Szétszálazni

KOmplett

Kötelékek. Kötődés, függés, összekapcsolódás. Molnár Ágnes Éva fotóművész Kötésben című kiállításának látszólag rendezett, „szép, színes, boldog” képei a legsötétebb kérdésekhez vezethetnek el.

Két sorozatot láthatunk egymás mellett, amik bár látszólag távol állnak egymástól, szerintem lényegében ugyanarra mutatnak rá.

 

false

A Tribute sorozat három női feminista csoportot idéz meg úgy, hogy egy-egy emblematikus pillanatukat játssza újra, úgy, hogy a fotográfus is belekomponálja magát a képbe. Mindez (persze csak szerintem) arra épít, hogy szinte mindannyian tudunk az „azonosulás vágyával” azonosulni. Olykor – akár csak egy kép, egy jól eltalált mozdulat, egy megszülető gondolat, esetleg egy arckifejezés, ruhadarab segítségével –  jó megidézni, felmutatni valami számunkra fontosat. Egy-egy pillanatra a másikból lenni egy rész, a másik lényegére (vagy általunk vélt lényegére) koncentrálva felfedezni magunkban őt (őket), és rábólintani: ez is vagyok, így gondolom én is, bár néha nem úgy csinálok, ezt érzem én is, és jó lett volna, ha én vagyok az, aki például felveszi azt a maszkot (és fel is veszem, mutatva, hogy így sem lehetetlen, és ezáltal ott vagyok, a másikkal, „velük vagyok”), együtt érzek, érzünk. És létrejöhet a közösség így is, a belső csapat, akik egy tónusban beszélnek, bár persze nem teljesen ugyanazt. Megtart ez a fajta közös létezés, magunkhoz szorít, eggyé válunk általa.

false

A Kötésben (azaz a címadó sorozat) elsőre azt sugallja: mi tart meg. Kihez, kikhez, mihez vagy hozzáfűzve? Nézzük meg jól, nézzük meg először az egymásra utaltság felületét. Mit látunk? Párokat, családokat, kutyákat, kisgyereket, nagy gyereket. Jól érzik magukat, sugallják a képek, senki nincs egyedül, nincs a magány velük, tartoznak valahová, egymáshoz: valakihez tartozni jó. De ha jobban szemügyre vesszük, mi tartja össze őket, meglátjuk, hogy a szalagok, fonalak könnyűek, a szél is felkaphatja őket, erősen kell figyelni (megtartani egymást), nehogy mint a léggömb, elrepüljön valaki, kiessen a képből. Az egyiken mintha körtáncot lejtenének a megörökített figurák. Különböző korúak, ki kinek a kije, nem lehet tudni, a tekintetük is összevissza kulcsolódik, játszanak talán, vagy ez halálosan komoly, ők ekképp próbálnak játszani – könnyűnek mutatni azt, amit amúgy legtöbben egy életen át próbálunk tanulni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A megnyitón is a szerepekkel próbáltunk valamit kezdeni Szirtes Jánossal. Én egy kiteljesedett nő voltam, aki azt hirdeti, hogy semmi nem lehetetlen, mindenre képesek vagyunk, nem béklyózhat meg sem elvárás, sem környezet, sem a saját magunk kisszerűsége. János is nő volt, aki megpróbált velem (azaz a kiteljesedett valakivel) azonosulni. A kellékei megvoltak hozzá: csinos ruha, magas sarkú cipő, ékszerek, csinos mellek, profi smink. De míg én nagy hangon szónokoltam arról, hogy mi nők, mindenre képesek vagyunk, addig tisztán látszott, hogy nincs olyan, hogy „mi, nők”, mert csak szerepek léteznek, alakmások, változatok. Jánosnak sehogy nem sikerült a közelembe férkőznie. Még csak meg sem érinthetett. A távolságunk érintkezett csupán, az kapcsolt össze minket arra a húsz percre, amíg beszéltem. A távolság is kötés. A saját megkonstruált szerepeink is erősen tartanak. És néha erősebben kötjük magunkat a félelmeinkhez, mint bármi máshoz.

A kiállítás a Capa Központban március 14-ig tekinthető meg.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.