Egy fiatal tervezőlány: Csermák Dóra

KOmplett

Összehajtogatni a tengert. Nyakunkba akasztani a nyár hangulatát. Megtalálni a lángolást a pasztellban is. Például ezt tudják a fiatal tervezőlány ékszerei.
false

Dóra legújabb ékszereit legutóbb Szilas Rita nyári divatbemutatóján láthattuk. Ezen az eseményen a kiegészítők majdnem olyan hangsúlyosak voltak, mint maguk a ruhák. A két tervező kollekciói között az összhang persze nem a véletlen műve volt: Dóra a ruhákhoz készítette el az ékszereket.

A két designer egymásra találása szinte magától értetődő a munkáik ismeretében. Dórit és Ritát nemcsak az köti össze, hogy állandóan teli vannak ötletekkel, hanem az is, hogy mindketten teljesen kívülállóként (Rita jogász) kerültek a design világába. Dóra még gimnazistaként kezdett el ékszereket készíteni, és bár akkor sokan biztatták, hogy folytassa, ő ehelyett egy fura kanyarral az ELTE jogi karán kötött ki, politológia szakon, amit el is végzett. Később a humánökológia kezdte vonzani: lediplomázott abból is. Két éve már biztos volt benne, hogy a környezetvédelem és az ékszerkészítés egyaránt megmozgatja, és mindkettővel szeretne foglalkozni, lehetőleg kombinálva a kettőt. Süthető gyurmával kezdte, ma már inkább fémekkel dolgozik, a legújabb kollekciójában pedig a festett alumíniumot fával kombinálta.

Nagyon sok mindennel próbálkozott eddig és még sok mindent szeretne kipróbálni. „Szerintem mindegy, milyen anyagot használunk vagy hordunk – mondja erről –, a lényeg, hogy tartós legyen, ne irritálja a bőrt és persze legyen esztétikus. A filmszalagokat, a műanyag fóliát, a drótokat ugyanúgy lehet viselni, mint az aranyat, a lényeg, hogy jól legyen megmunkálva.” Ritával amúgy nem is olyan régen ismerkedtek meg, de már akkor úgy gondolták, jó lenne valamit összehozni. Rita is igen gyakran a természetből merít inspirációt, ráadásul a mostani modelljein csak úgy hemzsegnek a rovarok: szitakötők, lepkék, az alagútjaikban kúszó hangyák, imádkozó sáskák.

„Nagyon szeretem a ruháit, táskáit – meséli Dóri –, így természetesen nagy örömmel vállaltam a feladatot. Izgalmas kihívás volt ötvözni a stílusomat Rita ruháinak a hangulatával.” Így születtek meg az olyan darabok, mint a hatalmas, szinte a nyakról lerepülő, a viselőjével együtt mozgó lepke, vagy kedvencem, a hatalmas sárga, szárnyát röptében kitáró madár, amely Rita egyik szoknyájához készült, melyen egy szomorú madár gubbaszt, díszes kalitkában.

Én előbb ismertem a munkáit, mint őt magát, Ritától kaptam egyszer egy hatalmas kék fém (ám meglepően könnyű és kényelmes) fülbevalót, és amivel azóta is rendszeresen dobom fel az öltözékem. „Többször előfordult már, hogy megláttam valakin az ékszerem – meséli –, de a legérdekesebb mégis az a történet, amikor én magam ott sem voltam. Egy barátnőm a tőlem kapott fülbevalójában utazott a metrón, amikor észrevette, hogy egy másik lány kitartóan bámulja. Végül a lány megkérdezte, hogy a fülbevalóját a Csermák Dóri készítette-e, majd hosszasan beszélgettek az eddigi kollekcióimról, főképp a hajlított fülbevalóimról, amik a lány tetszését leginkább elnyerték. Megdöbbentő és megtisztelő volt, hogy valaki ennyire figyelemmel kíséri, amit csinálok...”

Dóri szeret hangulatokat, érzéseket megragadni az ékszerekben, kedveli a geometrikus, egyszerűbb formákat, amiket olykor merész színekkel párosít. „Fontosnak tartom az egyszerűséget, tartózkodom a sok díszítőelemtől, de mindenképpen próbálok valami olyan újfajta stílusban alkotni, amiről megismerhetők lesznek az általam készített darabok – feleli, mikor arról kérdezem, hogyan talált rá a stílusára  –, nehéz lenne mindezt elmagyaráznom, körülírnom, általában csak szenvedélyből alkotok.”

Dóri jelenleg a két új kollekciójának terveivel és kivitelezésével van elfoglalva, és hamarosan megnyílik New Yorkban az a kiállítás, melyen néhány ékszerének a fotóját bemutatják. „Mivel két cég is megkeresett Amerikából – mondja –, kezdek reménykedni abban, hogy ott is elindul valami – már most is egyre többen rendelnek külföldről. De a legfontosabb számomra, hogy mind humánökológusként, mind az ékszerkészítés terén fejlesszem, hogy az ötleteimet egyre magasabb színvonalon valósíthassam meg. A továbbiakban is szeretném kézzel készíteni minden egyes darabomat, és örömömet lelni az alkotásban.”

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.