Élet egy vak fiúval

KOmplett

Sándor Erzsi Szegény anyám, ha látnám című könyvéről.

Bár nagyon jókat olvastam a könyvről (itt, a lapban is), nehezen vettem rá magam az olvasásra. A mai napig bennem van a Láthatatlan kiállítás élménye, pedig még nagyon fiatal voltam, mikor a húgom elvitt. Nem csoda amúgy, a könyvből kiderül, hogy még az edzett szerzőt is kiborította. Amit ott átéltem, a mai napig hatással van rám, ezért örülök minden egyes reggel, amikor kinyitom a szemem, és realizálom, hogy rendben, a világ a helyén van, vagy legalábbis én még látom.

Nagy félelmem a látás elvesztése. Nálunk a családban szinte mindenkinek gondja van a szemével, nagyapám egész életében – az utolsó két évet leszámítva – egy tizennégy dioptriás szemüveget, azaz a szódásüveg klasszikot hordta. Későn és félve műttette meg a szemét, három dioptriára sikerült feljavítani. (Talán a végső érv az olvasás hiánya volt. Hiába tett meg mindent a nagyi, olvasta fel a napilapoktól a regényekig amit csak lehetett, ez az igazi könyvmoly nagypapának nem lehetett elég.) Nekünk nem mondta el, mire készül. Sosem felejtem el, ahogy a ház előtt, a lépcső tetején várt minket, és először nem értettük, mi olyan furcsa az arcában. És aztán egyszerre akartuk elkapni, és egyszerre tört elő belőlünk: „Papa, hol a szemüveged?!”

Szegény apám az élete végére gyakorlatilag elvesztette a szeme világát – kezeletlen cukorbaja miatt. Én is szemüveges vagyok, rövidlátó, de nem hordom amúgy, idegesít, ha felveszem, úgy érzem, viszket. Inkább megtaláltam az élvezetet abban, hogy a környezetem egy része homályba veszik a számomra, hogy lehetetlen az utcán felismernem valakit, hogy félhomályban aztán meg tényleg passz, csak szép árnyak, gomolyok, meghatározhatatlan színű árnyalatokban. A kiállítás óta konkrétan rettegek, mi lesz, ha velem is ez lesz, ha annyira leromlok, hogy valóban csak sötétet látok. (Bár tudjuk, a vakok nem sötétet látnak, hanem semmit. Csak ezt nem tudjuk elképzelni. Én legalábbis nem.)

Gyerekkorunkban sokat játszottuk azt a baromságot, hogy mi hiányozna jobban: a kezed vagy a lábad? Az ízlelésed vagy a szaglásod? A hallásod vagy a látásod? Persze, mindegyik verzió rémületes, zene nélkül nagyon rossz lenne, láb nélkül borzasztó, szagok nélkül sokat veszítenénk – de a legeslegrosszabb számomra már akkor is a látás elvesztése volt. Emlékszem, ahogy botladoztam a kiállításban, teljes pánikban araszoltam a többiek után, eszembe jutott ez a kislánykori ostobaság is, alig vártam, hogy kiérjek. Ezért nem mentem el Berlinben a hasonló elven működő étterembe sem. Nem hinném, hogy egy falat is lemenne a torkomon. És ezért önt el a hideg veríték, ha éjjel felriadván nem veszem le a szemlekötőm, és hirtelen nem látok. Egyszóval akárcsak a vakok semmijét, azt sem tudtam elképzelni, milyen lehet így élni, milyen lehet így gyereket nevelni. És egyben maradni közben.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

Ez a könyv azt mutatta meg nekem, hogy lehet, meg lehet csinálni. Sérülésekkel, persze, nehezen, de lehet. Úgy, hogy senki nem bolondul meg, nem kell mártírnak lenni, nem kell naponta belehalni. A szerző azt sugallja, hogy mindez egyfelől a humorérzéken is múlik, épp ezért számomra néhol már-már maróan ironikus is a könyv – de a humor csak az egyik kapaszkodó. A másik nem más (szerintem), mint a puszta és eredendő józanság. Ahogyan valamire, amit nem mi akartunk, de meg nem tudunk szabadulni tőle, valamiképp tekinteni kellene – minden helyzetben. Van egy rész, amit külön megjelöltem. Akkor mondja ezt az anya, mikor sok reménykedés után nem sikerül a várva várt szemműtét. (Nincs benne semmi olyan, amitől segítő, idézhető mondat lehetne, mégis szeretem újra és újra elolvasni.):

„Összesen van két szeme. Az egyiket a saját hatáskörünkbe vontuk, és elveszítettük. A másik, az az övé. Majd ha felnőtt lesz, eldönti, hogy mit akar vele. Addig sokat fejlődik még a tudomány, felfedeznek remek dolgokat, eszközöket, nekem ne mondja senki soha azt, hogy miattunk nem érhet el valamit, mert nem tudtunk belenyugodni a vereségbe. Bele tudunk. Az a szeme már nem a miénk. Értem én, hogy a professzor asszonynak további remek ötletei vannak, csak a libák menet közben elfogytak.” És innen liba nélkül kellett nyerni, és az eredmény egy, a világban egyedül is elboldoguló ember. Aki tanul, zenél, egyedül vezeti a háztartását. Aki csak ritkán szorul segítségre. Nagyon jó ötletnek találom, hogy a könyvben Tomi (interjúnk vele itt) közbe-közbe szól. Előttünk játszódik le, ahogy az anyja lassan elengedi a kezét, és onnantól egyre inkább már a fiú története lesz az egész, egy új történet, a könyv után. Amit már nem Erzsinek kell megírnia.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.