Hogyan kell kinézni?

KOmplett

„Kiröhögnek az utcán, és fel se nézel?” – szólított meg egy ismerősöm pár napja. „Annyira megszoktam már, hogy nem tűnik fel” – feleltem neki.

Aznap szerintem semmi különös nem volt rajtam: földig érő fekete ruha, kendő, kalap. Elvégre nyár van, hőség van, a káros sugarak ellen valahogyan védekezni kell. Én amúgy is bomlok a széles karimájú kalapokért, legyen az szalmából, farmerból, furcsa hálóból. A kedvencem egy kék marabutollas darab, hozzá egy madármintás leplet szoktam a vállamra teríteni. Ha nagyon nagy a meleg, a kendőt bevizezem, így duplán hasznos: hűsít és véd a leégéstől.

Nyár elején egy barátnőmmel beszélgettünk, aki kemoterápián esett át, így nem mehet napra. „Kicsit tartok tőle, hogy mindenki engem fog bámulni, ha elkezdek kalapokat hordani” – fogalmazta meg aggályait, mire én megnyugtattam, hogy ugyan már, a fejfedő mindig pompás látvány, kiemeli a nőiességet, örök divat, ezen már nem akad fenn senki. Nos, tévedtem, és azért, mert magamból indultam ki, abból, hogy én tényleg immunis vagyok már a beszólogatásokra, arra, ha belépek valahová, összeröhögnek a hátam mögött. Számomra még mindig nagyon fura, milyen normák szerint öltözködünk itthon. A divattervezők is panaszkodnak, hogy az igazán extravagáns cuccaikra nincsen kereslet, azokból „hazai használatra” csak pár darabot gyártanak a hozzám hasonlóknak, hogy még a designerkészletből is inkább a besimulósabb, illeszkedőbb darabokat választják azok, akiknek igénye van a különlegességekre.

Aki végigsétál bármely nagyváros utcáin, elképed azon, hogy mindig akad bámulnivaló, már-már maskaraszerű cuccokban  mászkálnak a járókelők, és hogy ezen senki nem akad ki. Én évek óta kapom a megjegyzéseket, minthogy „Elmúlt már farsang!”, „Álmodj, királylány!”, a kérdéseket, hogy „Jó hülyének lenni?”. És persze sok kedves megjegyzést is. Nem sokkal azután, miután elváltam a havertól, aki fetrengett a röhögéstől, egy nő szólított meg. Érdeklődött, honnan szereztem a fejemen díszlő csodát, és hogy milyen ritka hétköznap ennyire elegáns nőt látni. Utána a kávézóban a pincér bókolt, megjegyezve, igazi díva vagyok. Hozzáteszem, a kommentárokat mindkét oldalról túlzónak tartom, teljesen normális dolognak kellene lennie annak, hogy valaki egyszerűen felöltözik, jelzi a ruhájával, milyen az aznapi hangulata, mi tetszik neki.

A váratlan agresszió még jobban meg tud lepni. Másik barátnőm Angyalföld mélyén lakik, az 1-es villamossal jár dolgozni. Ő velem hasonszőrű, nem tréfál, ha a megjelenéséről van szó. Miután felszállt, először csak három ellenséges szempár villant rá, a csapat kitartóan fixírozta őt. Majd a kompánia női tagja rikácsolni kezdett: „Úgy törik majd le ennek a pávának a büszkesége hamarosan, mint ahogy a cipősarka fog!” – és megindult a barátnőm felé, aki, mit tehetett volna, ijedtében a következő megállónál leszállt. Hűen tükrözik a kicsit másképp kinézőkre irányuló reakciók azt, mennyire toleráns a társadalom, amelyben élünk. A kérdés csak az, meddig tudunk nem odafigyelni a jelekre…

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.