például.)

Ha ilyen megbeszélős nap van, egyszerűen szervezőzsenivé válok: belesűrítek mondjuk ötöt-hatot egymás után, lehetőleg közel eső helyekre. Van, hogy egy kávézóban vészelem át az egészet, órás váltásokkal. Tényleg nem egyszerű összehozni a meetingeket, zsonglőrködünk a félórákkal, hiszen a másik fél is ugyanebben nyomul általában. Ha már egy héttel ezelőtt kész van egy ilyen jól konstruáltnak tűnő időépítmény, régebben gond nélkül hátradőltem. (Ha előtte egy-két nappal szóltak, hogy valami közbejött, elnézést, tegyük már át a randit, még lehetett variálni.)

Az utóbbi években viszont mintha egyáltalán nem vennénk komolyan egymás idejét. Rengetegszer előfordult, hogy én már úton voltam, amikor jött az üzenet: „Elnézést, közbejött valami, nem érek oda, nem lehetne fél órával később?” Általában ilyenkor már nem lehet, mert ha kiesik egy tégla, az egész nap borul. Legszebb, mikor már megérkezünk valahová, lepakolunk, rendelünk, és várunk. Várunk. Várunk. Majd idegesen kaparjuk elő a telefont a táska mélyéről, ahol ott van egy fél órával korábbi kis borítékban, hogy sorry, ma nem lesz jó mégsem.

Emlékszem, hogy még az internet és mobil előtti időkben elő nem fordulhatott volna ilyen vészes gyakorisággal ez a lemondogatás. Komolyan vettük a lefixált dátumokat és időpontokat, csak akkor nem jött össze a találka, ha tényleg valami fontos és sürgős, vagy teljességgel kiszámíthatatlan, váratlan esemény jött közbe. Most mintha minden (egyébként jelentéktelen dolog) fontosnak, sürgősnek, kiszámíthatatlannak, váratlannak számítana. Mindennapi vis maiorokkal küzdünk, amik egyszerűen meggátolják, hogy elinduljunk, odaérjünk, jelen legyünk. Nagyon tud dühíteni, ha valaki mondjuk azért akarja elhalasztani az addig iszonyú levélváltásokkal kőbe vésett megbeszélést, mert teszem azt rossz az idő.

Nagyon érdekes számomra figyelni a folyamatot, ahogy az időhiány még nagyobb időhiányt generál. (A notórius későkről még külön írok.) És ilyenkor ugye a legegyszerűbb egy üzenetecskét küldeni, így még a magyarázkodás terhe sincsen rajtunk…

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Ebben nem lesz dicsőség

Talán az izraeli „béketeremtés” sikere, illetve az azt követő frenetikus, globális, és Donald Trump személyes béketeremtői képességeit külön is hangsúlyozó ünneplés sarkallta az elnököt arra, hogy ismét feltűrje az ingujját az ukrajnai rendezés érdekében, és személyes találkozóra siessen Vlagyimir Putyinnal.

Legyetek gonoszok!  

Nagy terjedelemben ismertette a Telex egy a laphoz eljuttatott hangfelvétel alapján Orbán Viktor vasárnapi beszédét, amelyet a Harcosok Klubja „edzőtáborában” tartott 1500 aktivista előtt, a zánkai Erzsébet-táborban.

Elkenték

Legalább kilenc hazai bíróság kezdeményezte az Alkotmánybíróságnál (AB) a védettségi igazolással való visszaélést szabadságvesztéssel fenyegető kormányrendelet Alaptörvény-ellenességének kimondását, mivel jogi képtelenség a Büntető törvénykönyv felülírása egy rendelettel. Az AB sajátosan hárított.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.

„Vegyük a következő lépcsőfokokat”

A frissen előrelépett pártigazgató szerint megvan a parlamentbe jutáshoz szükséges mennyiségű szavazója a komolyodó viccpártnak, azt pedig átverésnek tartja, hogy a kormányváltás esélyét rontanák. De kifejtett mást is az ígéretek nélkül politizáló, magát DK-sérültnek tartó politikus.

Mi van a fájdalmon túl?

A művész, akinek egész életében a teste volt a vászon, a nyelv, az eszköz, a fegyver, gondolatiságának hordozója, nyolcvanhoz közeledve is az emberi testet vizsgálja. E nagyszabású retrospektív tárlat nemcsak az életmű bemutatására törekedett, hanem egy művészi filozófia összegzésére is.

Az esendő ember felmutatása

  • Simonyi Balázs

Szándékosan az események „peremén” fotózott, úgymond a lényegtelent. Mondogatta: neki akkor kezdődik a munkája, amikor másnak, a hivatásos sajtófotósnak véget ér. A mi munkánk az óriási életművel most kezdődik. Ha lefotózom, a fénnyel becsapdázott valóság nem múlik el, nem hal meg: ez a fotográfus önfeláldozása.