Szétszálazni

KOmplett

Kötelékek. Kötődés, függés, összekapcsolódás. Molnár Ágnes Éva fotóművész Kötésben című kiállításának látszólag rendezett, „szép, színes, boldog” képei a legsötétebb kérdésekhez vezethetnek el.

Két sorozatot láthatunk egymás mellett, amik bár látszólag távol állnak egymástól, szerintem lényegében ugyanarra mutatnak rá.

 

false

A Tribute sorozat három női feminista csoportot idéz meg úgy, hogy egy-egy emblematikus pillanatukat játssza újra, úgy, hogy a fotográfus is belekomponálja magát a képbe. Mindez (persze csak szerintem) arra épít, hogy szinte mindannyian tudunk az „azonosulás vágyával” azonosulni. Olykor – akár csak egy kép, egy jól eltalált mozdulat, egy megszülető gondolat, esetleg egy arckifejezés, ruhadarab segítségével –  jó megidézni, felmutatni valami számunkra fontosat. Egy-egy pillanatra a másikból lenni egy rész, a másik lényegére (vagy általunk vélt lényegére) koncentrálva felfedezni magunkban őt (őket), és rábólintani: ez is vagyok, így gondolom én is, bár néha nem úgy csinálok, ezt érzem én is, és jó lett volna, ha én vagyok az, aki például felveszi azt a maszkot (és fel is veszem, mutatva, hogy így sem lehetetlen, és ezáltal ott vagyok, a másikkal, „velük vagyok”), együtt érzek, érzünk. És létrejöhet a közösség így is, a belső csapat, akik egy tónusban beszélnek, bár persze nem teljesen ugyanazt. Megtart ez a fajta közös létezés, magunkhoz szorít, eggyé válunk általa.

false

A Kötésben (azaz a címadó sorozat) elsőre azt sugallja: mi tart meg. Kihez, kikhez, mihez vagy hozzáfűzve? Nézzük meg jól, nézzük meg először az egymásra utaltság felületét. Mit látunk? Párokat, családokat, kutyákat, kisgyereket, nagy gyereket. Jól érzik magukat, sugallják a képek, senki nincs egyedül, nincs a magány velük, tartoznak valahová, egymáshoz: valakihez tartozni jó. De ha jobban szemügyre vesszük, mi tartja össze őket, meglátjuk, hogy a szalagok, fonalak könnyűek, a szél is felkaphatja őket, erősen kell figyelni (megtartani egymást), nehogy mint a léggömb, elrepüljön valaki, kiessen a képből. Az egyiken mintha körtáncot lejtenének a megörökített figurák. Különböző korúak, ki kinek a kije, nem lehet tudni, a tekintetük is összevissza kulcsolódik, játszanak talán, vagy ez halálosan komoly, ők ekképp próbálnak játszani – könnyűnek mutatni azt, amit amúgy legtöbben egy életen át próbálunk tanulni.

false

 

Fotó: Németh Dániel

A megnyitón is a szerepekkel próbáltunk valamit kezdeni Szirtes Jánossal. Én egy kiteljesedett nő voltam, aki azt hirdeti, hogy semmi nem lehetetlen, mindenre képesek vagyunk, nem béklyózhat meg sem elvárás, sem környezet, sem a saját magunk kisszerűsége. János is nő volt, aki megpróbált velem (azaz a kiteljesedett valakivel) azonosulni. A kellékei megvoltak hozzá: csinos ruha, magas sarkú cipő, ékszerek, csinos mellek, profi smink. De míg én nagy hangon szónokoltam arról, hogy mi nők, mindenre képesek vagyunk, addig tisztán látszott, hogy nincs olyan, hogy „mi, nők”, mert csak szerepek léteznek, alakmások, változatok. Jánosnak sehogy nem sikerült a közelembe férkőznie. Még csak meg sem érinthetett. A távolságunk érintkezett csupán, az kapcsolt össze minket arra a húsz percre, amíg beszéltem. A távolság is kötés. A saját megkonstruált szerepeink is erősen tartanak. És néha erősebben kötjük magunkat a félelmeinkhez, mint bármi máshoz.

A kiállítás a Capa Központban március 14-ig tekinthető meg.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.